با توجه به تنوع جریان‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در استان پهناور و پر جمعیت اصفهان، رقابت های داوطلبان برای ورود به مجلس بسیار نزدیک است و آنچه این رویداد سیاسی را پر رنگتر خواهد کرد، میزان مشارکت مردم در انتخابات است که باید دید اهمیت آن در چه جایگاهی است و چه عواملی در افزایش این حضور نقش موثر دارد.

انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که در آن مردم یا بخشی از مردم برای ادارهٔ امور عمومی خود، شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند. 

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد. 

تعداد کرسی‌های مجلس یازدهم ۲۹۰ نفر است و با توجه به اینکه تعداد واجدان شرایط رای دادن دست کم ۵۵ میلیون نفر است به ازای هر ۱۹۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس ایران حضور خواهد داشت.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان انتخاباتی توسط شورای نگهبان، رقابت جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی‌های مجلس وارد مرحله جدی‌تری شد هرچند مسائلی مانند خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اصرار بر پیشبرد سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران و ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی در روزهای گذشته بر فضای کشور تاثیر گذاشته است اما همچنان اهمیت موضوع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در جایگاه خود پابرجاست.

میزان مشارکت، نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند به کل واجدان شرایط است و از مولفه‌های رفتار سیاسی جامعه و گویای میزان فعال و پویا بودن آن، اقتدار و مشروعیت نظام‌های مردم سالار محسوب می‌شود که عوامل مختلفی بر آن تاثیر دارد.

به گفته برخی از کارشناسان، مسائلی مانند سرخوردگی، بی‌اعتنایی، اعتماد عمومی، رضایتمندی، ساختار و جریان‌های سیاسی و مسائل اقتصادی، جمعیتی و فرهنگی در میزان شرکت مردم در انتخابات تاثیر زیادی دارد و بسیاری از آنان با توجه به وضعیت و شرایط کشور، مشارکت بالای مردم در انتخابات و تقویت پشتوانه‌های مردمی را برای گذر از تنگناهای کنونی در عرصه بین‌الملل و داخلی بسیار با اهمیت می‌دانند.

این موضوع در سراسر ایران به‌ویژه استان‌هایی مانند اصفهان که از قطب‌های سیاسی و اجتماعی کشور به‌شمار می‌آید، اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا کشورمان با جریان جدیدی از انبوه توطئه‌ها و تهدیدهای جدید روبه‌روست که با حضور حداکثری مردم در رویدادهای سیاسی خنثی می‌شود.

به گفته مسوولان ستاد انتخابات استان اصفهان همه شرایط برای برگزاری هرچه باشکوهتر انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۴ شهرستان این استان آماده شده است.

مشارکت مردم این استان در ۴۰ انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شد، بطور میانگین ۵۸ درصد بود که نسبت به متوسط کشوری، مناسب است. میزان مشارکت مردم این استان در حدود ۴۰ انتخابات پس از انقلاب بین ۵۱ تا ۷۱.۵ درصد بود.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس یازدهم از تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند. از استان پنج میلیون نفری اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. 

در فرایند ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب از استان اصفهان ثبت‌نام کردند که این تعداد نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس افزایش یافت به‌طوریکه تعداد داوطلبان دوره دهم مجلس در این خطه یک هزار و ۱۵ نفر بود.

بر اساس این آمار برای هر کرسی مجلس در استان اصفهان ( به غیر از ارامنه) ۶۵ نفر ثبت‌نام کردند. در بین این داوطلبان از نظر تحصیلات بیشترین مدرک به ترتیب فوق لیسانس، دکترا، حوزوی و لیسانس بود.

بیشترین رده سنی داوطلبان نیز مربوط به ۳۶ تا ۴۰ سال (۲۷۶ نفر) و پس از آن ۴۱ تا ۴۵ سال (۲۲۴ نفر) بود که گویای استقبال جوانان از این انتخابات در استان اصفهان است.

عملکرد نمایندگان در مشارکت مردم تاثیرگذار است

استاد گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دارای ۲ رکن اصلی اسلام و مقبولیت به معنای جمهوریت و حضور مردم است، گفت: انقلاب‌ها در دنیا یا به مردم وابسته بودند یا به کشورهای خارجی و در حالیکه در بسیاری از کشورها که انقلاب شد، بیگانگان از آن حمایت کردند اما در ایران اینگونه نبود.

