یکی از آیین‌های نوروزی، دید و بازدید یا عید دیدنی است. رسمی بسیار زیبا که در روزهای نوروز، نخست به دیدن بزرگان فامیل و طایفه می‌روند و در بسیاری از این عید دیدنی‌ها، همه اعضای خانواده شرکت دارند.

دید و بازدیدهای نوروزی از روزهای نخست فروردین آغاز شده و گاه تا سیزده فروردین و حتی در اقوام بزرگ و پر جمعیت تا آخر فروردین ادامه دارد.

ایرانی‌ها بسیار به همنشینی با دوستان و آشنایان اشتیاق دارند و برخی روانشناسان معتقدند دید و بازدید نوروز با افرادی که ژنتیک یکسان و با یکدیگر هم‌خونی دارند موجب تقویت روحی و معنوی و در نتیجه طول عمر می‏ شود.

از امام صادق(ع) نیز نقل است: صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاکیزه جان و روزی را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد.

اما ویروس کرونا چند هفته‌ای هست که مهمان ناخوانده شهرهای ایران و به عبارت بهتر بیشتر کشورهای جهان شده است، موضوعی که دنیا را با چالش بزرگی در زمینه های مختلف مواجه و زندگی عادی ساکنان این کره خاکی را مختل کرده است.

از سال جدید چینی در شهر ووهان چین آغاز شد، با سال نو میلادی ادامه یافت و این بار عید باستانی نوروز، مهمان بی‌دعوت "کرونا" بساط خود را در ایران و تعدادی از کشورهای فارسی زبان پهن کرده و انگار تا مدتی قصد سفر ندارد.

حال این ایام بسیاری از ایرانی ها تا حد امکان خانه‌نشین شده و مهمانی‌ها نیز تا اطلاع بعدی منتفی شده است و با شرایط فعلی مسوولان بهداشت و درمان کشور نیز مردم را به محدود کردن روابط اجتماعی و خویشاوندی می‌کنند.

در زمان حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در خانه ماندن و به حداقل رساندن مراودات اجتماعی و خانوادگی است بنابراین هموطنان ایرانی نوروز ۹۹ را بدون عید دیدنی سپری کنند تا شیوع ویروس کرونا در کشور مهار و به زودی رخت از این دیار بربندد.

پس از ریشه‌کنی کامل این ویروس در کشور همه ما این سنت حسنه و کهن را در بهار زیبای سلامتی به جشن خواهیم نشست و رسوم باستانی را با تاخیر به جا خواهیم آورد.

برخی نیز اقوامی در دیگر شهرها دارند که هر ساله برای دیدن آن‌ها به آنجا سفر می کنند، امسال اما باید به منظور حفظ سلامتی خود، خانواده و سایر همشهریان و هموطنانمان از این سفرهای عید دیدنی چشم‌پوشی کرد. 

استاندار اصفهان گفت: اصفهان به دلیل مواجهه با بیماری کرونا مقصد خوبی برای مسافرت نیست و این تصمیم با توجه به ضرورت پیشگیری از انتقال ویروس و حفظ سلامت مسافران گرفته شده است.

عباس رضایی افزود: هیچ کدام از مدارس، مسافرخانه ها، اردوگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، زائرسراها، مراکز تفریحی و گردشگری استان مجاز به سرویس دهی به مسافران را نیستند.
وی اضافه کرد: همچنین به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری دایر کردن چادر در مکان‌های عمومی و اقامتگاه‌ها و امثال آن ممنوع است.
اما عید نوروز برای کودکان نیز از جذابیت خاصی برخوردار است، کودکان در دید و بازدیدهای نوروزی بسیار دوران شادی را سپری می کنند که متاسفانه در نوروز ۹۹ این تجربه شیرین را نخواهند داشت.

یک روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به بی حوصلگی کودکان و نوجوانان در ایام شیوع کرونا و خانه‌نشینی و نداشتن تفریحات بیرون از منزل گفت: والدین در روزهای قرنطینه خانگی کودکان را با بازی و سرگرم و آموزش‌های مختلف در مزنل نگه‌داشته و سرگرم کنند.

سیده صحرا حسینی افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اگر از کرونا در ذهن کودک یک ماجرای فجیح و غول بسازیم، آن‌ها دچار اضطراب و استرس می‌شوند و همین مساله موجب بدخلقی کودک می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ آرامش توسط پدران و مادران بیان کرد: والدین هم باید بدانند وقتی حتی بیمار کرونایی در منزل داریم درصورت آگاهی از شیوه‌های پیشگیری و درست عمل کردن قرار نیست مبتلا شویم.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر افزایش میزان بازی والدین با کودکان اظهارداشت: این بازی هرچقدر بیشتر پدر یا مادر را درگیر کند یعنی مستقیم در بازی شرکت کنند و از کودک نخواهند که با اسباب بازی‌ها بازی کند، برای کودک فرح بخش‌تر است.

وی به والدین توصیه کرد‍ تکنیک‌های آرام کردن کودک بدخلق یا لجباز را بدانند و در طول مدت بهانه‌گیری کودکان خونسردی خود را حفظ کنند زیرا در غیر این صورت درگیر بحث با او شده و همه چیز بدتر می‌شود و نیز باید در نظر داشت که بخشی از بدخلق کودکان به دلیل جلب توجه کردن برای والدین است و چون نگرانی پدر و مادر را حس می‌کنند این رفتار او درخواستی است مبنی بر اینکه والدین آرام باشند.

حسینی با اشاره به اینکه این مدیریت درمورد بچه‌های زیر دوسال کمی دشوارتر است افزود: بیان و توضیح محدودیت‌های در خانه ماندن و نداشتن تفریح و گردش در بیرون از منزل برای آن‌ها سخت است بیشترین کاری که می‌توانیم برای بچه‌های زیر دو سال انجام دهیم سرگرم کردن دائم آن‌ها با بازی است ولی برای بچه‌های بالای دوسال آموزش در بازی بسیار موثراست.

 آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه ۳۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند، گفت: تاکنون ۱۸ تَن از بین آنها بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.