احسان شهیر روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در انتخابات امسال، میزان استفاده مخاطبان و کاربران از اخبار و اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت و فضای مجازی، مکمل فضای حقیقی و فیزیکی بود.

وی توضیح داد: شاخص رسمی و آماری در این زمینه وجود ندارد اما با رصد وضع محیطی می‌توان دریافت که میزان استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات، اطلاع‌رسانی و معرفی نامزدهای انتخاباتی افزایش یافته است.

وی با بیان‌اینکه در گذشته به فضای مجازی بیشتر به‌عنوان بستر و امکانی برای تحقق برنامه‌ها نگاه می‌شد، اظهار داشت: اما امروز فضای مجازی درواقع مکمل فضای حقیقی است و بسیاری از آنچه که در فضای مجازی امکان تحقق ندارد در این فضا کامل می‌شود و با هم می‌توانند آرمانی را رقم بزنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به‌اینکه امسال بداخلاقی‌های فضای حقیقی عرصه انتخابات در فضای مجازی توسعه یافت، تصریح کرد: امکان بداخلاقی‌هایی مانند تخریب شخصیت و جنگ رسانه‌ای که در فضای فیزیکی چندان امکانپذیر نیست در فضای مجازی بیشتر فراهم است که در انتخابات مجلس امسال در برخی موارد شاهد استفاده از آن بودیم.

شهیر با تاکید براینکه نقش فضای فیزیکی و حقیقی در انتخابات آینده رو به کاهش است، گفت: فضای مجازی به‌دلیل کم هزینه‌بودن، قابلیت چند رسانه‌ای مانند تصویر، فیلم و صوت و امکانات همه‌جانبه و ۲۴ ساعته بودن، در آینده نقش بیشتری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی به حاکمیت نیز برای هماهنگی و پیشبرد برخی برنامه‌ها مانند احراز هویت و تایید کد ملی کمک کرد، افزود: این فضا در آینده نیز کمک بیشتری به حاکمیت برای برگزاری انتخابات خواهد کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: فضای مجازی بر روی ارتقای سرمایه اجتماعی در سطح خُرد، کلان و میانی نیز نقش زیادی ایفا می‌کند که تحقق آن منوط به استفاده درست از این فضا است.

به گفته وی، در برخی موارد، تعدادی از مسوولان به‌دلیل شناخت ناکافی از فضای مجازی، رفتارهایی انجام می‌دهند که سرمایه اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به آن ضربه وارد می‌شود که نیاز است برای رفع آن، آگاهی‌سازی و آموزش لازم انجام شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، صبح امروز دوم اسفند در سراسر کشور آغاز شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.