در چند روز گذشته مطالبی انتقادی در برخی از شبکه‌های اجتماعی درباره کاهش مجدد خروجی آب از سد زاینده رود از ۱۵ به ۱۱ مترمکعب برثانیه منتشر شد و عده‌ای از جمله دوستداران محیط زیست عنوان کردند که این میزان آب، باعث توقف جریان آب در بستر این رودخانه در اصفهان خواهد شد و حقابه زیست محیطی تامین نمی‌شود.

از طرفی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکید دارد که میزان خروجی سد زاینده‌رود به‌طور پلکانی کاهش می‌یابد و مقرر نبود ۱۵ متر مکعب بر ثانیه باقی بماند.

حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میزان خروجی سد زاینده‌رود بر اساس برنامه منابع و مصارف ابلاغی تعیین می‌شود و نتیجه یک کار گروهی است، افزود: تصمیم‌ها در حوزه زاینده‌رود، فردی نیست بلکه چند وجهی و گروهی بوده و طبق برنامه منابع و مصارف که از تهران ابلاغ می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها محدود است و پیش‌بینی‌هایی که برای پاییز امسال از جمله آبان شده بود، تحقق نیافت، تصریح کرد: از طرف دیگر ما دغدغه تامین آب آشامیدنی را نیز با توجه به تعداد زیاد مصرف‌کنندگان داریم.

ساسانی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان آب زاینده رود در بخش‌های آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت هستند، اظهار داشت: ما باید چند منظوره به این بخش نگاه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دوستداران محیط زیست در اصفهان، دغدغه به جا دارند، اضافه کرد: ما باید پاسخگوی نگرانی تامین آب آشامیدنی در تابستان آینده نیز باشیم.

به گفته وی، با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته درباره میزان بارش‌ها در آبان امسال، پیش‌بینی شده بود که حداقلی آبی در بستر زاینده‌رود جریان داشته باشد اما بارش‌ها کمتر از میزان مقرر بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: برای بارش‌های آینده نیز پیش‌بینی شده است که کمتر از میزان نرمال باشد.

ساسانی تاکید کرد: خروجی سد زاینده رود از ۱۱.۵ متر مکعب بر ثانیه کمتر نمی‌شود زیرا حداقل نیاز آبی این مقدار است.

ذخیره فعلی سد زاینده رود حدود ۳۱۱ میلیون متر مکعب و در مقایسه با متوسط بلند مدت کمتر است.

مقدار بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده‌رود حدود ۳۳۴ میلی متر بود. این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۲۲ و در متوسط بلند مدت ۳۹۶ میلی متر بود.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.