کلانشهر اصفهان و برخی از شهرستان‌های این استان در چند روز اخیر بیشترین آلودگی هوا را در کشور داشتند و شهروندان این خطه مانند سال‌های قبل روزهایی سرد توام با آسمان خاکستری را پشت سرگذاشتند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: آلودگی اصفهان و شهرهای اقماری آن داستان جدیدی نیست و این دفتر همواره با سرد شدن هوا و بروز پدیده اینورژن یا وارونگی دما گشوده می‌شود.

 با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و استمرار پایداری و سکون هوا در منطقه، شرایط انباشت و تشدید آلاینده‌های هوا در بخش‌های مختلف استان اصفهان  به ویژه مناطق صنعتی و پرجمعیت همواره مهیاست و این روند در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

پس از عبوراز شرایط خاص آلودگی هوا با میانگین شاخص بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ در هفته گذشته و تعطیلی روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه در شهر اصفهان ، هفته اخیر نیز پس از بارش‌های پراکنده و کاهش نسبی آلاینده‌ها، روند افزایشی آلاینده‌ها  از روز دوشنبه با شاخص ۱۴۷ شروع و از ساعات اولیه چهارشنبه سوم دی ماه  افزایش محسوس‌تری  پیدا کرد.

براساس اعلام مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا تا صبح پنجشنبه چهارم دی در ایستگاه‌های خیابان پروین ۱۵۱، در میدان احمدآباد با ۱۶۷و خیابان دانشگاه با شاخص ۱۷۲ در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم مردم و خیابان رودکی با ۱۳۲ و در بزرگراه خرازی با شاخص ۱۵۲در  وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان دراین باره به ایرنا گفت: بر اساس آمار موجود در سامانه کشوری کیفیت هوا، کلانشهر اصفهان در روزهای اخیر دارای بیشترین آلودگی نسبت به سایر کلانشهرهای کشور بوده است.

وی اظهار داشت: در این راستا به منظور مدیریت و کنترل نسبی آلاینده ها مطابق با آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک به طور متناوب جلسات کارگروه شرایط اضطرارآلودگی هوا در محل مدیریت بحران استان تشکیل و متناسب با شرایط جاری تدابیر مختلف مصوب و مورد پیگیری و اجرا قرار گرفتند.

وی با اشاره به اقدام‌های بازدارنده برای کنترل و کاهش آلودگی هوا در شرایط اضطرار اظهار داشت: نظارت و پایش مضاعف منابع آلاینده هوا و برخورد با واحدهای آلاینده، بررسی و رصد نوع سوخت مصرفی در واحدهای صنعتی و نیروگاهی، تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، پیگیری جهت مدیریت مصرف سوخت مایع در منطقه مرکزی استان اصفهان، جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، ممانعت از فعالیت‌های عمرانی توأم با آلودگی در سطح شهر از تلاش‌هایی  است که ضمن  کنترل و کاهش آلودگی هوا  از آسیب رسانی بیشتر آلاینده ها به شهروندان جلوگیری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: همچنین این اداره کل در حال پیگیری تحقق اقدام‌های اساسی در زمینه کاهش آلودگی هوای اصفهان و اعمال قانون هوای پاک است؛ اقدام‌هایی نظیر اجرایی کردن توسعه حمل و نقل عمومی، خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از چرخه حمل و نقل، بهسازی موتورخانه‌های خانگی،تجاری و دولتی، ایجاد ایستگاه‌های معاینه فنی موتورسیکلت و خروج صنایع از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر که در دراز مدت با همکاری دستگاههای اجرایی و نظارتی در حال انجام است.

 حمیرا صفی قلی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این باره به  ایرنا گفت: سه شنبه و چهارشنبه دوم و سوم دی ماه امسال  که اصفهان و شهرستان‌های اقماری این کلانشهردر شرایط پایداری هوا و افزایش آلاینده‌های جوی قرارداشتند، ۲۱۳ مورد پایش زیست محیطی در شهرستان‌های استان بویژه مناطق در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان انجام گرفت.

وی افزود: در ۲ روز کارشناسان پایش این اداره کل مستقر در ۱۵ شهرستان درگیر آلودگی هوا موفق به پایش ۲۱۳ واحد صنعتی و معدنی همچنین ۸ شهرک صنعتی شدند.

صفی قلی گفت : از این تعداد پایش به عمل آمده برای ۴۱ واحد متخلف، اخطاریه زیست محیطی صادر شد و به مدیران ۲۸ واحد صنعتی و معدنی خاطی تذکر لازم در اجرای قوانین زیست محیطی و لزوم رعایت شرایط اضطرار آلودگی هوا داده شد.

وی افزود: همچنین ۵ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند و از ادامه فعالیت همراه با آلودگی ۱۰ واحد صنعتی و معدنی نیز با حکم مراجع قضایی استان جلوگیری به عمل آمد و پلمب شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.