شیوع ویروس کرونا در سطح کشور از جمله اصفهان تاحدودی شهروندان را خانه نشین کرده است.

برخی کسب و کارها این روزها رونقی ندارد و مردم خریدار آن‌ها نیستند، مدارس نیز تا پایان تعطیلات نوروز ۹۹  تعطیل شده و کودکان در خانه هستند.

اما کودکان زحمت‌کشی هم هستند که این روزها نه کسب و کار را تعطیل کرده اند و نه در خانه نشستهاند.

کودکان کار، آن‌هایی که در این روزهای شیوع کرونا در شهرمان و تعطیلی مدارس بیش از قبل در سطح شهر هستند تا نانی به دست آورده و روزی رسان خانه باشند.

یک هفته پیش بود که خبری مبنی بر لزوم حمایت از کودکان کار در این ایام روی خروجی ایرنا مرکز اصفهان رفت و پس از گذشت یک هفته اکنون تعدادی اقلام بهداشتی و پیشگیری توسط مردم و مسوولان شهر اصفهان تهیه و بین کودکان کار توزیع شد.

در این اقدام بسته‌ای از اقلام بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی، دستکش، بروشور آموزشی همراه با آموزش چهره به چهره توسط تعدادی از نیروهای داوطلب این موسسه مردم نهاد به کودکان کار تحویل داده شد.

در این حرکت مردمی که با همکاری شهرداری صورت گرفت نزدیک به ۳۰۰ جفت دستکش، ۱۲۰ محلول ضدعفونی کننده دست و ۳۰۰ ماسک یکبار مصرف و پارچه ای بین حدود ۲۵۰ کودک کار توزیع شد.

مسوول موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در ابتدای شیوع بیماری کرونا در شهر اصفهان و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده در شهر، تنها موفق به تهیه این اقلام برای ۵۰ کودک کار شدیم.

نوید مسائلی ادامه داد: با کمک های مردمی جمع آوری شده نیز موفق به خرید ۲۰۰ ماسک یکبار مصرف و دوخت ۵۰ ماسک پارچه ای برای کودکان کار شدیم.

وی بیان کرد: شهرداری اصفهان نیز ۱۲۰ محلول ضدعفونی کننده دست و ۳۰۰ جفت دستکش در اختیار ما قرار داد که در قالب بسته های بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی، دستکش، بروشور آموزشی و ... بین ۲۵۰ کودک کار توزیع کردیم.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: تعدادی از نیروهای داوطلب در زمان توزیع این بسته‌ها به آموزش نکات بهداشتی به کودکان کار پرداختند.

وی همچنین به انجام اقدامات دیگری مانند تهیه تعدادی تلویزیون برای تامین نیاز آموزشی کودکان کار از طریق برنامه‌های آموزش درسی صداوسیما در زمان تعطیلی مدارس اشاره کرد و افزود: درآمد این کودکان در شرایط شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده است و از لحاظ معیشتی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرند.

مسائلی کودکان کار را در شرایط کنونی جامعه نیازمند حمایت بیشتر دانست و از مردم و مسوولان خواست تا این قشر آسیب پذیر را در شرایط سخت فعلی از هر لحاظ یاری و حمایت کنند.

اما این تعداد کودک کار تنها بخشی از کودکان کار اصفهان بودند و لازم است با حمایت‌های مردمی و ارگان‌های مربوطه، تا پایان ریشه‌کنی کرونا در کشور، همچنان اقلام مورد نیاز کودکان کار تهیه و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این باره گفت: ۲ هزار بسته بهداشتی شامل ماسک و ژل ضدعفونی دست و دستکش وو بروشور آموزشی آماده و به نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد حامی کودکان کار برای توزیع میان آن‌ها تحویل داده شد.

مرتضی رشیدی ادامه داد: این بسته ها در مرحله نخست میان ۱۵ سمن و نهاد مردمی توزیع شده است و قرار است در مرحله دوم نیز حدود ۲ هزار بسته بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا در اختیار تعدادی دیگر از سمن های حامی کودکان کار و بی سرپرست و بدسرپرست قرار بگیرد.

شیوع ویروس کرونا در چین و بسیاری دیگر از کشورهای جهان در چند هفته اخیر، اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌ اینکه ۲۸۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند، گفت: تاکنون ۱۲ تن از بین آنها فوت کرده‌اند.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: تا هجدهم اسفند از ۹۹۱ نمونه مشکوک گرفته شده در این استان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، جواب آزمایش ۲۸۴ مورد ابتلا به کرونا مثبت و قطعی و جواب ۷۰۵ مورد منفی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌ اینکه مبتلایان به این بیماری ۱۷۹ مرد و ۱۰۷ زن هستند، اضافه کرد: میانگین سنی آنها ۵۸ سال است.

نجیمی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در ۱۶ شهرستان استان اصفهان شناسایی شدند، شمار آنها را در اصفهان ۱۶۴ ، نجف‌آباد ۱۷ ، نطنز ۱۳ ، اردستان ۱۳ ، لنجان ۱۲ ، نایین ۱۱ ، مبارکه ۱۰ ، شهرضا هشت ، شاهین شهر و میمه ۱۰ ، فلاورجان هفت ، خمینی شهر چهار، خوانسار سه ، چادگان ۲ ، سمیرم ۲ ، فریدن ۲ و گلپایگان پنج تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: تاکنون از بین آنها ۱۲ تن فوت کردند، ۲۱ تن از بیمارستان ترخیص شدند و ۲۵۳ تن بستری و تحت درمان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.