امروزه سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد، رکن سوم جوامع محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را سازمان‌های داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی به مفهوم واقعی دانست که به عنوان نهادهای مدنی، واسط بین دولت و مردم بوده و بخش مهمی از مشارکت مردم در توسعه جامعه را از این طریق شکل می‌دهند.

از میان ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد در سراسر کشور، چهار هزار ۳۰۰ باب آن ها در استان اصفهان است که ظرفیت های متفاوتی را در عرصه های مختلف دارند و باید بیش از بیش از آن ها استفاده کرد اما به دلایل مختلف نقش این نهادهای مدنی در این استان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما امروز در بحث مقابله با بیماری کرونا ظرفیت عالی است که باید بکارگرفته شوند.

اگرچه بی شک دیر یا زود دانشمندان همچون دیگر امراض که در قرون گوناگون بلای جان انسان می‌شدند، راه شکست بیماری شایع سال ۲۰۲۰ را کشف خواهد کرد و بر این بلای جهانی پیروز خواهند شد، اما ما انسان‌ها نیز نباید دوستی، محبت، مهربانی، نوعدوستی، همکاری و همیاری با گرفتاران و خانواده هایشان بویژه تهیدستان و نیازمندان را از یاد ببریم و در میدان انسانیت هم بر سختی‌ها چیره شویم.

پسندیده است که در کنار حفظ قلمرو شخصی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، قلمرو مهربانی‌ها را بیشتر کنیم، شاید یک تماس با خانواده‌ای، کمک مالی و غیرمالی به بیماری و همدردی با کسانی که عزیزی از دست داده اند، اکسیری باشد اثربخش در روزگاری که دوران جولان کروناست.

در همین راستا نقش آفرینی در جامعه و حل معضلات اجتماعی از طریق خود مردم راهکاری مناسب برای عبور از مشکلات به شمار می‌رود، تشکلهای مردمی بویژه در بخش اجتماعی و سلامت که در محله ها و کوچه پس کوچه های شهر فعالیت می‌کنند به خوبی وضعیت و مشکلات منطق خود را می‌دانند و بهتر می‌توانند برای آن چاره اندیشی کنند.

به اعتقاد کارشناسان باید با برنامه ریزی و مدیریت از ظرفیت های کم نظیر چهار هزار و ۳۰۰ تشکل مردمی در استان اصفهان برای حل مشکلی فعلی جامعه یعنی کووید-۱۹ نهایت بهره برداری را کرد تا بتوانیم هر چه زودتر با کمترین خسارت بر این بیماری غلبه کنیم.

ضرورت هم‌افزایی تشکل های مردمی برای مقابله با کرونا

در این ارتباط دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: هم‌افزایی بین تشکل‌های مردمی برای کمک هرچه بیشتر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بویژه در مناطق محروم و حاشیه‌نشینان از اهمیت بالایی برخوردار است.

سید مرتضی میرلوحی افزود: البته نبود امکان برگزاری اجتماع برای نیکوکاران و اعضا در شرایط فعلی، معضلی برای این موضوع به شمار می‌رود که گرچه به سختی کار می‌افزاید اما با هماهنگی‌های مجازی و با وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی قابل حل است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، در خوشبینانه‌ترین حالت تا اواسط فروردین و در بدترین حالت تا خرداد ۹۹ با کووید-۱۹ روبه رو خواهیم بود، بنابراین کرونا به هیچ عنوان یک بازیچه و مساله ساده نیست و بدون مشارکت همه جانبه هم انتظار کاهش اثرات مخرب آن امکانپذیر نخواهد بود.

دبیر انجمن خیرین بهداشت و سلامت اصفهان کمک‌های مالی و غیرنقدی به نیازمندان در شرایط فعلی را بسیار مهم دانست و گفت: از آنجا که برای پیشگیری از بیماری باید توان دفاعی بدن و بهداشت فردی را بالا برد باید سعی کنیم توزیع اقلام غذایی و بهداشتی رایگان به اقشار آسیب پذیر جامعه را در اولیوت قرار دهیم.

میرلوحی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی هم باید با مقابله با اقدامات سودجویان نظیر احتکار ماسک یا دستکش، زمینه دسترسی و خرید چنین اقلامی را فراهم کنند.

هیات‌های مذهبی آماده همکاری برای کمک به هموطنان

رییس شورای هیات‌های مذهبی اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: هیات‌ها علاوه بر نقش تاثیرگذار برای ترویج ارزشهای دینی، اکنون در زمینه اجتماعی و سلامت آمادگی دارند که برای کاهش اثرات مخرب بیماری در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین تلاش کنند و از کمک‌های مالی گرفته تا توان اجرایی و مباحث دیگر سهیم شوند.