حسین مطیع در گفت و گو با ایرنا افزود: کشوری که می‌گوید نه شرقی نه غربی باید ابتدا به خدا و سپس به مردم متکی باشد و در همه صحنه‌ها از جمله سیاسی و اقتصادی مردم را درگیر کند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشور، خاطرنشان کرد: میانگین مشارکت مردم در این انتخابات از بسیاری از کشورها بالاتر است و حتی دشمنان به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

مطیع به شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره و تصریح کرد: وقتی جمعیت میلیونی برای تشییع این سردار شهید می‌آید یعنی به او، مَرام او و سیاست‌های کشور در قبال منطقه رای مثبت می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان مشارکت مردم به‌طور معمول در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر از مجلس است، اظهار داشت: مجلس دارای سه وظیفه اصلی و مهم نظارت، قانونگذاری و رسیدگی به مسائل مناطق مختلف کشور است و مردم باید با اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر از طریق رسانه‌ها  اهمیت این موضوع را بیش از پیش بدانند تا مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه لازم است نمایندگانی که با رای مردم وارد مجلس می‌شوند به هر سه وظیفه اصلی خود به نحو شایسته عمل کنند، تاکید کرد: این موضوع یعنی عملکرد نمایندگان در مشارکت مردم در دوره‌های بعدی انتخابات مجلس تاثیر بسیاری دارد و نماینده‌ها باید برآمده از میان مردم باشند و حرف دل آنها را در مجلس بزنند.

مطیع با تاکید بر اینکه لازم است حضور مردم در انتخابات با بصیرت و آگاهی باشد، تصریح کرد: داوطلبان و مردم نباید تحت تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای و فضای مجازی قرار بگیرند.

مشارکت حداکثری، تهدیدهای خارجی را خنثی می‌کند

 استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی در حفظ و حیات جوامع بشری گفت: این مولفه دارای سه عنصر مشارکت، آگاهی و اعتماد است و برای پویا بودن انتخابات، هر سه عنصر به‌ویژه مشارکت اهمیت دارد.

بشیر اسماعیلی با بیان اینکه مشارکت بالای مردم در انتخابات، سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند و ضامن پویایی جامعه است، افزود: از طرفی در سطح بین‌الملل ، مشارکت حداکثری با مشروعیت نظام ارتباط مستقیم دارد و مشارکت بالا گویای این است که مردم نسبت به حاکمیت احساس همراهی و همدلی دارند و این پیام می‌تواند تهدیدهای خارجی علیه کشور را خنثی کند.

وی در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در شهرهای مختلف کشورمان نیز حضور گسترده مردم که حاکی از مشارکت بالای آنها بود، همین پیام را به دنیا مخابره کرد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به اینکه به‌طور معمول، میزان مشارکت در انتخابات مجلس در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچکتر، کمتر است، خاطرنشان کرد: در شهرها و مناطق کوچک مسائلی مانند قومیتی نقش بسزایی در بالا بردن مشارکت مردم دارد در حالیکه در شهرهای بزرگ عوامل دیگری دخیل است.

تحقق وعده‌های انتخاباتی از عوامل تاثیرگذار در مشارکت مردم

اسماعیلی یکی از این عوامل را تحقق وعده‌های انتخاباتی در دوره‌های پیشین مجلس برشمرد و توضیح داد: اگر مردم مشاهده کنند که نمایندگان دوره‌های قبلی مجلس که به آنها رای داده‌اند، شعارهای انتخاباتی خود را عملی نکرده یا نسبت به آن بی‌تفاوت بودند، دچار سرخوردگی می‌شوند و احتمال مشارکت پایین آنها در دوره‌های بعدی انتخابات، وجود دارد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال‌های اخیر از چالش‌های اصلی شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، مسائل زیست محیطی به‌ویژه آب بوده است و بدون شک عملکرد نمایندگان پیشین مجلس در این زمینه، مورد توجه مردم خواهد بود.

این استاد دانشگاه، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مشارکت مردم را ساز و کارهای سیاسی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی به طور کلی، کارآمد باشد انگیزه‌ای برای بالا رفتن مشارکت مردم در دوره‌های بعدی می‌شود در حالیکه اگر مجلس منفعل باشد، مشارکت کاهش خواهد یافت.

