سعیدرضا جندقیان روز پنجشنبه در نشست کارآفرینی و اشتغال‌زایی روستایی در فرمانداری آران‌وبیدگل بیان کرد: هفته دولت سال‌جاری هم نزدیک به ۱۰ هزار طرح در روستاهای کشور به بهره‌برداری رسیده بود.

وی افزود: دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها از ابتدا تا کنون داشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم، سرانه روستاها نزدیک به چهار برابر شد که نشان دهنده عزم دولت برای توسعه روستاها است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به افزایش ۷۰ درصدی بودجه این در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های مجموعه وزارت کشور و اهتمام جدی مجلس شورای اسلامی، بودجه سوخت که پیش‌تر از درآمدهای این سازمان حذف شده بود، برگشت خورد.

وی به اقدام‌های ساختاری و زیرساختی انجام شده از سوی دولت یازدهم و دوازدهم در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اشاره و بیان کرد: آیین‌نامه استخدامی دهیاران پس از سال‌ها پیگیری و انتظار در هیات دولت تصویب شد.

جندقیان با اشاره به اینکه شورای روستاها باید مشکلات و معضلات سد راه توسعه پایدار را شناسایی و به نهادهای بالادستی بازتاب دهند، اضافه کرد: ایرادها باید از دل روستاها دربیاید و به بالا برسد تا به قانون تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد اعضای شوراهای کشور زیر دیپلم هستند، تاکید کرد: راه‌اندازی هیات‌های اندیشه‌ورز در روستاهای کشور مورد تاکید سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است که فقدان توجه به این مهم، منجر به توبیخ آن دهیاری خواهد شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخصصی‌ترین معاونت در وزارت کشور این مجموعه بوده و در همین راستا توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در روستاها در اولویت قرار گرفته است.

وی به امضای تفاهم‌نامه از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با نهادهای مربوطه اشاره و تشریح کرد: راه‌اندازی صفحه‌های تولید انرژی خورشیدی و همچنین ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت در روستاها در برنامه‌های سال‌جاری قرار دارد.

لزوم تشکیل میز تقویت اقتصاد در روستاها

فرماندار آران‌وبیدگل هم در ادامه بر لزوم تشکیل میز تقویت اقتصاد در روستاهای این شهرستان تاکید کرد و گفت: میز تقویت اقتصاد روستا در کنار اتاق فکر و هیات‌های اندیشه‌ورز می‌تواند به ایجاد سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و رونق کسب و کار در روستاها کمک زیادی بکند.

اسماعیل بایبوردی افزود: تقویت گردشگری در روستاها می‌تواند به توسعه پایدار آنها کمک کند، در شرایطی که کشاورزی به علت کم‌آبی در وضعیت نامناسب قرار گرفته است.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم با بررسی و تحقیق از الگوی موفق سایر روستاها استفاده و به توسعه پایدار روستاهای این شهرستان کمک کنیم.

فرماندار آران‌وبیدگل با اشاره به قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهرستان اضافه کرد: توسعه گردشگری روستایی به‌ عنوان در دسترس‌ترین راهکار می‌تواند نقش ویژه‎ای در شکل‎دهی فرایند توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از بحران‌های مهاجرت و نابودی صنعت کشاورزی کشور داشته باشد.

وی نقش دانشگاه‌ها را برای توسعه گردشگری روستایی بسیار تاثیرگذار برشمرد و تشریح کرد: دانشگاه‌ها باید از نزدیک مشکلات روستاییان را بررسی و راهکارهایی را برای برطرف کردن مشکلات آنها ارایه دهند و با برنامه‎های مختلف کارآفرینی از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنند.

بایبوردی ایجاد شرکت‎های دانش‎بنیان و صندوق‎های کارآفرینی روستایی را در روستاها ضروری برشمرد و تاکید کرد: با ایجاد کسب و کارهای نوین و فراهم کردن فرصت‌های شغلی و متنوع می‎توان زمینه توسعه روستاها را رونق بخشید.

دهیاران شهرستان آران‌وبیدگل هم در این نشست به توسعه گردشگری با توجه به کمبود آب و مشکلات کشاورزی تاکید کردند و همچنین راه‌اندازی تولید برق از انرژی خورشیدی و بازنگری در طرح‌های هادی روستاها را ضروری برشمردند.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، نزدیک به ۲۶ درصد از جمعیت کشور در نقاط روستایی ساکن است.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل با برخورداری از چهار شهر و ۱۱ روستا در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.