به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرداری اصفهان به نقل از مهدی جمالی نژاد افزود: محلات ارامنه نشین جلفای اصفهان، آثار تاریخی ملموس و ناملموس زیادی دارد و حفظ و نگهداری آنها مورد توجه ماست و تمام تلاش خود را در این زمینه بکار می‌ گیریم.
وی که به مناسبت سال نو میلادی در دیدار با نائب اسقف،'سیپان کاشجیان' جانشین پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران سخن می گفت، به میراث معنوی محله جلفا اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ ای در باره میراث ناملموس اصفهان، در باره میراث معنوی موجود در جلفا نیز تاکید بسیاری شد.
وی خاطرنشان کرد: هنرهای فراموش شده بسیاری در جلفا وجود دارد و تا به حال خانه‌های تاریخی بسیاری در همین منطقه شناسایی شده است که می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های مختلف آن، به پویایی و توسعه محله جلفا کمک کرد.
جمالی نژاد تصریح کرد: زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در اصفهان سال‌هاست وجود داشته و همواره الگوی دیگر شهرها بوده است.
وی با اشاره به اینکه یکصد سال پیش صفاخانه‌هایی بعنوان یک برند خاص در این زمینه مشغول مباحثه بوده ‌اند،افزود:«صفاخانه اصفهان» در محله مسیحی نشین «جلفا»
قرار داشته و در این مرکز نماینده مسیحیان و مسلمانان به گفت ‌و گو می ‌پرداختند.
شهردار اصفهان ادامه داد: در همین راستا نیز هم اکنون دبیرخانه گفتگوی ادیان در اصفهان راه اندازی شده است.
جمالی نژاد با اشاره به رویکرد مدیریت جدید شهری در باره ارامنه شهر اصفهان گفت: در این راستا توسعه روابط در حوزه ساخت و ساز شهری مورد توجه قرار گرفته و بتازگی نیز نهضتی به نام 'نهضت پاسخگویی' در شهرداری راه‌اندازی شده که در شهرداری منطقه پنج که بیشتر اقلیت‌های مذهبی در این منطقه ساکن هستند، نیز مصداق آن وجود دارد.
شهردار اصفهان افزود: زمانی محور توسعه اصفهان، صنایع سنگین بود اما درحال حاضر محور توسعه این شهر، گردشگری، هنر و دانش بومی است که برای تحقق آن همه باید دست در دست هم دهیم.
وی تاکید کرد: شهروندان در این سه حوزه می‌توانند کمک کننده باشند و در برنامه اصفهان 1400، شهرداری نیز تمهیدات زیادی در این باره با رویکرد فرهنگی در نظر گرفته است.
جمالی نژاد در ادامه با اشاره به دو عنوان 'شهر خلاق جهانی' و 'پایتخت جهانی صنایع دستی'این شهر گفت: برای حفظ و ارتقا این دو عنوان تلاش می‌کنیم و به همین منظور به اعضای شورای شهر پیشنهاد داده ایم با شورای خلیفه گری ارامنه جلسه‌ای منعقد کنند تا فعالیت‌های مشترکی در زمینه گردشگری در اصفهان انجام شود.
وی افزود: شهر اصفهان دو هزار جاذبه گردشگری دارد و تا به حال 300 خانه تاریخی شناسایی شده است که ارزش بسیاری دارد.
جمالی‌ نژاد ادامه داد: زمانی باشگاه ورزشی آرارات بر سر زبان ها بود که امیدواریم با کمک سازمان ورزش شهرداری، دوباره رونق بگیرد.
شهردار اصفهان در ادامه با با بیان اینکه شهرداری تلاش کرده است تا در محلات ارامنه خدمات مناسبی به شهروندان ارمنی ارائه کند و برای حفظ و نگهداری اماکن مذهبی ارامنه و کلیسا‌ها نیز همه تلاش خود را بکار بسته است، گفت: در هشت سال دفاع مقدس، جوانان ارمنی دوشادوش رزمندگان اسلام با صدام جنگیدند و ارامنه عزیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند و مقام معظم رهبری نیز بار‌ها با حضور در منزل شهدای ارامنه بر نقش این عزیزان در حفظ کیان کشور صحه گذاشته ‌اند.
به گزارش ایرنا، محله جلفا در خیابان حکیم نظامی، یکی از محله های قدیمی شهر اصفهان است.
جمعیت ارامنه ساکن در اصفهان حدود هفت هزار نفر است که بیشتر آنها ساکن شهرستان اصفهان هستند.
ت / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* انتشار: شکراللهی
کانال اطلاع رسانی : https://telegram.me/esfahanirna

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.