به گفته کارشناسان، وجود فلزات سنگین از جمله کادمیوم، سرب و روی در محیط زیست و منابع آبی باعث ایجاد مخاطراتی از قبیل مسمومیت و سرطان زایی در موجودات زنده می شود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) روز شنبه به نقل از احمد جلالیان افزود: اگر این تالاب احیا نشود و بصورت چشمه­های ریزگرد درآید، سونامی نمک و ریزگردهای سمّی خواهیم‌داشت که می­تواند تا شعاع حدود یکهزار کیلومتر و استان­های اطراف از جمله تهران را تحت تاثیر قرار دهد.
وی که در سمینار پایداری خاک در دانشگاه آزاد اصفهان سخن می گفت، افزود: تالاب بین­المللی گاوخونی به وسعت47 هزار هکتار، کانون دوم ریزگرد در استان اصفهان است.
این کارشناس اصفهان را تحت تاثیر سه نوع ریزگرد با 'منشا طبیعی'، 'ریزگردهای حاصل از صنایع شبیه ذوب­آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه و نیروگاه' و 'ریزگردهای حاصل از سوخت­های فسیلی و ترافیک' عنوان و اظهار کرد: ریزگردهای حاصل از صنایع و ترافیک، انسان زاد یا آنتروپوژنیک است.
این استاد دانشگاه افزود: ریزگردهای طبیعی با جریان­های بادی شرقی- غربی وارد سطح کلانشهر اصفهان شده و با ریزگردهای صنایع و ترافیک، واحدهای ثانویه را ایجاد می­کند که باعث مشکل های شدید زیست محیطی در اصفهان شده­است.
جلالیان، گفت: ریزگردهای اصفهان بیشتر منشاء موضعی و منطقه­ای داشته و کمتر تحت تاثیر ریزگردهای برون مرزی قرار دارد.
این استاد دانشگاه افزود: تعطیلی معادن گچ، احیای معادن، جابجایی کوره­های گچ­پزی، تشکیل کارگروه احیای تالاب گاوخونی، تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب، پایش تالاب و اجرایی کردن مصوبه 9 ماده­ای شورای عالی آب از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشکل ریزگردها در اصفهان است.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این جلسه گفت: علاوه بر فرسودگی خاک‌ها و انحطاط اراضی، مجموعه اکوسیستم زاینده‌رود و گاوخونی شرایط شکننده و ناپایداری پیدا کرده و انواع گونه‌های جانوری و پرندگانِ آسیب‌دیده و یا در حالِ انقراض نیز نیازمند پایش، مراقبت و حفاظت هستند.
عاطفه چمنی افزود: کاهش توده‌های آبی تالاب گاوخونی و مساحت نیزارها و مراتع، منجر به کاهش زیستگاه های پرندگان شده به گونه‌ای که طبق آمار سرشماری پرندگان زمستان‌گذران، تعداد این پرندگان بیش از 90 درصد کاهش یافته است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این جلسه گفت: منشاء و شدت فرسایش خاک در ایران به فراخور موقعیت جغرافیایی، خشکسالی طبیعی و یا هیدرولوژیک (انسان‌زاد) و نیز میزان و نوع بهره‌برداری انسان از عرصه‌های طبیعی (مراتع، جنگل ها، معادن، خاک و آب) متفاوت است.
سیداحمد خاتون‌آبادی افزود: تولید فولاد غیر قابل رقابت با آب مناطق خشک کشور، تولید محصول های کشاورزی ارزان مانند صیفی‌جات و صادر کردن آنها به یک دهم قیمت آب صرف شده و مصرف غلط محصول های کشاورزی و ضایعات زیاد آنها، نمونه‌های بارز نقش مردم در فرسایش منابع آب و خاک کشور است.
وی تاکید کرد: پایان دادن به این تخریب جبران ناپذیر، عزمی جزم و مشارکت فعال و همگانی آحاد مردم در همه سطوح را می­طلبد.
سمینار پایداری خاک و گرامیداشت روز جهانی خاک با حضور جمعی از علاقه مندان به پایداری خاک‌ از دانشگاه‌های آزاد، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان و اعضای انجمن علوم خاک ایران، در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد.
پنجم دسامبر (14 آذر) هر سال بعنوان روز جهانی خاک نام گرفته است.
د/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.