دومین دوره جایزه جمالزاده قرار است در ۲ بخش داستان کوتاه و زندگی نگاره‌های اصفهان دراین خطه تاریخی برگزار شود که مهلت ارسال آثار نویسندگان به این جایزه ادبی ۲۵ فروردین‌ سال آینده اعلام شده است.

دوره نخست آن بهمن‌  سال گذشته نیز به میزبانی اصفهان برگزار شد که ارسال یک‌هزار و ۵۴۷ اثر به دبیرخانه جایزه جمالزاده  رکوردی تازه در جشنواره‌های ادبی کشور محسوب می‌شد.

مریوان حلبچه‌ای روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ادبیات ایران در سطح دنیا و به ویژه در سطح خاورمیانه در طول تاریخ شناخته شده و تاثیرگذار بوده است و وجود جایزه‌ای جهانی یا حداقل در سطح خاورمیانه خلاء بزرگی در این زمینه است.

مترجم رمان "حصار و سگ‌های پدرم" وجود چنین جایزه‌ای را موجب ارتباط بیشتر ادبیات منطقه و گفت و گو و تبادل نظر میان مردم این مناطق و نیز شناخت بیشتر نویسندگان معاصر از یکدیگر دانست و بیان کرد: این موضوع همچنین می‌تواند در روند ترجمه آثار فارسی به دیگر زبان‌ها موثر باشد.

وی پیشنهاد می‌دهد که از نویسندگان، مترجمان و منتقدان کشورهای منطقه برای حضور سالانه در جایزه جمالزاده دعوت شود.

مترجم کتاب "آخرین انار دنیا" تاکید کرد: علاوه بر بخش اصلی مسابقه، بخش‌های فرعی نیز وجود داشته باشد تا نویسندگان مهمان بتوانند آثار داستانی و مقالات خود را ارائه دهند و به بحث و گفت و گو پیرامون ادبیات و داستان بپردازند.

ترجمه به زبان‌های کشورهای شرکت کننده و چاپ داستان‌های برگزیده جایزه جمالزاده پیشنهاد دیگر حلبچه‌ای است که آن را در ارتقاء سطح کیفی جایزه جمالزاده و گسترش جغرافیای آن موثر می‌داند.

وی اظهارداشت: شایسته است نویسندگان، منتقدان، مترجمان و پژوهشگرانی که به زبان‌های خود خدماتی در رابطه با ادبیات ایران ارائه داده و آثاری از ادبیات فارسی را به دیگر زبان‌ها ترجمه کرده‌اند نیز تجلیل شود.

نویسنده و مترجم کردزبان تصریح کرد: برقراری ارتباط و ایجاد فرصتی برای گفت و گوهای متعدد و جدی درباره جهانی شدن ادبیات در سطح ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه پیشنهاد می‌شود و لازم است تا ادبیات شرق یا خاورمیانه از ابعاد مختلف مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد و کاستی‌ها، موانع و بحران‌هایی که گریبانگیر آن است تحلیل و تفسیر شود.

سید محمدعلی موسوی جمال‌زاده (۱۲۷۰ در اصفهان - ۱۳۷۶ در ژنو) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود.

او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند. جمال‌زاده در سال ۱۹۶۵ نامزد جایزه نوبل ادبیات شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.