رسول جهانگیری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، واحدهای صنفی کمخطر با الزام رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مُجاز به فعالیت شدند اما برخی از دستورهای بهداشتی که به آنها ابلاغ شده، قابل اجرا نیست.

وی با تاکید براینکه هنوز زیرساخت‌های بهداشتی در کشور برای رعایت کامل این دستورها به‌طور کامل فراهم نیست، اظهار داشت: بهعنوان مثال بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده، کارکنان واحدهای صنفی مُلزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند و اگر مشتری که وارد واحد آنها می‌شود دارای ماسک و دستکش نباشد، آنها باید این اقلام را نیز در اختیار مشتری قرار دهند.

جهانگیری ادامه داد: این در حالیست که واحدهای صنفی به‌دلیل تعطیل بودن در چند هفته اخیر دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی برای تامین و خرید برخی از این اقلام مانند دستکش در این روزها با مشکل مواجهند بنابراین چگونه از آنها انتظار می‌رود که این اقلام را تهیه کرده و رایگان در اختیار مشتریان قرار دهند.

وی با بیان‌اینکه نیمی از واحدهای صنفی شهرستان اصفهان پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر آغاز فعالیت اصناف کم‌خطر، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، تصریح کرد: هنوز پاساژها، مجتمع‌ها و بازارهای سرپوشیده مجاز به فعالیت نیستند و بخش اعظم واحدهای صنفی در کلانشهر اصفهان در این مکان‌ها مستقرند.

رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه این واحدها در این هفته برای ثبت‌نام در سامانه سلامت برای اخذ کُد رهگیری و مجوز فعالیت با مشکلاتی مانند ترافیک بالای سامانه و ناکامی در ثبت‌نام مواجه بودند، افزود: آنها بر اساس دستورهای ابلاغ شده در این سامانه مُلزم به رعایت مواردی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از تجمیع مردم داخل واحد صنفی هستند.

جهانگیری با بیان اینکه اطلاعی از تعداد واحدهای صنفی ثبت نام شده از اصفهان در سامانه سلامت ندارد، خاطرنشان کرد: اتاق اصناف، بهداشت محیط و نیروی انتظامی بر چگونگی فعالیت واحدهای صنفی کم‌خطر و رعایت دستورهای بهداشتی در آنها نظارت می‌کنند و اولویت نخست آنها در بازرسی، واحدهایی مواد غذایی مانند قصابی، شیرینی فروشی و سوپرمارکت هستند.

وی با بیان‌اینکه تاکنون با حدود یکهزار واحد صنفی مُتخلف به‌دلیل رعایت نکردن مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در اصفهان برخورد شده است، تصریح کرد: ما حدود ۱۱۰ هزار واحد صنفی در شهرستان اصفهان داریم و تا حدودی می‌توانیم با تخلف‌ها برخورد کنیم از طرفی این نکته را باید در نظر گرفت که برخی از این واحدها به‌دلیل تعطیلی ۵۰ روز گذشته با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند.

رییس اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه لازم است مردم و متصدیان واحدهای صنفی به سمت خودمراقبتی حرکت کنند، اضافه کرد: مردم نیز این روزها بیشتر مواد غذایی مورد نیاز خود را خرید می‌کنند و کمتر به سراغ کالاهای دیگر مانند پوشاک، کیف، کفش و طلا می‌روند.

با توجه به مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، متصدیان واحدهای صنفی کم‌خطر و همچنین صنعتی و تولیدی باید به سامانه salamat.gov.ir در قسمت مشاغل و اصناف مراجعه و پس از وارد کردن کُد ملی و مشخصات خود، نسبت به اخذ کد رهگیری و پاسخ سریع (QR) اقدام کنند.

ثبت‌نام در این سامانه از ظهر جمعه بیست و دوم فروردین آغاز شد.

بنا به سیاست های طرح فاصله‌گذاری، واحدهای صنفی کم‌خطر پس از دریافت گواهی سلامت فعالیت خود را می‌توانند از سر بگیرند اما ۱۱ گروه پرخطر شامل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مُسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشمول این طرح نبوده و تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند، البته مطابق مصوبه ابلاغ شده، رستوان و غذای آماده (صرفاً بیرون‌بر) مجاز به فعالیت هستند.

حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی با پروانه کسب در استان اصفهان فعالیت دارند که حدود یکصد هزار واحد از آنها در شهرستان اصفهان مستقرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.