بهمن امید قائمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اصفهان جزو پنج استان برتر با سواد کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۶۰ هزار بی‌سواد مطلق ۱۰ تا ۴۹ ساله تحت پوشش خدمات آموزشی نهضت سوادآموزی استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سوادآموزی، برون‌سپاری و به موسسات غیردولتی واگذار شده است، اظهار داشت: آموزش این افراد توسط ۷۸۳ مربی و آموزش‌دهنده در قالب ۲۸ موسسه غیردولتی دنبال می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۲ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان بی‌سواد هستند، ادامه داد: در مجموع ۱۰۲ هزار بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ در استان، شناسایی و آموزش‌های سواد آموزی در سه سال گذشته به  ۴۰ هزار نفر از این افراد ارائه شده است.

به گفته وی، به افرادی که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن ندارند،"بی‌سواد مطلق" گفته می‌شود.

امید قائمی تصریح کرد: میانگین سنی عموم جمعیت بی‌سواد استان بین ۲۰ تا ۴۰ سال است و حدود ۸۰ درصد از کلاس‌های سوادآموزی به زنان و ۲۰ درصد به مردان اختصاص دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان اظهار داشت: ۵۵ درصد از فعالیت‌های سواد آموزی استان به مناطق روستایی اختصاص دارد بطوریکه نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی اصفهان از ۳۵ درصد در سال ۵۵ به ۱۲ درصد در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

وی دلیل مسدود نشدن مبادی بی‌سوادی در استان را نبود انگیزه لازم و استقبال بی‌سوادان برای فراگیری، مهاجرت و پراکندگی آنان در سطح استان و همچنین نبود الزام قانونی برای حضور بی‌سوادان در فرایند آموزش برشمرد.

امید قائمی خاطرنشان کرد: در سال جاری سوادآموزی استان بر اساس سهمیه ابلاغی از سوی سازمان سوادآموزی کشور، حدود ۱۴ هزار نفر را در دوره سواد آموزی تحت پوشش قرار می‌دهد که اکنون حدود ۶۰ درصد از سهمیه ابلاغی پوشش داده شده و تا پایان سالجاری به ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد.

معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه تاکنون هفت هزار و ۷۱۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی ثبت نام کرده و آموزش دیده‌اند، گفت: ۳۰۳ نفر از سهمیه ابلاغی در دوره انتقال، یک‌هزار و ۶۰۵ نفر در دوره تحکیم، ۱۷۲ نفر در دوره آی سی دی ال و ۳۴۰ نفر از اتباع خارجی در شهرهای مختلف استان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزی در کشور با رشد قابل‌توجهی روبرو شده اما یکی از مشکلات عمده این حوزه، مسائل فرهنگی است، تاکید کرد: نبود اطلاعات اسمی افراد بی سواد، بی‌انگیزه بودن و استقبال نکردن آنها از مهمترین مشکلات سواد آموزی در این استان محسوب می‌شود.

امید قائمی تاکید کرد: تاکنون ۲۲۰ نفر از عشایر بی‌سواد استان را شهرهای جرقویه، چادگان، دهاقان، شهرضا، فریدن و فریدونشهر تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان‌اینکه به باور رساندن جامعه و جذب کودکان کار به سوادآموزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: تاکنون ۲۷۳ نفر از کودکان کار توسط سوادآموزی استان جذب شده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: ۱۸ دستگاه در استان با این معاونت تفاهم‌نامه دارند اما همکاری و تعامل خوبی با ما ندارند.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد، جهاد کشاورزی، بهزیستی، امور عشایر و شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی همکاری خوبی با ما دارند، بیان کرد: امسال در همایشی که روز چهارشنبه برگزار خواهد شد از پنج دستگاه برتر که همکاری خوبی در زمینه سوادآموزی افراد بی سواد داشتند، تجلیل خواهد شد.   

این نشست خبری در آستانه هفتم دی ماه، سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی برگزار شد.
هفتم دی سال ۱۳۵۸، سازمان نهضت سوادآموزی با فرمان امام خمینی تشکیل شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.