رضا اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فضای سیاسی ایجاد شده از نظر برون رفت آمریکایی‌ها از برجام و انفعال اروپایی‌ها از اقدامات راهبردی جهت پابرجایی برجام، ترور سردار شهید سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراین بواسطه حمله موشکی، مشکلات معیشتی و اقتصادی روند صعودی تورم و نگرانی به گرانی و اطمینان نداشتن از آینده موجب شد که فضای انتخاباتی در ظاهر گرم و پرتحرک نباشد.

وی مجلس را یک نهاد بنیانی در نظام سیاسی دانست که تعیین کننده حال و آینده کشور است و  تاکید کرد تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد نیازمند انتخاب نمایندگانی آگاه و توانمند و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه ای و اخلاقی است.

اسماعیلی عوامل تاثیرگذار بر نوع و میزان مشارکت مردم در انتخابات را شامل فضا و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و شهرستان حوزه انتخابیه ذکر کرد.

استاد دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در مشارکت مردم در انتخابات گفت: ارزیابی عملکرد نمایندگان فعلی مجلس، مطالبات و انتظارات حال حاضر مردم  از آنها و همچنین نوع ساماندهی فضای سیاسی برای مشارکت عمومی در این مهم تاثیرگذار است.

به گفته وی  انتخابات یک مساله اجتماعی و درون مردمی است که به شیوه مسالمت‌آمیز از طریق برگ رای صورت می‌گیرد.

اسماعیلی تصریح کرد : انتخابات به مثابه راهبردی برای حل تعارض‌ها و اختلافات سیاسی در درون جامعه و تعیین راهبردها و مسیرهای آینده سیاسی کشور است.

وی بیان کرد : حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن موید و نشانگر میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و تعداد درصد داوطلبان عدم احراز و رد صلاحیت شده به ویژه در حدود 90 نفر از نمایندگان کنونی مجلس را نباید نادیده انگاشت.

اسماعیلی نکته دیگر در انتخابات کنونی را جریان سازی ذکر کرد که بطور عمده توسط رسانه های فارسی زبان بیرون از کشور سازماندهی شده است.

وی تصریح کرد: تاکید سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و همچنین وزیر امور خارجه آن کشور و دیگر شخصیت‌های سیاسی متعلق به دولت‌های آمریکا، انگلیس، آلمان و دیگر کشورها حکایت از آن دارد که می‌خواهند انتخابات را از حالت سیاسی به اجتماعی تبدیل کرده و با تجزیه اجتماعی در زمان‌های آینده از ان بهره برداری سیاسی داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: کالبد شکافی انتخابات در ایران بیانگر آن است که نظام انتخاباتی به جز در شهرهای بزرگ کشور از نظام تحزب و انتخاب حزبی و یا به تعبیر دیگر لیستی تبعیت نمی‌کند.

وی یادآور شد: نوع و میزان مشارکت در شهرها و مناطق با ویژگی‌های قومی و خویشاوندی در غالب موارد، بالاتر از 100 درصد بوده است.

اسماعیلی افزود: فقدان احزاب کارآمد و قوی و نبود فرهنگ سیاسی مبتنی بر فعالیت احزاب و عملکرد نادرست احزاب در تاریخ ایران معاصر را باید یکی از حلقه‌های مفقوده نظام کارآمد انتخاباتی دانست که انتخابات را به یک میدان و کارزار محدود و تحت تاثیر عوامل پنهان وپشت پرده سیاسی تبدیل می‌کند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند برگزار می‌شود.

استان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران دارای ۲۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.