دکتر امیر رضا چمنی عصر جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: مدیریت نکردن صحیح والدین در قبال سوالات نسل جوان به خاطر وضعیت روحی و روانی آنها تبدیل به بی‌قراری، کابوس شبانه، بی‌خوابی، استرس ، تهوع ، شب‌اداری ، وابستگی بیشتر و مسائل و مشکلات گوارشی می‌شود.

وی ادامه داد: باید به فرزندان اجازه داد تا متناسب با سن و سال خود در باره بیماری کرونا بنحوی که مایل است صحبت کند و در مقابل والدین باید اخبار صحیح را در اختیار آنها قرار دهند، چون شنیدن اخبار ناگوار در روح و روان آنها اثر منفی خواهد گذاشت.

این متخصص اعصاب و روان اظهار کرد: باید پدر و مادر با دقت با جملات متناسب با سن و سال فرزندان در خصوص بیماری برای آنها یک امنیت جدی و مناسب روانی ایجاد کنند و این موضوع باید خیلی با ظرافت و دقت همراه باشد. 

چمنی به اهمیت ایجاد سرگرمی‌ها و بازی‌های مناسب با طراحی والدین برای فرزندان در وضعیت کنونی در آرامش بخشی آنها اشاره کرد که بسیار موثر است و طراحی آن باید مدنظر قرار گیرد .

وی تصریح کرد: بازی درمانی و ایجاد برنامه‌ها و سرگرمی‌های مناسب در روزهای کرونایی نقش مهمی در روح و روان و آرامش فرزندان دارد و باید از طرح برخی مطالب دلهره‌آور در برابر آنها پرهیز کرد.

این روانپزشک با اشاره به اینکه ساختار شخصیت کودکان و نوجوانان از لحاط روانی و ظرفیت آنها با افراد بالغ بسیار تفاوت دارد و آنها به خوبی متوجه مسائلی که در اطراف آنها می گذرد می‌شوند اظهار داشت: آنها بدون شک همواره متوجه ناگواری‌های اطراف جامعه و زندگی خود می‌شوند و اتفاقات را درک می‌کنند بنابراین باید در برخورد با  آنها همواره همه موارد را در نظر گرفت .

وی گفت: برای اینکه پدران و مادران در شرایط کنونی یک آرامش خوب برای فرزندان خود به ارمغان بیاورند باید دقیق و بر اساس نیاز آنها برنامه‌ریزی و وظایف خود را انجام داد که تا نتایج آن داشتن یک زندگی خوب باشد .

دکتر چمنی در آخر این شعر مولانا را زینت‌بخش کلام خود کرد که:

چون که با کودک سر و کارت فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.