به گزارش ایرنا از دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز شنبه در جمعی از خانواده های شهدا، مسئولان، کشاورزان و روحانیون بخش 'بن رود' واقع در شرق استان افزود: این مطالبه را در دیدار مردم اصفهان با رهبر معظم انقلاب مطرح کردم.
وی افزود: بنده خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردم که مردم اصفهان توقع دارند همانگونه که مبلغی برای احیای دریاچه ارومیه از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد، مبلغی هم از این صندوق برای احیای زاینده رود که آب شُرب بیش از پنج میلیون نفر به آن وابسته است، برداشت شود.
امام جمعه اصفهان افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که من در برداشت از صندوق ذخیره دخالتی ندارم اما باید دولت پیشنهاد کند که چنین پیشنهادی از طرف دولت انجام نشده است.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: این مطلب را به استاندار اصفهان گفتم و نامه ای هم تنظیم و برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال شد که دولت باید این موضوع را پیگیری کند و ما نیز این کار را پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به مشکلات منطقه شرق شهرستان اصفهان بخصوص بخش بن رود بیان کرد: درخواست های مردم بسیار درست و بحق است و بعضی از این کارها بدست دولت است اما آنگونه که باید قدم بردارند و در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند، اقدام قابل توجهی انجام نشده است .
آیت الله طباطبایی نژاد به ساماندهی زاینده رود برای جلوگیری از هدررفت آب نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود ساماندهی رودخانه و کم کردن وسعت آن است.
وی اظهار کرد: زاینده رود باید بگونه ای ساماندهی شود که دسترسی میرآب به رودخانه آسان باشد بطوریکه دوطرف رودخانه تا سد زاینده جاده ای درست شود که بتوان از حریم رودخانه بازرسی و از آب محافظت کرد.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه نبود مدیریت صحیح باعث شد تا زاینده رود خشک شود، افزود: غیر از ساماندهی رودخانه باید برای کشاورزان لوله ای جدا کشیده شود تا آب مورد نیاز آنها بدون واسطه و زودتر به دستشان برسد زیرا پس از رها سازی آب از سد و طی شدن کیلومترها، عمده آن بر اثر تبخیر و فرو رفتن در زمین و عوامل دیگر هدر می رود.
وی با اشاره به وجود کمبود آب و کاهش بارندگی در استان اصفهان گفت: باید با برنامه ریزی صحیح مساله کمبود آب را مدیریت کرد.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: در چنین شرایطی، یکی از کشت هایی که نباید در استان اصفهان انجام شود، برنج است زیرا این محصول به آب زیادی نیاز دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین جلوگیری از انتقال آب به بالای کوه ها در بالادست زاینده رود برای کشت درخت را خواستار شد.
وی با اشاره به انفال بودن آب اظهار کرد: دولت باید با تدبیر و نظارت جدی، زمینه ای فراهم کند تا منابع آب بصورت عادلانه مورد استفاده قرار گیرد و سهم قانونی و شرعی حقابه داران را به کشاورزان واگذار کند.
امام جمعه اصفهان در باره تونل سوم کوهرنگ نیز گفت: دولت باید برای ساخت سد و آبگیری تونل سوم اقدام جدی کند که در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در زمینه اجرای این پروژه پیشنهادهایی ارائه کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به دیدار خود با وزیر نیرو گفت: به وزیر نیرو گفتم باید بدانید که امروز نیاز اصفهان چیست و باید به این نیاز توجه ویژه داشته باشید.
وی افزود: اصفهان از نظر وسعت، تقدیم شهید به انقلاب و داشتن تعداد ایثارگر، آزاده و جانباز سرآمد استان های کشور است و یک دهم مالیات کشور را می پردازد و یکی از قطب های اصلی کشاورزی کشور است و محصولات بسیاری از استان ها از تامین می کند و به همین دلیل هم دولت باید توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.
وی در باره پروژه انتقال آب بهشت آباد نیز گفت: این پروژه باید بصورت جدی پیگیری شود البته این پروژه در درازمدت جواب خواهد داد ولی باید با صرفه جویی در مصارف مختلف آب در بخش های صنعت، شرب و برداشت های بالادست و جلوگیری از کشت برنج، حقابه کشاورزان شرق اصفهان تامین شود.
رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان همچنین در باره مناطق گردشگری استان نیز گفت: برای جلوگیری از مفاسدی که صنعت گردشگری و تفریح سالم را به خطر می اندازد باید در مناطق گردشگری، کلانتری تاسیس شود.
در ابتدای این دیدار امام جمعه شهر ورزنه به سابقه تاریخی و وجود علمای بزرگ و بنام در منطقه بن رود و تقدیم بیش از 180 شهید به انقلاب توسط این منطقه اشاره کرد و افزود: بخش بن رود و شهر ورزنه در بُعد اقتصادی و هم در بُعد فرهنگی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.
حجت الاسلام والمسلمین شاه محمدی با اشاره به اینکه وجود مراکز تاریخی، تپه های ماسه ای و تالاب بین المللی گاوخونی، شرق اصفهان را به منطقه گردشگرپذیر تبدیل کرده است، افزود: گردشگر پذیربودن، هم فرصت و هم تهدیدی برای این منطقه است زیرا در کنار فرصت های شغلی ایجاد شده، شرق اصفهان با آسیب ها و تهدیدهای جدی نیز مواجه شده است.
امام جمعه ورزنه به وضعیت اقتصادی مردم منطقه بن رود و حق آبه شرعی و قانونی کشاورزان و وضعیت کشاورزی منطقه نیز اشاره کرد و افزود: شغل بیش از 90 درصد مردم بن رود و ورزنه، کشاورزی است و آنها دارای حق آبه قانونی و شرعی هستند اما ضعف مدیریت مسئولان باعث ضایع شدن حقوق این مردم شده است.
وی افزود: تنها حرکت مسئولان در جهت رفع مشکلات مردم این خطه، مصوبات نوشته شده بر روی کاغذ است، مانند مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب که هیچکدام اجرایی نشده است.
وی با هشدار در باره اینکه اگر روزی خطر بی آبی فقط کشاورزان شرق اصفهان را تهدید می کرد، امروز شهروندان اصفهان نیز در معرض این تهدید هستند خواستار توجه جدی و عملی مسئولان برای رفع مشکلات مردم مناطق شرق استان شد.
به گزارش ایرنا، خشکسالی های چند ساله اخیر و افزایش برداشت از حوضه زاینده رود، استان اصفهان را با کمبود آب مواجه کرده است بگونه ای که اکنون بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب این استان با مشکل مواجهند.
زاینده رود بعنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران از رودخانه دائمی هم اکنون به رودخانه ای فصلی تبدیل و کشاورزی در این حوضه آبریز بویژه در شرق اصفهان با مشکل مواجه شده است.
دولت یازدهم برای رفع مشکلات این حوضه آبریز و اعمال مدیریت یکپارچه در بخش های منابع، مصارف و حقابه، طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود را در سال 93 مطرح کرد که این طرح در شورای عالی آب به تصویب رسید و مصوبه های آن در حال پیگیری و اجراست.
شهرستان ورزنه و بخش بن رود در یکصد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

6027/ 2093 ** خبرنگار: اصغر دواتگر* انتشار: شکراللهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.