مهدی خضری روز چهارشنبه در نشست تخصصی طرح مدیریت سرعت کشور به میزبانی اصفهان تشریح کرد: با وجود اینکه گزارش تصادف‌های هفت ماهه کشور روند افزایشی نشان می‌دهد اما تصادف‌ها در استان اصفهان کاهش ۱۴ درصدی پیدا کرده است.

وی با اشاره به گردهم آمدن مسوولان و دست اندرکاران حوزه ایمنی، راه و حمل‌ونقل از همه دستگاه‌ها در زیر مجموعه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل تصریح کرد: با تفویض مسوولیت دبیری این کمیسیون به استان‌ها، کارها و اقدام‌های علمی قابل تقدیری انجام شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان تشکیل تیم‌های مشترک متخصص از اداره ایمنی و ترافیک و پلیس راه و ارایه مدل پیش‌بینی تصادف‌های جاده‌ای استان را نتیجه هم‌افزایی دستگاه‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: این الگوی علمی به ما کمک کرد، با توزیع مناسب گشت‌های نظارتی و اقدام‌های همچون ساخت ایستگاه‌های امنیت سلامت در محورهای مستعد تصادف، تعداد تصادف‌ها را کاهش دهیم.

خضری، اجرای طرح راه ایمن در نوروز سال‌جاری را یکی از این طرح‌های موفق برشمرد و بیان کرد: نتیجه موفقیت‌آمیز اجرای این طرح در کاهش تصادف‌ها ما را بر آن داشت تا دومین محور ایمن استان را انتخاب و برنامه‌ریزی‌ها را برای اجرای طرح آغاز کنیم.

وی با اشاره به  فعالیت ۳۵ هزار ناوگان باری و پنج هزار ناوگان مسافربری در این استان یادآور شد: بر اساس سامانه‌های تردد شمار، سالانه میزان تردد در محورهای مواصلاتی اصفهان نزدیک به ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

فقدان کارآمدی کامل اقدام‌ها برای مهار سرعت در جاده‌ها

مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این نشست گفت: بخش قابل توجهی از تصادف‌ها و آسیب‌ها، ناشی از مدیریت نکردن سرعت خودروهاست و اقدام‌های بسیار زیاد برای مدیریت این امر، تاکنون نتوانسته سرعت در جاده‌ها را مهار کند.

جواد هدایتی با اشاره به روز جهانی کاهش سرعت در سال ۲۰۱۶ یادآور شد: طرح مدیریت سرعت به عنوان یکی از طرح‌های مورد حمایت سازمان بهداشت جهانی، در ایران با همکاری و تلاش همه جانبه سازمان‌ها و نهادهای مسوول در سال ۲۰۱۷ مصوب شد.  

وی افزود: کارگاه‌ها و نشست‌های گوناگونی در سال ۲۰۱۸ برای بررسی میدانی و آماری با کارشناسان بین‌المللی برگزار شد و نتیجه این تحقیقات به کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارایه شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل بیان کرد: نتیجه این تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد که با کاهش ۱۰ درصدی سرعت، میزان فوت ناشی از تصادف‌های جاده‌ای تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی، مدیریت سرعت را یکی از مهم‌ترین موضوعات در کاهش تصادف‌های جاده‌ای برشمرد و تاکید کرد: یکی از هدف‌ها در اجرای طرح مدیریت سرعت، آگاهی هرچه بیشتر مردم و مشارکت آنان است.

هدایتی اضافه کرد: رانندگان باید بدانند که پنج کیلومتر افزایش سرعت یک تصادف خسارتی را به یک تصادف فوتی تبدیل می‌کند.

وی تشریح کرد: نباید در مبحث مدیریت سرعت به صورت تک بعدی به مساله نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: مدیریت سرعت یک بسته و مجموعه است، که برای اثربخشی آن باید همه اجزا با یکدیگر کار کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان اصفهان در زمینه مدیریت و کارشناسی گفت: اصفهان همواره با طرح‌های نوآورانه و با کیفیت به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح‌های ارتفای ایمنی تردد به شمار می‌آید.

وی افزود: تقویت مشارکت دستگاه‌های مرتبط و جلب مشارکت عمومی به عنوان کاربران اصلی در این مجموعه باید در کنار هم انجام شود.

هدایتی یادآور شد: اصفهان با وجود سهم قابل توجهی از ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر و گستردگی راه‌ها یکی از استان‌های شاخص کشور به شمار می‌آید.طرح ارایه الگوی راه ایمن با تمرکز بر مدیریت سرعت به منظور تحقق سیستم ایمن پایدار در استان اصفهان از سوی دستگاه‌های مسوول در بحث کاهش تصادف‌های جاده‌ای در ادامه این نشست امضا شد.

استان اصفهان با بیش از ۱۱ هزار کیلومتر راه، حمل سالانه ۴۹ میلیون تن کالا و جابه‌جایی ۱۴ میلیون نفر مسافر یکی از استان‌های شاخص حمل ونقل و راهداری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.