مهناز امامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زنان سرپرست خانواری که بنا به دلایل مختلف از جمله فوت یا مفقود الاثر شدن همسر(بنا به تشخیص مراجع قضایی)، طلاق، از کارافتادگی و ناتوانی همسر و دیگر موارد به این سازمان مراجعه می‌کنند به عنوان یک مددجو براساس اصل رازداری حرفه‌ای مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی دفتر توانمندسازی، حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده و کمک به بهبود شرایط معیشتی، توانمندسازی و خودکفایی خانواده‌هاست تا بتوانند با یک بهداشت روانی مطلوب و مفید به زندگی عادی خود برگشته و به مرحله استقلال و خودکفایی برسند.

امامی یادآور شد: مددکاران بهزیستی در بدو پذیرش این زنان ابعاد مختلف زندگی آنها شامل شرایط مالی، اجتماعی، فرهنگی و وضعیت اعضای خانواده را مورد بررسی قرار می‌دهند و تمام تلاش خود را برمبنای زیستن بهتر آنها انجام می‌دهند.

کارشناس مسوول دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی استان اصفهان، پرداخت هزینه تحصیل مدرسه و دانشگاه فرزندان، پرداخت مستمری، سرمایه بلاعوض و وام های اشتغال، بیمه آنها،  کمک به ساخت، ترمیم یا خرید مسکن،  پرداخت کمک موردی درمان، معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده، پرداخت حق بیمه زنان شهری. و روستایی به منظور بهره‌مندی از بیمه بازنشستگی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی را از جمله اقدامات و خدمات بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: زنان سرپرست خانواده با توجه به شرایط دستورالعمل امور اجتماعی در کنار دریافت کمک هزینه هدفمندی یارانه‌ها و بسته حمایتی دولت از دریافت مستمری با توجه به بعد خانواده از یک تا پنج نفر به بالا از  ۲۶۹ هزار تا ۹۵۰ هزار تومان بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت وام‌های اشتغال به این مددجویان از مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان با سودهای کم بهره و همچنین پرداخت سرمایه بلاعوض به آنها از جمله اقداماتی است که بهزیستی برای توانمندسازی و بازتوانی این زنان انجام می‌دهند.

این کارشناس مسوول افزود: باتوجه به بررسی و نظارت بر جنبه‌های مختلف خانواده به منظور توانمندی آنان، مشاوره‌های ازدواج از طریق مراکز غیردولتی زیر نظارت سازمان، پرداخت کمک هزینه جهیزیه، پرداخت تعدادی از وسایل جهیزیه و معرفی به خیران یا مراکز خیریه برای ازدواج فرزندان خانواده مساعدت می‌شود.

به گفته وی با توجه به مشکل احاد جامعه در خصوص مسکن و با توجه به امکانات و اعتبارات سازمان در این خصوص با پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک به ساخت و ترمیم منزل و یا کمک به خرید منزل مسکونی، استفاده از خدمات مسکن مهر و دیگر موارد در دستور کار این سازمان قرار دارد که در این خصوص در صورت سهم آورده مددجو برای ساخت یا تکمیل منزل و مساعدت و کمک معاونت مشارکت‌های مردمی در امر مسکن و کمک افراد خیریه نگاه بهتری به این امر شده است.

کارشناس مسوول دفتر توانمندسازی زنان و خانواده اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: زن سرپرست خانوار به واسطه مشکلات و مسوولیت‌های بسیار با آسیب‌های اجتماعی نیز روبرو خواهد بود که در این راستا مددکاران بهزیستی او را در این مسیر همراهی و یاری می‌کنند.

براساس دستورالعمل سازمان‌های حمایتی زنان سرپرست خانوار شامل زنان بیوه، مطلقه، همسران مردان معتاد،مردان زندانی، مردان بیکار، مردان مهاجر، مردانی که در نظام‌وظیفه مشغول خدمت هستند، مردان از کار افتاده، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، دختران خودسرپرست (دختران بی‌سرپرستی که هرگز ازدواج نکرده‌اند) هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.