اصفهان در لیگ برتر فوتبال کشور ۲ نماینده دارد که هر کدام به‌ نوبه خود برای دیار نصف جهان افتخارآفرینی‌های زیادی کرده‌اند و پرچم‌های زرد و سبز همیشه توسط هواداران آنها در ورزشگاه‌های استان و کشور برافراشته شده است.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مسابقات لیگ برتر فوتبال، این ۲ تیم نیز در راستای حفظ سلامت بازیکنانشان تمرینات تیم‌های خود را مانند سایر نقاط کشور و دنیا تعطیل کردند و راهبرد تمرین بازیکنان در خانه از طریق فضای مجازی را برگزیدند تا جایی که برنامه بازیکنان با توجه به شرایط آنان توسط مربیان داده شده و بازیکنان نیز بر اساس آن برنامه تمرینی خود را در منزل یا محوطه باز خصوصی اجرا کرده‌اند.

با این حال اگر بخواهیم نگاهی به کارنامه این ۲ تیم در فصل جاری لیگ برتر بیندازیم، سپاهانی که فصل جاری لیگ برتر را با امیر قلعه‌نویی، مربی فصل گذشته خود آغاز کرده است در ابتدای فصل و نیم فصل دوم بازیکنان فنی خوبی را در اختیار گرفته که هر کدام می‌توانند در موفقیت این تیم تاثیرگذار باشند.

تیم سپاهان اصفهان که در حال حاضر با ۳۷ امتیاز در رتبه دوم لیگ برتر فوتبال کشور قرار دارد، دارای پنج مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم است و یکی از پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران است.

سپاهانی‌ها در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور بازی‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند که آخرین اتفاق به دیدار برگزار نشده این تیم با تیم پرسپولیس در چهارم اسفند سال گذشته بازمی گردد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری این دیدار توسط دست‌اندرکاران بدون تماشاگر اعلام شد و در نهایت این بازی برگزار نشد تا نتیجه آن به‌دلیل حاشیه‌هایی که داشت سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود.

با این وجودل طلایی‌پوشان اصفهانی در فصل جاری لیگ برتر ۲۱ بازی انجام داده که از این تعداد ۹ دیدار را با پیروزی پشت سر گذاشته، ۱۰ دیدار را مساوی شده و ۲ بازی را نیز به حریفان خود واگذار کرده است که در مجموع می‌تواند آمار جالبی برای این تیم و امیر قلعه‌نویی باشد.

در تعداد گل‌های زده و خورده، طلایی‌پوشان  تا این لحظه فصل توانسته‌اند ۳۰ گل به ثمر برسانند که نسبت به تیم نخست جدول یعنی پرسپولیس یک گل کمتر است و  ۱۵ گل نیز دریافت کرده‌اند و تفاضل گل آنها ۱۵ است که با کسب ۳۷ امتیاز، در رتبه دوم لیگ برتر فوتبال کشور قرار دارند.

دیگر تیم اصفهانی یعنی سبزپوشان دیار نصف جهان نیز که در فصل جاری با علیرضا منصوریان کار خود را ادامه می‌داد به‌دلیل کسب نتایج ضعیف توسط او، سرمربی خود را تغییر داد و «میودراگ رادولوویچ» ۵۲ ساله با ملیت مونته‌نگرویی را به‌عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد.

ذوب‌آهن در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور با ۲۲ امتیاز در رده یازدهم جدول لیگ برتر فوتبال کشور قرار دارد و از ۲۱ دیدار انجام شده، تنها پنج پیروزی بدست آورده، هفت دیدار را با تساوی به پایان رسانده و ۹ دیدار را نیز واگذار کرده و با تفاصل گل منفی ۶ و در پرتو تغییراتی که در تیم خود بوجود آورده تا به دیدارهای آینده بعد از کرونا به‌عنوان یکی از تیم‌های نصف جهان در لیگ برتر کشور و آسیا امیدوار باشد.

با اعلام فداسیون فوتبال برای برگزاری مسابقات که زمانش هنوز مشخص نیست یا هر تصمیم دیگر، ۲ تیم خوب اصفهانی باید در آمادگی کامل جسمانی باشند تا بتوانند در جریان مسابقات قرار گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در باره حفظ آمادگی ورزشکاران حرفه‌ای بخصوص فوتبال دوستان در دوره پساکرونا  اظهار داشت: در زمان فعلی و در حالی که کشور ما با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، یکی از دغدغه‌های ورزش، حفظ آمادگی جسمی ورزشکاران حرفه‌ای به عنوان ابزارهای اصلی باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف است.

