فریده روشن در حاشیه برگزاری نشست «زنان و چشم اندازهای توسعه» در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: توسعه یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان است و زمانی این توسعه موفقیت آمیز است که مشارکت تمامی گروه های اجتماعی را به دنبال داشته باشد و بتواند همه گروه های اجتماعی را دربر گیرد؛ در این میان زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند از مهمترین گروه های اجتماعی هستند که بدون مشارکت آنها قطعاً جوامع نمی توانند به توسعه یافتگی دست پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه زنان تربیت کننده فرزندان و حامی مردان هستند و با ارتباطی که با گروه های مختلف سنی دارند و تاثیری که می توانند بر روی آنها بگذارند، خودشان می توانند فعالان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جوامع در حال توسعه ای که از مشارکت زنان بهره مند نبودند نتوانستند به اهداف عالی خود دست یابند و امروز به این اجماع رسیدند که تا حضور و مشارکت زنان نباشد به طور قطع به اهداف عالی توسعه دست نمی یابند.

وی ادامه داد: وقتی جوامع، عوامل دیگر توسعه مانند مسکن، تغذیه، سواد و تندرستی را کیفیت ببخشند اما حضور زنان را که قشری تاثیرگذار هستند نادیده بگیرند هرگز به اهداف خود نخواهند رسید.

مقاومت های زیادی در برابر حضور و مشارکت زنان در توسعه وجود دارد

وی با بیان اینکه هنوز هم مقاومت های زیادی در برابر حضور و مشارکت زنان در توسعه وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز هم در جامعه شاهد نابرابری های جنسیتی هستیم و از فعالیت زنان فعال جلوگیری می شود؛ نابرابری های جنسیتی مشارکت زنان را در جامعه کم کرده که اینها نتیجه باورهای غلطی بوده که به صورت کلیشه ای و جنسیتی در اذهان شکل گرفته است.

روشن گفت: برای از بین بردن این کلیشه ها باید از خودِ زنان شروع کرد؛ همان زنانی که تربیت فرزندان به دست آنهاست؛ وقتی که ما از کودکی به دختران‌مان مدام محدودیت های‌شان را گوشزد می کنیم و می گوییم دختر نباید صدایش بلند شود نباید فلان کار را انجام دهد و فلان کار برای دختر زشت و قبیح است، دختران و زنانی را پرورش می دهیم که می گویند نمی توانیم؛ اعتقاد به حجب و حیا اصلی فراتر از اعتقادات باطلی است که در گوش فرزندان دخترمان زمزمه می کنیم و اعتماد به نفس را از آنها می گیریم. نباید اجازه دهیم کلیشه های غلط باعث سرکوب شدن دختران‌مان شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: استفاده از کلمه نتوانستن برای دختران و زنان باعث می شود که ظرفیت نیمه پنهان جامعه که همان زنان هستند مغفول بماند و قابل بهره برداری نباشد؛ این کلیشه های جنسیتی باعث شده است که اعتماد به نفس از آنها سلب شود.

ضرورت پرهیز از کلیشه های جنسیتی در تربیت فرزندان

وی با بیان اینکه دوران تربیت و پرورش کودکان را نباید دست کم گرفت، افزود: اگر امروز به عنوان یک زن شعار می دهیم که ما می‌خواهیم در جامعه، نقش خود را به عنوان یک زنِ فعال مشخص کنیم باید به نکته های تربیتی بیشتر دقت کنیم و در پرورش کودکان خود از کلیشه های جنسیتی پرهیز کنیم و حتی آنها را به عنوان شوخی و کنایه هم نپذیریم.

روشن تصریح کرد: امروز بهترین فرصت است که به سمت آموزش و توانمندسازی بانوان برویم چراکه اینها فاکتورهایی مهم برای رسیدن به توسعه است؛ این توانمندسازی نباید تنها با هدف مهارت افزایی زنان برای ورود به مشاغل خانگی باشد بلکه باید در راستای رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس و افزایش انگیزه آنها باشد تا بتوانند از ظرفیت های خود بهتر استفاده کنند.

توانمندسازی و ارتقای بانوان درراستای دستیابی به توسعه

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در جامعه امروز برای دستیابی به توسعه باید به توانمندسازی و ارتقای بانوان بیش از پیش توجه و تلاش کرد؛ وقتی زنان به قدرت برسند و بتوانند در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها شرکت کنند، می‌توانند حضور و مشارکت بیشتری در عرصه های مختلف داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.