پریسا خانعلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در زمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس تعطیل هستند و برنامه‌ها و رویدادهای دیگر هم برگزار نمی‌شود کودکان و نوجوانان بیشتر به حمایت‌های عاطفی پدر و مادر نیازمندند و این امر مستلزم دقت نظر و توجه بیشتر از سوی والدین است.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای ارتباط با بچه‌ها در خانه ادامه داد: لازم است که والدین برای صحبت کردن با فرزندان پیشقدم شوند، با آرامش درباره بیماری با آنان صحبت کنند و اجازه دهند تا کودکان و نوجوانان احساسات خود را بروز دهند.

این پژوهشگر علوم رفتاری و تربیتی اضافه کرد: پدران و مادران باید در مورد آنچه فرزندان این روزها از اخبار مختلف به ویژه بیماری کووید-۱۹ می‌شنوند و و می‌بینند با آنان صحبت کنند و ایده‌هایی برای معطوف کردن حواس کودکان به کارهای دیگر مانند ساخت کاردستی و یا هر نوع بازی داشته باشند.

خانعلی به لزوم حمایت از فرزندان اشاره و تاکید کرد:  طبیعی است که بچه‌ها به خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره غمگین و خسته شوند اما توجه بیشتر والدین و جلب مشارکت آنان در برخی امور خانه می‌تواند از خستگی و بی حوصلگی آنان بکاهد.

وی با بیان اینکه باید رعایت اصول بهداشتی را به طور مرتب به کودکان خود یادآوری شود، اظهارداشت: با این حال نباید این امر به اضطراب و آشفتگی فرزرندان منجر شود و دلهره و استرس را در کودکان ایجاد کند.

استاد علوم تربیتی  و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به اینکه والدین بهترین و نزدیک‌ترین منابع کمک خواهی در زمان ماندن در خانه برای بچه‌ها هستند، افزود: یک رابطه نزدیک و پذیرا نکته کلیدی برای شناسایی هرگونه مشکل جسمی و روانشناختی در کودکان است، بزرگترها علاوه بر نظارت بر رفتار و عملکرد کودک باید به هویت و نیازهایش احترام بگذارند به او کمک کنند تا مهارت‌های خود انضباطی را گسترش دهد.

خانعلی، ایجاد حس اطمینان در کودکان را که به آنان حس تعلق، توجه، مراقبت، عشق و محبت داریم ضروری دانست و گفت: این نکته اهمیت دارد که پدر و مادر شنونده خوبی باشند و اجازه دهند که فرزند با گفتگو، نوشتن، نقاشی، بازی و آواز و یا انواع هنر، عواطف و هیجان‌های خود را بروز دهد.

وی همچنین انجام فعالیت‌های خانوادگی مانند بازی، کارهای خانه و ورزش دسته جمعی را برای افزایش روحیه نشاط و شادابی و افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان و در نتیجه حفظ سلامتی جسمی، روحی و عاطفی موثر دانست.

بر اساس آمار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت  تاکنون ۵۵ هزار و۷۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و  جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و ۴۵۲ نفر رسیده است و  مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۵ هزار و ۷۴۳ مورد اعلام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.