فریدون الله‌یاری روز یکشنبه در گفت و گو با خیرنگار ایرنا افزود: هر گونه تصمیمی برای برگزاری یا برگزار نشدن آن از سوی وزارت بهداشت و درمان اخذ و به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ می شود.

وی اظهار داشت: به هر حال اصفهان هر ساله در  بهمن به مناسبت آغاز سال نو چینی با نصب نمادها، بنزهای خوشامدگویی به زبان چینی و دیگر موارد شرایط را برای پذیرش گردشگران چینی تسهیل می‌کند.

ایران برای دومین سال متوالی از مردم چین دعوت کرده، سال نو خود را در ایران جشن بگیرند.

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاهشماری چینی ترکیبی شمسی - قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها است. هر سال، در ماه بهمن، سال چینی نو می‌شود.

سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد. در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره شمالی و کره جنوبی، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش در جریان سفر به چین در مصاحبه‌ای که با برخی شبکه‌های تلویزیونی این کشور داشت از چینی‌ها دعوت کرد تعطیلات سال نوشان را در ایران که ارزان‌ترین مقصد سفر در جهان معرفی شده است، سپری کنند.

این در حالی است که انتشار ویروس نوظهور کرونا در کشور چین حوزه بهداشت و درمان  اغلب کشورهای دنیا را با نگرانی مواجه کرده و گمان بر این است برای ممانعت از ورود این بیماری به ایران ، جشن سال نو چینی در ایران برگزار نشود.

از ابتدای امسال تا آذر بیش از ۳۳۰ هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر کردند که بیشترین تعداد گردشگران ورودی به استان از کشورهای آلمان، فرانسه، چین، اسپانیا، ترکیه، ژاپن، یونان، تایلند و استرالیا بودند. ورود تعداد گردشگران چینی در این مدت ۲۳ هزار نفر اعلام شده است.

 پیش بینی شده بود که رویداد «ایران باشکوه» به‌مناسبت عید سال نوی چینی‌ها در ۹ استان کشور شامل تهران، اصفهان، یزد، کرمان، البرز، سمنان، فارس، قزوین، همدان و مناطق آزاد از چهارم تا بیستم بهمن  برگزار شود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۹۳۴ روستا است و بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

همچنین در کنار بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی این استان دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت دولتی و خصوصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.