مهرزاد شاه‌علی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه اخلاق حرفه‌ای، بخش مهمی از فرهنگ را تشکیل می‌دهد، گفت: امروز سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی با وجود نقش بی‌بدیلی که در رشد و توسعه کشور دارند، به‌دلیل بی‌توجهی به معیارهای اخلاقی دچار مصائب متعدد هستند.

این استاد دانشگاه، قانون‌گریزی، رابطه‌مداری، ارتشاء، اختلاس، بی‌عدالتی، شعارزدگی، بی‌توجهی به حقوق دیگران و نبود مسوولیت‌پذیری را بخشی از عوارض آشکار این ناهنجاری اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل دیگر آن، این  است که بشر امروز اگرچه در حوزه‌های مختلف دستاوردهای مادی بزرگی را تجربه کرده، اما به‌لحاظ ارزش‌های معنوی و اصول اخلاق حرفه‌ای هنوز هم در مسیر رشد و تعالی قرار نگرفته است.

شاه علی یادآور شد: چه بسا سازمان‌هایی که پا را از مرز قانون فراتر گذاشته و خواسته یا ناخواسته، رفتارهای غیراخلاقی به بخشی از رویه‌کاری آنها تبدیل شده است.

وی با اشاره به پیامدهای بی‌توجهی به نیازهای معنوی و اخلاقی انسان‌ها گفت: این وضعیت باعث رشد یک‌جانبه و مادی انسان‌ها و سردرگمی و افسردگی آنها می‌شود.

این محقق و نویسنده آثار "اخلاق حرفه ای" و "فرهنگ اخلاق"، رفع این ناهنجاری‌ها را نیازمند بهره‌گیری از دانش، قانون و در نهایت اخلاق حرفه‌ای دانست.

وی با بیان اینکه اخلاق، علمی است که روابط انسان‌ها را با خود و دیگران بهبود بخشیده و چگونه سعادتمندشدن را به آنها می‌آموزد، گفت: اخلاق به‌ویژه در شغل و حرفه می‌تواند ضامن موفقیت‌های شغلی، اعتمادآفرینی، ارتقای‌کیفیت خدمات و افزایش رضایت کاربران شود.

شاه‌علی با تاکید براینکه مدیران برای رعایت اخلاق باید دارای هوش اخلاقی در کنار هوش هیجانی و عاطفی باشند، گفت: هوش اخلاقی، توانایی درک درست از نادرست است که موجب مسوولیت‌پذیری در قبال دیگران و رعایت حقوق آنها و مانع از بروز ناهنجاری‌های اخلاقی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تکریم ارباب رجوع به‌عنوان یک اصل مهم در مناسبات اداری گفت: ارائه خدمات مطلوب، مناسب و مؤثر به مردم تحت عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری، دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا علت وجودی هر سازمان و دستگاهی به خدماتی است که به افراد مختلف ارائه می‌دهد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این در حالیست که برخی از مدیران و کارکنان شاید به‌دلیل ناآشنایی با مهارت‌های ارتباطی در زمینه رعایت ادب، احترام و نزاکت با مشتری، اصل مهم تکریم ارباب رجوع را رعایت نمی‌کنند.

این محقق حوزه اخلاق حرفه‌ای یادآور شد: بروز این ناهنجاری اخلاقی در سازمان‌ها به ضعف در نظارت و رعایت نکردن قانون اداری برمی‌گردد و نیازمند نهادینه‌شدن نظام اداری مبتنی بر اخلاق در ادارات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.