این کتاب توسط جمعیت هلال احمر با هدف تقویت و حمایت بخش خصوصی در آموزش همگانی در دو بخش «کمک‌های اولیه» و «آمادگی در برابر مخاطرات» چاپ شده است.

در بخش کمک‌های اولیه ۲۹ مبحث مهم و اساسی در حوزه‌ فوریت‌های پزشکی ذکر شده و در  بخش آمادگی در برابر مخاطرات، ۱۴ مخاطره‌ متداول یا محتمل در ایران مانند آتش‌سوزی در طبیعت، توفان تندری، رعد و برق، رانش زمین و گل و لای، زلزله، زمستان سخت و سرمای شدید، سیل و گرمای شدید و مخاطرات انسان‌ساخت شامل آتش‌سوزی در ساختمان، انتشار مواد رادیو اکتیو، حملات و انفجارهای تروریستی، حوادث رانندگی، ریزگردها و آلودگی هوا، مخاطرات ناشی از تجمعات انبوه و مخاطرات ناشی از مواد خطرناک بررسی می‌شود.

ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود و این بلایای طبیعی و پدافند غیرعامل را باید از موضوع‌های اصلی در زندگی کنونی قلمداد کرد، ۴۳ بلای طبیعی و انسان‌ساز در جهان شناخته شده که ۳۵ مورد آن در ایران رخ می‌دهد.

این کتاب در ۱۷۲ صفحه توسط نشر آفرنگ به چاپ رسیده است.

در همین ارتباط معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آموزش از جمله الزامات و برای افزایش مهارت مقابله صحیح با خطرات و سوانح است و هر اندازه بتوانیم این موضوع را جدی بگیرم، مشکلات و آسیب‌ها کمتر خواهد شد.

امیر جلالیان با تاکید بر جدی گرفتن نقش نخستین گروه اجتماعی، افزود: محور اصلی آموزش کمک‌های اولیه را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند و بی‌شک آمادگی خانواده‌ها، آمادگی جامعه را رقم خواهد زد، بر همین اساس بخش نخست کتاب راهنمای سریع کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات را کمک‌های اولیه تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: آمادگی در برابر مخاطرات به عنوان بخش دوم کتاب مذکور بر اصل ایجاد آمادگی و شناخت کلی خطرات و فرایند مواجهه با آن‌ها استوار است.

پیشگیری، اصلی‌ترین و بهترین راه حل در سوانح و حوادث به شمار می‌رود و فراگیری این موضوع نیازمند فرهنگسازی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.