امسال آمار غرق‌شدگی  در برخی استان‌ها از جمله اصفهان به ۲ برابر پارسال رسید که بسیاری از آنها در استخرهای کشاورزی و آبیاری، کانال‌های آب و رودخانه‌ها اتفاق افتاد.

در نیمه نخست امسال نزدیک به ۶۰ مورد غرق‌شدگی در منابع آبی مختلف استان اصفهان مانند رودخانه، استخرهای کشاورزی و باغ‌ها، کانال‌های انتقال آب و مخزن ذخیره سد رخ داد که نزدیک به ۳۵ نفر جان باختند.

ایلخان نوری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: همه استخرهای عمومی در کشور زیر نظارت و کنترل هیات‌ها و فدراسیون نجات غریق و غواصی هستند اما در برخی موارد شاهد غرق شدن مردم در دریا، رودخانه‌ها و استخرهای آبیاری به‌دلیل آشنا نبودن با فنون شنا و غریق نجات هستیم.

وی با بیان‌اینکه استخرهای عمومی دارای منجی تحت نظارت است و باید پاسخگو باشد، اظهار داشت: اما در استخرهای باغی و کشاورزی، کسی حضور ندارد و  وظیفه ما این است که برای همگانی کردن ورزش نجات غریق یعنی آشناکردن عموم مردم با آن اقدام کنیم.

نوری با تاکید براینکه طبق قانون وزارت ورزش، همه اماکن آبی که مردم به‌صورت عمومی استفاده می‌کنند باید دارای منجی غریق باشد، اضافه کرد: اگر این اماکن دارای منجی نباشد، اجازه فعالیت و بازگشایی ندارد.

وی با اشاره به‌اینکه گواهینامه نجات غریق برای افراد ۱۸ سال و بالا صادر می‌شود، تصریح کرد: ما برای همگانی کردن این رشته در چند سال گذشته برنامه‌های زیادی برای کودکان و نوجوانان با همکاری آموزش و پرورش اجرا کردیم و با دانشگاه‌ها نیز تعامل خوبی در این زمینه داریم.

نوری به حدود۲۰۰ هزار نجات غریق و نیروی متخصص در این زمینه در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ما از لحاظ نیروی انسانی و متخصص نجات غریق نسبت به تعداد استخرهای عمومی، مشکلی در استان‌ها نداریم و باید روی کیفیت آموزش و توانمندسازی هرچه بیشتر آنها کار کنیم.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی تاکید کرد: لازم است با کسانی که در زمینه استاندارد نجات غریق تخلف می‌کنند، برخورد قاطع صورت گیرد، به‌عنوان مثال باید با مدیریت استخری که به‌جای ۳ یا ۴ منجی از یک نفر استفاده می‌کند یا منجیانش برگه آمادگی ندارند، برخورد شود.

وی گفت: نجات جان انسان‌ها در این زمینه مطرح است و اگر اتفاقی بیفتد ما باید پاسخگو باشیم.

وی در پاسخ به ایرنا، استاندارد حضور منجیان غریق در استخرهای عمومی را حداقل سه منجی به ازای مساحت ۱۲.۵ در ۲۵ متر اعلام کرد.

نوری همچنین با اشاره به عضویت فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران در ۲ فدراسیون جهانی غواصی(CMAS) و نجات غریق(I LS) خاطرنشان کرد: هر ۲ فدراسیون در فهرست ورود به المپیک قرار دارند و امیدواریم ایران نیز حضوری قوی در آن داشته باشد.

وی با بیان‌اینکه ایران از سال ۲۰۱۰ در مسابقات جهانی حضور مداوم دارد، افزود: این مسابقات در سطح بالایی برگزار می‌شود و ما ۲ قهرمان بین‌المللی نجات غریق داریم.

حدود ۲۰۰ هزار نجات غریق و نیروی متخصص در این زمینه در کشور وجود دارد که نزدیک به چهار هزار نفر از آنها در استان اصفهان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.