طاهره چنگیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمیرم گفت: سرشماری عشایر با محوریت شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های عشایری استان، از ۱۲ مرداد شروع شده است و تاپایان ماه جاری ادامه دارد.

وی هدف از این سرشماری را تعیین میزان جمعیت عشایر در شهرستان های ییلاقی سمیرم، چادگان، فریدونشهر، دهاقان و شهرضا عنوان کرد و گفت: علاوه بر مشخصات شناسنامه ای و هویتی خانوارها، مختصات جغرافیایی چادرهای عشایر نیز در دستور کار این اقدام است.

به گفته وی، تعیین گروه های آسیب پذیر(مادران باردار، سالمندان، کودکان) و بیماران واگیر و غیرواگیر نیازمند مراقبت خاص نیز در همین سرشماری، شناسایی و ثبت می شوند.

چنگیز افزود: با این اقدام محل های تجمع متمرکز به منظور جانمایی خانه های بهداشت عشایری(در قالب کانکس) در همه شهرستان های عشایری استان نقطه یابی و مشخص می شوند.

مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت، جمعیت بالای ۵۰۰ نفر متمرکز(۸۰ خانوار) محسوب می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، حداکثر فاصله زمانی هر محل تجمع عشایری تا خانه های بهداشت را ۳۰ دقیقه عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این مراکز، گروه های هدف(واکسیناسیون و مراقبت های گروه های سنی) و سایر خدمات بهداشتی و درمانی تعریف شده مورد رصد و مراقبت بهداشتی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: طبق ضوابط وزارت بهداشت، اعتبار خاص برای استقرار خانه های بهداشت عشایری تخصیص می یابد و بهورزانی از خود عشایر نیز به این منظور بکارگیری می شوند.

به گفته چنگیز، شهرستان های فریدن، دهاقان و اصفهان نیز جمعیت کوچ نشین دارند ولی برابر تعریف، در شمول تعریف جمعیت عشایری جای نمی گیرند و کارگران فصلی محسوب می شوند.

استان اصفهان دارای ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری است.

عشایر کوچرو اصفهان که شامل ایل قشقایی و بختیاری می شوند، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان زندگی می کنند.

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری قشقایی شامل طایفه های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات سمیرم کوچ می کنند.

شهرستان سمیرم با افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت عشایری و ثابت، در دامنه های دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج قرار دارد.

۶۰۲۷/۷۱۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.