سید رضا اخروی با بیان اینکه در استان افزون بر پنج هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۴۰۰ هیات از رقم یاد شده مربوط به اصفهان است که بخش اعظمی از آنان آمادگی دارند در شرایط حاد فعلی به کمک اقشار مختلف جامعه بخصوص افراد کم بضاعت بشتابند.

وی اضافه کرد: هیات‌های دینی به واسطه حضور اعضایی از طیف‌های مختلف و با مشاغل و تخصص‌های گوناگون توان اجرایی خوبی دارند و درصورتی که از ما خواسته شود از توانایی هیات‌ها برای کمک به مناطقی که بیشتر در معرض خطر کرونا قرار دارند استفاده خواهیم کرد.

رییس شورای هیات‌های مذهبی اصفهان با بیان اینکه هیات‌ها، تشکل‌های مردمی بزرگ با قابلیت‌های متعدد هستند، ادامه داد: بیشتر اعضا قادرند حتی‌المقدور از کوچک‌ترین کمک و به هر شکل ممکن دریغ نکنند و در راستای کمک مالی و غیرمالی به نیازمندان برای مقابله با ویروس کرونا تلاش خواهند کرد.

نیکوکاران، انرژی خود به معطوف کنند

مدیر موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: معتقدم در شرایط فعلی، تشکل‌های مردمی در بخش‌های مختلف از آنجا که همگی دغدغه حل مسایل گوناگون را دارند فعالیت‌ها و انرژی خود را برای حل موضوع کرونا معطوف کنند.

نوید مسائلی با اشاره به اینکه انتشار ویروس در مناطق حاشیه‌ای می‌تواند با سرعت بیشتری همراه باشد و خطرات به مراتبی بیشتری را به همراه دارد، اظهارداشت: احتمال اینکه کودکان کار ناقل ویروس باشند زیاد است، بنابراین ما سعی کردیم برای افزون بر ۲۰۰ کودک کار در اصفهان اقلام بهداشتی تهیه و در بین آنان توزیع کنیم.

وی افزود: این موسسه در تلاش است با همراهی کارشناسان مرکز بهداشت چند برنامه آموزشی بهداشتی با محوریت جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ برای کودکان کار اصفهان در مناطق محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی ترتیب دهد.

مدیر این موسسه خیریه مردمی تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید نسبت به بیماری فعلی بی تفاوت بود و قشر آسیب پذیر جامعه را باید بیش از گذشته مورد توجه و حمایت قرار دارد.

اهمیت آموزش به نیازمندان قبل از گرفتاری به بیماری

همچنین مدیر انجمن حمایت از کودکان بدسرپرست اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش در شرایط کنونی که پیشگیری را رکن اصلی برای مقابله با بیماری عنوان می‌کنند، بسیار اهمیت دارد و ما نیز در این انجمن سعی کردیم بیشتر بصورت غیر حضوری جامعه مخاطب خود را درباره خطرات کووید-۱۹ و راه‌های مقابله با آن آگاه سازیم.

آلما رجایی فرد اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم که سازمان‌های مردم نهاد بخشی از زمان و هزینه خود را برای آموزش مسایل بهداشتی و سالامت به نیازمندان صرف کنند، زیرا آگاهی بخشی و آموزش در صورتی که بخوبی انجام گیرد تا حد زیادی از بروز شرایط حاد جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: این انجمن با توزیع بُن خرید در بین خانواده‌ها برای خرید مایحتاج بویژه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی سعی کرد که بخشی از نیاز نیازمندان را رفع کند.

کمک به بالا بردن توان بدنی اقشار آسیب پذیر جامعه

همچنین مدیر خیریه مهرآفرینان آفاق در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: توزیع ارزاق بین تهیدستان از جمله فعالیت‌های چند ساله این خیریه مردمی بوده است و امسال نیز با توجه به بیماری کرونا و لزوم افزایش سیستم دفاعی بدن با تغذیه مناسب، توزیع اقلام غذایی را برای افزایش توان بدنی خانواده‌های آسیب پذیر و کم بضاعت در دستور کار قرار دادیم.

مجید محمدیان به توزیع مواد غذایی به بیش از ۲۰۰ خانواده در اصفهان و شهرستان‌های استان با مشارکت نیکوکاران این خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم قدم کوچکی برای حفظ سلامتی افراد تهیدست ایفا کرده باشیم.

در مجموع در استان اصفهان با احتساب کاشان و آران و بیدگل بر اساس آخرینآمار ارایه شده، حدود یکصد نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند و تعداد افراد جان باخته ۲ نفر اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.