اسماعیل بایبوردی روز دوشنبه در نشستی با اعضای انجمن حافظان محیط زیست و گردشگری آران‌وبیدگل، بر ضرورت خارج شدن این شهرستان از شرایط تولید تک محصولی اشاره کرد و افزود: توسعه صنایع مختلف در این شهرستان با شرط وجود پیوست زیست محیطی ایرادی ندارد.

وی با اشاره به توسعه صنایع فولادی در آران‌وبیدگل و نگرانی‌ها در این رابطه بیان کرد: توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد در این شهرستان با وجود تهیه پیوست زیست محیطی، جای نگرانی ندارد و می‌تواند با خارج کردن منطقه از شرایط اقتصادی کنونی، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ کارخانه و حرفه وابسته را نیز به تحرک وادار کند.

فرماندار آران‌وبیدگل یادآور شد: افزون‌بر ۱۵۰ میلیون دلار محصولات فولادی در ۱۰ ماهه سال‌جاری از سوی صنایع شهرستان آران‌وبیدگل به مقصد کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایشی افزون بر ۱۵۰ درصدی داشت.

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری صادرات مجتمع فولاد آران‌وبیدگل در شرایط تحریمی اضافه کرد: این واحد به خوبی شعار سال و منویات رهبری فرزانه انقلاب مبنی‌بر رونق تولید و صادرات محوری را محقق کرده است که جای تقدیر دارد.

بایبوردی تصریح کرد: ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی آران‌وبیدگل مصرف می‌شود که ضروری است فعالان محیط زیستی و منابع طبیعی به این مساله ورود کنند و راهکارهای تغییر الگوی کشت و آموزش کشاورزان را در دستور کار قرار دهند تا شاهد کاهش مصرف آب در این بخش باشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری ایجاد سیستم فاضلاب شهری در آران‌وبیدگل تاکید کرد: اجرای این سیستم می‌تواند موجب کاهش مصرف آب و استفاده از پساب آن در بخش‌های فضای سبز و صنعت شود.

فرماندار آران‌وبیدگل، ایجاد سیستم و جوی‌های هدایت آب در آران‌وبیدگل را ضروری دانست و گفت: اینها از جمله مسایلی است که باید در دستور کار و پیگیری فعالان زیستی محیطی شهرستان قرار بگیرد.

وی افزود: باید فعالان زیست محیطی بحث‌های تخصصی را در نشست با کارشناسان و مسوولان امر پیگیری کنند، زیرا کشاندن چنین مسایلی به فضای عمومی و مجازی دردی را دوا نمی‌کند.

عضو انجمن حافظان محیط زیست و گردشگری آران‌وبیدگل نیز ادامه داد: مساله حفظ محیط زیست در کشور در شرایط کنونی باید جدی گرفته شود چراکه غفلت از این مهم آثار مخربی برجا خواهد گذاشت.

محسن سلطان‌محمدی اضافه کرد: ضروری است استقرار صنایع جدید در این شهرستان با پیوست زیست محیطی باشد که در این راستا زمزمه توسعه برخی صنایع در این شهرستان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان آران‌وبیدگل کویری و بحران کم‌آبی و خشکسالی در آن جدی است، باید در استقرار صنایع جدید به این مسایل توجه شود.

عضو انجمن حافظان محیط زیست و گردشگری آران‌وبیدگل تاکید کرد: شایسته است مسوولان دغدغه‌های فعالان و کارشناسان محیط زیست را در نظر بگیرند و پاسخگوی ابهام‌ها باشند.

پیش‌تر تکمیل چرخه صنعت فولاد در شهرستان آران‌وبیدگل به بروز بحث‌هایی بین موافقان و مخالفان در فضای مجازی تبدیل شده بود.

تاکنون یک مجتمع تولید فولاد در آران‌وبیدگل با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار تن محصول در سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی شده که بنابر اعلام مدیران آن، با فعالیت خط دوم به ظرفیت اسمی سالانه ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

در زمان حاضر بیش از ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرستان آران‌وبیدگل مستقر هستند که ۶۰۰ واحد در زمینه تولید فرش ماشینی فعالیت می‌کنند.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.