مهدی سلیمی گفت: در این زمینه راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند در بسیاری از موارد یاری‌رسان باشگاه‌ها باشد.

استاد مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: متصورترین راه‌حل برای حفظ آمادگی بازیکنان به‌دلیل اینکه به صورت جمعی تمرین نمی کنند یا در خانه هستند، برگزاری تمرینات حرفه‌ای زیر نظر مربیان خود است که در این دوران می‌توانند بطور کامل تمرینات خود را طبق برنامه پیش ببرند که آن هم راه‌حل‌های خود را دارد.

وی افزود: نکته ای این در این شرایط مهم است حفظ آمادگی جسمانی بازیکنان دردوران پسا کرونا است که با اعلام پایان این بحران، خود این موضوع حداقل ۲ ماه زمانبر است.

وی تصریح کرد: باشگاه‌ها از آینده مسابقات فصل جاری خود هنوز هیچ اطلاعاتی ندارند و تصمیمات فدراسیون نیز در این زمینه نامشخص است، هزینه‌های هنگفتی که در این مدت به باشگاه‌ها تحمیل می شود نیز نیازمند چاره‌اندیشی است.

سلیمی همچنین با تاکید بر استفاده برخط مربیان از اینترنت و تماس با بازیکنان در شرایط فعلی افزود: از این طریق مربیان می‌توانند هماهنگ در یک زمان مشخص به صورت برخط با بازیکنان ارتباط داشته باشند و برنامه تمرینی خود را وفق سطح امکانات و تجهیزات بازیکنان پیش ببرند.

وی تاکید کرد: این دوره فرصت مناسبی است که علاوه بر حفظ آمادگی جسمانی، بازیکنان به لحاظ علمی و آموزشی در حوزه‌های مختلف روانشناسی، فیزیولوژی، علم تغذیه، آسیب شناسی و حتی آشنایی با قوانین داوری ارتقا سطح پیدا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان افزود:  آموزش آنلاین در این دوره به مراتب می‌تواند در زمینه‌های مذکور و مشابه، اثرگذاتر از آموزش حضوری باشد.

وی اظهار داشت: در مجموع باشگاه‌ها می‌توانند تهدید ایجاد شده را به فرصت تبدیل کنند و در زمینه‌های مختلف تیم‌ها، بازیکنان و حتی مربیان خود را ارتقا دهند.

وی گفت: با این اقدام‌های تمرینی، شرایط برای حداقل‌ها فراهم می‌شود که در جریان رقابت‌ها قرار گیرند که امیدواریم ۲ تیم اصفهانی در این زمینه موفق عمل کنند.

همچنین داود نصر اصفهانی کارشناس ورزش در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بعد از بحران ویروس کرونا، تیم‌های اصفهانی  برای رسیدن به موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا نیازمند یک جو آرام و به دور از حاشیه هستند که می تواندآنها را به جلو حرکت دهد.

وی افزود: در این راه نیز نقش سرمربی و کادر فنی بسیار مهم است زیرا می‌توانند تیم  خود را در این زمینه جمع و جور کنند  تا به هدف خود دست یابند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دوره پسا کرونا از شرایط کنونی برای ورزشکاران بخصوص فوتبالی‌ها مهمتر است چون در آن شرایط است که عیار تیم‌ها مشخص می شود.

این پژوهشگر ورزش، ارائه راهبردهای علمی و علمی و رفع چالش‌های پیش‌رو در زمینه‌های بدنی و تمرینی را توسط مربیان و دست‌اندرکاران مهم عنوان کرد و گفت: امیدوارم هر تصمیمی که توسط مسئولان امر گرفته می‌شود به سود ورزش بخصوص فوتبال باشد.

وی از سلامت به‌عنوان اولویت مهم ورزشکاران نام برد  و برای ۲ تیم اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن در لیگ برتر آرزوی موفقیت کرد.

در مجموع می‌توان گفت که برای برون رفت از مشکلات دوره پساکرونا ۲ تیم سپاهان و ذوب‌آهن باید با شناسایی نقاط ضعف و قدرت خود و حفظ آمادگی جسمی، روحی و بدنی بازیکنان، همچنان در لیگ برتر فوتبال ایران و دیدارهای بین المللی نماینده‌ای شایسته برای دیار نصف جهان باشند که این خود این مهم نیز مستلزم اتخاذ تصمیمات درست و راهکارهای حرفه‌ای است.

در استان اصفهان افزون بر ۳۵۰ هزار ورزشکار سازماندهی شده فعالیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.