اسماعیلی ادامه داد: اما می‌توان با آگاهی بخشی به مردم بر این مسئله فائق آمد به این صورت که باید مردم بدانند که با مشارکت پایین آنها در انتخابات در شهرهای بزرگ، ممکن است افرادی که صلاحیت کمتری دارند به مجلس وارد شوند .

یک عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت مشارکت سیاسی در انتخابات در جهت نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: این موضوع پس از فشارهای زیاد دشمنان و حضور باشکوه مردم در تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی، بسیاری از توطئه‌ها را مدیریت می‌کند.

محمدعلی بصیری افزود: دشمنان تلاش دارند تا در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، با بیشتر کردن فشارها بر ایران، چند دستگی در کشورمان ایجاد کنند اما حضور حداکثری مردم، این نقشه آنها را باطل می‌کند.

وی تاکید کرد: این یک واقعیت در 40 سال گذشته است که حضور مردم، طمع‌ها را کم  و امنیت کشور را پایدار می‌کند و هرچه حجم حضور گسترده‌تر باشد، از قوت بیشتری برخوردار خواهد بود.

تکثر داوطلبان از جریان‌ها و سلایق مختلف، مشارکت را افزایش می‌دهد

استاد دانشگاه اصفهان یکی از لازمه‌های حضور حداکثری مردم را تکثر داوطلبان انتخابات از جریان‌ها و سلیقه‌های مختلف دانست تا بتوانند گرایش‌های مختلف مردم را جذب کنند.

بصیری افزود: از طرفی، داوطلبان انتخابات مجلس باید برنامه مشخص و ساختارمندی داشته باشند و وعده‌های عملی و واقعی به مردم بدهند نه خیالی یا خارج از چارچوب اختیارات مجلس.

وی ادامه داد: اگر داوطلبانی برای انتخابات بیایند که دارای سابقه اجرایی مناسب در قانونگذاری و بخش‌های علمی و پژوهشی باشند، انگیزه مشارکت مردم در انتخابات تقویت می‌شود و با افزایش ثبات و امنیت در کشور، بحران‌ها و چالش‌ها خنثی خواهد شد.

بصیری به اهمیت و نقش مجلس شورای اسلامی در مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: مردم باید این موضوع را بدانند و برای انتخابات مجلس نیز همانقدر که برای ریاست جمهوری اهمیت قائل هستند، حساسیت نشان دهند.

وی با بیان اینکه اگر مردم این موضوع را به خوبی بدانند با مسئله انتخابات مجلس نیز جدی تر برخورد می کنند، اظهار داشت: به طور معمول مردم شهرهای کوچک و اقوام مختلف به دلایل مختلفی مانند کمبودها و آوردن بودجه، مشارکت بیشتری در انتخابات مجلس ، نشان دادند اما شهرهای بزرگ نیز با مشکلات زیادی مانند حاشیه نشینی، حمل و نقل، محیط زیست، اشتغال و آلودگی هوا مواجهند که رفع آنها نیاز به قانونگذاری کلان دارد که متاثر از مجلس است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر شهروندان شهرهای بزرگ نسبت به رفع مشکلات خود حساس هستند باید با مشارکت در انتخابات مجلس، نمایندگاه صلاحیت دار و با کفایت را برای حل این مشکلات انتخاب کنند تا مجلس در این مسائل کلان نیز به خوبی وارد شود.

از استان اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.  حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان یک نفر انتخاب خواهد شد.

 " اردستان "به مرکزیت " اردستان، شاهین شهر، میمه و برخوار " به مرکزیت "شاهین شهر"، " خمینی شهر " به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان " به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت " به مرکزیت "داران"، "فلاورجان " به مرکزیت " فلاورجان "، " کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت " کاشان"، " گلپایگان و خوانسار "به مرکزیت " گلپایگان"، " لنجان "به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین و خور و بیابانک"به مرکزیت "نایین" ، " نجف آباد و تیران و کرون "به مرکزیت " نجف آباد " و " نطنز و بخش قمصر " به مرکزیت " نطنز " از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

بر اساس اعلام  حیدر قاسمی رییس ستاد انتخابات استان اصفهان، انتخابات مجلس در این استان با حضور ۶۰ هزار نفر دست‌اندرکار در سه هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.