دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان از دستگیری 160 معتاد متجاهر در مرحله اول جمع آوری متعادان متجاهر اصفهان خبر داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان از دستگیری ۱۶۰ معتاد متجاهر در اولین مرحله از اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان خبر داد و گفت: دو مرحله دیگر هم این طرح به فاصله ۱۴ روز اجرا می شود تا بتوانیم افراد را برای پذیرش در مراکز نگهداری، غربالگری و قرنطینه کنیم.

به گزارش جماران، محسن یارمحمدیان  در نشستی با خبرنگاران، گفت: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در کشور ما به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر است، امسال با شعار دانش بیشتر، مراقبت بهتر برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر براساس قانون در سال ۶۷ تشکیل و رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تعیین شد، افزود: رئیس جمهور یک دبیرکل در کشور معرفی می کند و در استان ها هم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با ریاست استانداران وظیفه سیاست گذاری، هماهنگی و پیگیری امور را به عهده دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به عضویت ۱۸ دستگاه ها در این شورا اشاره و خاطرنشان کرد: این دستگاه ها در حوزه پیشگیری، درمانی، انتظامی و امنیتی فعال هستند و ۵ کمیته شامل پیشگیری، مشارکت، مقابله، درمان و حمایت های اجتماعی و حقوقی زیرمجموعه شورا هستند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح یاری گران از سال گذشته آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ قرار است ادامه داشته باشد، گفت: تمام برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر براساس طرح یاری گران و با مشارکت گروه های ذی نفع دنبال می شود.

مناطق حاشیه ای و پر آسیب در اولویت طرح یاری گران

یارمحمدیان با اعلام اینکه در طرح یاری گران و تدابیر ابلاغی تاکید بر پیشگیری است، افزود: در این طرح، اولویت با مناطق حاشیه ای و پر آسیب است. همچنین در زمینه مقابله در کشور تلاش می شود با ورود مواد مخدر از شرق برخورد شود که دستگاه های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند.

وی با یادآوری اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر از ابتدای انقلاب تاکنون بارها تغییر کرده، تصریح کرد: شاید کمتر قانونی داشته باشیم که اینقدر اصلاحیه و متمم داشته باشد، اما هرچه جلوتر آمدیم این تفکر شکل گرفت که معتاد بیمار است، اما درصورتی که برای درمان خودش اقدام نکند متجاهر شناخته شده و مجرم است که دستگاه های انتظامی و امنیتی با او برخورد می کنند.

نرخ ۲.۴ درصدی شیوع اعتیاد در استان اصفهان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه تقریبا ۳۰۰ میلیون معتاد در دنیا وجود دارد که این عدد در کشور ما ۲ و ۸۰۰ تا ۳ میلیون معتاد است که مصرف کننده دائمی مواد مخدر هستند، اعلام کرد: آمار معتادان استان اصفهان از کشور پایین تر است، به طوری که در سال ۹۰ رتبه ۱۹ در کشور و نرخ شیوع ۱.۹ درصد را داشتیم.

وی موارد جدیدی که وارد چرخه مصرف مواد مخدر می شوند را نرخ بروز عنوان کرد که به سختی مشخص می شود و افزود: براساس آخرین آماری که در سال ۹۴ صورت گرفت، اصفهان رتبه ۲۳ و نرخ شیوع ۲.۴ درصد را دارد.

نگرش مردم به اعتیاد مثبت است

یارمحمدیان با بیان اینکه تلاش های زیادی در زمینه مقابله و پیشگیری از مصرف مواد مخدر انجام می شود ولی متاسفانه نگرش مردم به اعتیاد مثبت است، تصریح کرد: متاسفانه این باور وجود دارد که افراد در گذشته مواد مخدر مصرف می کردند و طول عمر بیشتری داشتند که آثار زیان آوری دارد، اما اگر فردی یک بار مواد مخدری مصرف کند معتاد درنظر گرفته می شود.

وی با یادآوری تلاش های بی وقفه در راستای مقابله با عرضه مواد مخدر در کشور از سوی چند دستگاه، اعلام کرد: سال گذشته ۹۶۰ تن مواد در کشور کشف شد که سهم استان ۴۲ تن بود و نسبت به کشفیات سال ۹۷ استان ۲۰ درصد افزایش داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا کرونا یکسری اقدامات در زمینه برخورد با معتادان متجاهر، رها شده بود که از هفته گذشته از سر گرفته شد، گفت: جمع آوری معتادان متجاهر با مشارکت دستگاه های مختلف انجام شد، اما باتوجه به دستورالعمل های بهداشتی و لزوم قرنطینه افراد، این اقدام در چند مرحله صورت می گیرد.

وی از دستگیری ۱۶۰ معتاد متجاهر در اولین مرحله از اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان خبر داد و گفت: از این تعداد ۸ نفر خانم بودند.

یارمحمدیان با اشاره به ارجاع برخی از این معتادان به مراکز ماده ۱۵، اضافه کرد: دو مرحله دیگر هم داریم که به فاصله ۱۴ روز اجرا می شود تا بتوانیم این افراد را غربالگری و قرنطینه کنیم.

از ۳۰ معتاد متجاهر مشکوک به کرونا تنها یک نفر کرونا داشت

وی با بیان اینکه هم اکنون مرکز قلعه شور دو قسمت شده تا افراد مشکوک در یک قسمت جداگانه نگهداری شوند، گفت: ۳۰ نفر از معتادان متجاهر دستگیر شده مشکوک بودند که از این تعداد فقط یک نفر قطعی کرونا داشت.

یارمحمدیان با اعلام اینکه قرار است همه معتادان متجاهری که کرونا ندارند به مرکزی که سپاه در شهرستان مبارکه افتتاح کرده اعزام شوند، افزود: مرکز قلعه شور هم ضدعفونی شده و مرحله دوم جمع آوری معتادان متجاهر و پذیرش آنها انجام می شود، اما معتادانی که در مرحله سوم جمع آوری می شوند به مرکز مبارکه منتقل نمی شوند تا در استان دو مرکز داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا این دو مرکز باید با نیمی از ظرفیت فعالیت کنند، یادآور شد: در دوران قبل کرونا زمان بندی ۱۴ روزه وجود نداشت، این درحالی است که از اول اسفند دیگر پذیرش معتادان متجاهر را در مراکز نداشتیم و هم اکنون که پذیرش آنها از سر گرفته شده باید با فاصله زمانی ۱۴ روز و نیم مراحل مختلف انجام شود.

وی به فعالیت ۴۸۸ مرکز ام ام تی (نگهدارنده با متادون) در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این مراکز سالانه حدود ۱۱۰ هزار مراجعه دارند که بخشی از مراجعات ممکن است تکراری باشد.

یارمحمدیان همچنین به فعالیت ۸۷ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد مجاز در استان اشاره و تصریح کرد: از این تعداد سه مرکز خاص زنان است و سالانه حدود ۳۰ هزار نفر به آنها مراجعه می‌کنند، ضمن اینکه مراکز اقامتی دیگر از جمله ۱۰ مرکز گذری هم در استان داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.