رییس دانشگاه اصفهان در این نامه‌ها علاوه بر ابراز همدردی و همبستگی با جامعه دانشگاهی دنیا به شرایط پیش آمده ناشی از بحران شیوع کرونا، تلاش‌های انجام شده برای مقابله با آن و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره کرده است.

هوشنگ طالبی در این پیام‌ها تصریح کرد که مردم ایران به‌واسطه­ همه‌گیری کرونا دچار آسیب‌های این بیماری، خسارت‌های اقتصادی و از دست دادن درآمد و شغل خود شدند با این تفاوت که تحریم­‌های ظالمانه آمریکا بر زندگی جاری آنان مزید بر علت شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت و ملت بزرگ ایران برای مواجهه با این بحران و تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم و دشوار کردن مسیر درمان مبتلایان به بیماری کرونا، تاکید کرد: هر چند تلاش‌های بسیار زیادی برای مقابله با بحران کرونا در حال انجام است اما تحریم‌های آمریکا حتی مانع ورود دارو و تجهیزات پزشکی و باعث وارد آمدن زحمت مضاعف بر تیم پزشکی و تلاش‌های دولت و مردم ایران شده است.

رییس دانشگاه اصفهان در پیام خود به دانشگاه‌های بین‌المللی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران بر این باور است که انسان‌ها از لحاظ آفرینش برابر هستند و چنانچه ملتی دچار درد و آلام باشد سایر ملت‌ها نباید در آرامش و سکوت باشند، گفت: تنها راه مقابله با بحران کرونا و دیگر بحران‌های بین‌المللی همبستگی و همکاری بین ملت‌هاست.

طالبی در پیام خود از جامعه جهانی به‌ویژه دانشگاهیان خواست تا در اعتراض به رفتارهای آمریکا و درخواست برای لغو تحریم‌های ظالمانه دولت ترامپ با مردم ایران هم‌صدا شوند و در جلب حمایت بین‌المللی در این زمینه کمک کنند.

وی در پیام خود خاطر نشان کرد که دانشگاه اصفهان با وجود تعطیل بودن کلاس­‌های حضوری از زمان شیوع بیماری کرونا، برنامه‌­های آموزشی و پژوهشی را به‌صورت مجازی و با تقویت زیرساخت­‌ها با جدیت دنبال کرده است.

رییس دانشگاه اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه این نامه با پاسخ و استقبال بسیار خوب دانشگاه‌های بزرگ دنیا مواجه شد، اظهار داشت: تا کنون رییسان دانشگاه‌هایی مانند فرایبورگ آلمان، شیامن چین، ووسونگ کره جنوبی، ماربورگ آلمان، پاریس ۱۳ فرانسه و آیدین استانبول به این نامه پاسخ دادند و ابراز همدردی و تایید کردند.

هوشنگ طالبی افزود: آنها علاوه بر ارسال پیام همبستگی و همدردی با مردم ایران و سایر کشورها، آمادگی خود را برای ادامه و گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه اصفهان و ملت ایران بویژه برای مواجهه با بحران کرونا اعلام کردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های همکار بین‌المللی در زمان وقوع بحران‌هایی مانند شیوع بیماری کرونا باید به تبادل نظر و تعامل هرچه بیشتر بپردازند، گفت: شیوع بیماری کرونا یک موضوع فراگیر در سراسر دنیاست به‌همین دلیل دانشگاه اصفهان اقدام به ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به دانشگاه‌های همکار بین‌المللی خود کرد تا علاوه بر ابراز همدردی و همبستگی از تجربه‌های مشترک استفاده شود.

طالبی اضافه کرد: در این نامه‌ها با اشاره به شرایط ویژه‌ای که کشورمان و دانشگاه‌های آن در مواجهه با بیماری کرونا دارند و تحریم‌های ظالمانه، تاکید شد که برای تامین برخی تجهیزات جهت پیشگیری از خطرهایی که متوجه مردم، دانشجویان و اعضای هیات علمی است در محدودیت و شرایط نابرابر قرار داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کشورمان برای ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان از طریق آموزش الکترونیک و از راه دور نیز نیاز به تجهیزات و زیرساخت‌هایی دارند که شرایط کرونا و تحریم‌ها ما را برای تامین آنها با مشکل مواجه کرده است بهمین دلیل لازم بود که این موارد به گوش دانشگاه‌های دنیا رسانده شود.

طالبی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان نامه‌هایی نیز به دبیران کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها در همین پیوند ارسال کرده است.

وی گفت: علاوه بر ابراز همدردی که تعدادی از دانشگاه‌ها داشتند دانشگاه شیامن چین نیز از طریق وزارت امور خارجه بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه را به دانشگاه اصفهان اهدا کرد.

در پاسخ به نامه دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه فرایبورگ آلمان بر تحکیم همبستگی بین دو ملت ایران و آلمان و دانشگاهیان تأکید کرد و گفت: این پاندمی به ما نشان داد که تعمیق همکاری­‌ها بویژه در پژوهش بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت یافته است.

رییس دانشگاه شیامن چین نیز با اظهار امیدواری از اینکه در چنین شرایط سختی با همکاری علمی و تبادل دانش و مبادلات فکری بتوانیم مشکل کنونی را برطرف کنیم، دانشگاه اصفهان را به‌عنوان یکی از نزدیکترین همکاران دانشگاهی معرفی و بر همکاری گسترده بین دانشجویان و اعضای هیات علمی ۲ دانشگاه تاکید کرد.

رییس دانشگاه آیدین استانبول نیز در پیام خود یادآور شد: در کنار مشکلات مادی و معنوی که بیماری کرونا برای ما ایجاد کرد این ویروس باعث شد تا واقعیت‌هایی که هر از گاهی توسط دولت‌ها و جوامع فراموش می­‌شوند را بیاد بیاورند؛ این واقعیت‌ها به ما بار دیگر آموخت که زمان برابری به جای جدایی، ارائه راه حل‌ها به جای انتقاد مداوم و یکی شدن فارغ از مرزهای فیزیکی فرا رسیده است.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.
این دانشگاه در مسیر بین‌المللی شدن با حدود ۱۲۰ مرکز علمی از ۷۰ کشور جهان، تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی دارد که از بین آنها بیش از ۵۰ دانشگاه، همکار بین‌المللی فعال هستند.

تاکنون حدود ۱۱۰ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.