مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از صدور اخطاریه و پلمب ۶۳ واحد صنعتی و تولیدی آلاینده در این استان خبر داد.

کلانشهر اصفهان و نواحی مرکز استان در این هفته آلوده‌ترین روزهای سال را تجربه کردند و مسوولان با تاکید بر ادامه محدودیت‌ها برای کنترل آلودگی هوا از صدور اخطاریه و پلمب ۶۳ واحد صنعتی و تولیدی آلاینده در این استان خبر دادند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در این هفته بدلیل پایداری هوا، پدیده وارونگی دما (اینورژن) و افزایش غلظت آلاینده ها در وضعیت ناسالم و قرمز قرار گرفت به طوری که شاخص های کیفی هوا در روز سه شنبه بیست و پنجم آذر جاری عدد ۱۷۷ ( AQI) و در روز چهارشنبه بیست و ششم آذر عدد ۱۷۲ را نشان داد.

وضعیت آلودگی هوای اصفهان و چندین شهر بزرگ و مرکزی استان در این روزها به حدی بود که  براساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، همه  دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، واحدهای صنعتی و بانک‌های ۱۰ شهرستان اصفهان، نجف آباد، شاهین شهر، مبارکه، خمینی شهر، لنجان، فلاورجان، برخوار، کاشان و آران و بیدگل روز چهارشنبه بیست و ششم آذر تعطیل شدند.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، به منظور کنترل آلودگی هوا که همزمان با همه گیری بیماری کووید ۱۹ گریبانگیر مردم شده است، طرح ترافیکی زوج و فرد از روز دوشنبه بیست و چهارم آذر تا پایان هفته جاری از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱ در کلانشهر اصفهان در حال اجراست.

درحالیکه در چند روز اخیر نتایج ۲ تحقیق دانشگاهی در اصفهان درباره منشا آلاینده های هوا منتشر شد مردم و کارشناسان تاکید داشتند که لازم است مسوولان بر اساس نتایج این تحقیقات علمی به شناسایی منابع آلاینده اصفهان پرداخته و محدودیت ها را متناسب با آنها اعمال کنند.

از جمله این منابع به صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان و سیستم حمل و نقل به ویژه خودروهای سنگین اشاره شده است که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، برخورد لازم با صنایع آلاینده صورت می گیرد.

ایرج حشمتی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه بیست و ششم آذر حدود ۷۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک های صنعتی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، پایش شد، افزود: پس از پایش های صورت گرفته، برای ۴۰ واحد اخطاریه صادر و ۶ واحد با دستور قضایی پلمب شد.

وی با بیان اینکه همچنین ۲ واحد آلاینده به سیستم قضایی معرفی و به ۱۵ واحد تذکر داده شد، تاکید کرد: پایش، شناسایی و برخورد با صنایع آلاینده همچنان با قوت در استان اصفهان ادامه دارد.

حشمتی، اصفهان را آلوده ترین کلانشهر کشور معرفی و تاکید کرد که بحران آلودگی این شهر، یک دهه غفلت در این زمینه را نشان می دهد.

تداوم طرح زوج و فرد و محدودیت فعالیت صنایع 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به پیش بینی های هواشناسی، از روز پنجشنبه جو ناپایدار وارد استان می شود و به مرور مناطق مختلف استان از جمله مرکزی را دربر می گیرد، گفت: بدین ترتیب از حجم آلاینده ها کاسته می شود و برای امروز دیگر نیازی به تعطیلی اداره ها و بانک ها نبود اما فعالیت صنایع متناسب با نوع کار آنها، همچنان محدودیت دارد.

منصور شیشه فروش روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان از واحدهای صنعتی و تولیدی در این هفته، افزود: با توجه به وضعیت فعلی اصفهان و سرد بودن هوا، محدودیت فعالیت صنایع آلاینده پابرجاست از جمله تعطیلی کوره های آجرپزی و تولید زغال.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان برای هر یک از صنایع متناسب با نوع فعالیت و میزان آلایندگی آنها، محدودیت هایی را وضع کرده است، خاطرنشان کرد: این محدودیت ها می تواند از تعطیلی کامل تا کم کردن حجم کار باشد و اداره حفاظت محیط زیست باید در این کار از نتایج تحقیقات دانشگاهی نیز استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت برای کنترل آلودگی هوای اصفهان شامل همه بخش ها شده است، تصریح کرد: عده ای تصور می کنند که تنها اقدام صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوای اصفهان، تعطیلی اداره ها و بانک ها بود درحالیکه اقدامات بسیاری مانند محدود کردن فعالیت صنایع مختلف، هدایت کامیون ها به کنارگذرها و خارج از هسته مرکزی شهرها و توزیع سوخت پاک در جایگاه های سوخت صورت گرفته است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه طرح های کلانی مانند ایجاد کنارگذر شرق اصفهان با اهداف مهمی از جمله کاهش آلودگی هوا و هدایت بار ترافیکی خودروهای سنگین به آن سمت اجرا شده است، اضافه کرد: برای رهایی اصفهان از معضل آلودگی هوا به اعتبارات ملی نیاز است بطوریکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید بودجه لازم را برای این منظور تخصیص دهد.

وی خاطرنشان کرد: طرح ترافیکی زوج و فرد و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در کلانشهر اصفهان تا پایان این هفته برقرار است و تصمیم های جدید برای هفته آینده به زودی اعلام می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.