حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : مقدار بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در حوضه آبریز سد زاینده رود یکهزار و 155 میلی متر بوده است و این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 195 میلی متر بود.
وی خاطرنشان کرد : این مقدار برای متوسط دراز مدت(44 ساله) 800 میلی متر و در مقایسه آمار فعلی نشان می دهد که بارش های امسال به نسبت مطلوب بوده است با اینحال مقدار ذخیره سد همچنان کم است و افزایش آن برای عبور بدون بحران از فصول بعد، به تداوم بارش ها نیاز دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان ورودی به سد را 30 متر و خروجی از آن را 80 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.
ساسانی با اشاره به رضایتمندی کشاورزان شرق و غرب این استان از جریان زاینده رود تصریح کرد: توزیع آب فعلی با نوسانات کمتری انجام و شرایط کشت و کار بنا به اعلام کشاورزان از زمان بازگشایی بخوبی ادامه داشته است.
وی درباره زمان کاهش خروجی سد و بسته شدن آب زاینده رود اظهارداشت: این موضوع فردا چهارشنبه در کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور نمایندگان صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای اصفهان مشخص خواهد شد.
ساسانی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را ضروری خواند و ادامه داد: صرفه جویی آب در تمامی استان ها و بویژه استان های واقع در فلات مرکزی از جمله اصفهان باید متدوام باشد و مردم سرمای هوا را دلیلی بر رعایت نکردن صرفه جویی نپندارند.
به گزارش ایرنا، دریچه های سد زاینده رود از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن امسال به منظور استفاده کشاورزان برای کشت این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلانشهر اصفهان جاری شد.
کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان پیش تر و در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری سازی این رودخانه را خواهان شدند.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالشهای زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد، اما این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
سد زاینده رود واقع در شهرستان چادگان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید، این مخزن هم اکنون آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق مرکزی کشورمان را تامین می کند و نقش ویژه ای در حفظ محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری مرکز ایران دارد
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.