سید مصطفی سلمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آرایشگاه‌ها با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل قرار گرفتن در زمره واحدهای صنفی پر خطر، تعطیل شدند و مجاز به فعالیت نیستند که همین امر در شب عید و ماه فروردین باعث صفر شدن درآمد آنها شده است.

وی با بیان این که حدود ۸۰ درصد از آرایشگاه‌ها به‌صورت استیجاری و درآمد آنها روزانه است، اظهارداشت: بر اساس گزارش‌های رسیده متاسفانه مالکان با آرایشگران برای بخشیدن یا به تعویق انداختن کرایه مغازه همکاری چندانی نکردند و همین امر مشکلات آرایشگران را دو برابر کرده است.

سلمانی بیشتر فعالان صنف آرایشگری را جوان ذکر و خاطرنشان کرد: آرایشگران همکاری خوبی با نهادهای نظارتی در تعطیلی واحدهای صنفی پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند اما از طرفی هیچ بسته حمایتی برای آنها در نظر گرفته نشد و فعالان این صنف حتی امکان ثبت‌نام در بخش بیمه بیکاری را نداشتند.

وی تصریح کرد: تعطیلی آرایشگاه‌ها و طولانی شدن آن باعث شد که برخی از آرایشگران به منزل مشتریان خود رفته و به‌صورت خصوصی کار کنند که این کار از نظر اتحادیه به دلیل مسائل بهداشتی و امنیت شغلی مورد تایید نیست.

نایب رییس اتحادیه آرایشگران آقایان اصفهان ادامه داد: تعداد معدودی از آرایشگران نیز درِ آرایشگاه را بسته و کار می‌کنند که این اقدام، تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه آرایشگران در نامه‌ای به مسوولان، پیشنهاد بازگشایی آرایشگاه‌ها را با رعایت دستورهای بهداشتی و نظارت و بازرسی مستمر مطرح کرده است، گفت: در این نامه با اشاره به تبعات اقتصادی تعطیلی آرایشگاه‌ها در کسب و کار و معیشت آرایشگران، پیشنهاد شد که امکان ثبت‌نام واحدهای صنفی آرایشگاه در سامانه سلامت فراهم شود و آنها بتوانند با رعایت دستورهای بهداشتی مانند نوبت دهی به‌صورت انفرادی و با فاصله زمانی مشخص ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، زمان‌بندی ساعت فعالیت به‌عنوان مثال از ۸ تا ۱۴ و بازرسی مستمر آغاز به کار کنند.

سلمانی اضافه کرد: این کار علاوه بر رفع مشکلات مالی آرایشگاه‌ها باعث می‌شود تا جلوی تخلف تعداد محدودی از آرایشگران که در زمان حاضر به روش‌های نامتعارف کار می‌کنند، گرفته شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار آرایشگاه در شهرستان اصفهان، اظهار داشت: دست‌کم چهار هزار نفر در این واحدها کار می‌کنند و در روزهای گذشته، هیچ درآمدی نداشتند.

بنا به سیاست‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، واحدهای صنفی کم‌خطر پس از دریافت گواهی سلامت فعالیت خود را از بیست و سوم فروردین از سر گرفتند اما برخی گروه های پرخطر مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی هنوز اجازه فعالیت ندارند.

حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی با پروانه کسب در استان اصفهان فعالیت دارند که حدود یکصد هزار واحد از آنها در شهرستان اصفهان مستقرند.

تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.