نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها نسبت به شیوع بیماری سالک و تبدیل آن به یک بحران جدی در شرق استان اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: برای مقابله با این بیماری نیاز به بودجه ملی داریم.

حسنعلی مبینی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب گفت: از وقتی که زاینده رود در اصفهان خشک شد، بیماری سالک در سطح استان گسترش یافت به طوری که شیوع این بیماری می رود به بحران جدی در استان تبدیل شود.

وی افزود : متاسفانه طی یک سال اخیر در بخش بن‌رود استان اصفهان بیش از 3 هزار نفر به بیماری سالک دچار شده اند که نسبت به جمعیت این بخش آمار بسیار بالایی است. در همین منطقه در روستایی با جمعیت هزار نفر حدود 300 نفر دچار این بیماری شده‌اند و اغلب ساکنین روستا از این بیماری پوستی رنج می برند.

وی افزود: از این بیماری آمار بالایی در مدارس شهر ورزنه نیز اعلام شده که این دانش آموزان وضعیت بسیار نامناسبی دارند. بیماری سالک نشاط اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار هستند، افسرده می‌شوند.

طاق زارها یکی از دلایل شیوع بیماری سالک

وی در مورد چگونگی شیوع و گسترش بیماری سالک در بین مردم شرق اصفهان، گفت: طاق‌زارهایی که در مناطق شهری و روستاهای شرق استان وجود دارد، به محل پرورش ویروس بیماری سالک تبدیل شده‌اند. درختچه‌هایی که اداره منابع طبیعی برای مقابله با شن‌های روان در این منطقه کاشته با توسعه شهرها و روستاها نزدیک به محل سکونت اهالی قرار گرفته‌اند، در حالی که قاعدتاً باید هزارمتر با مناطق مسکونی فاصله داشته باشند ولی متاسفانه این فاصله رعایت نشده و این درختچه‌ها باعث پرورش موش‌ شده که این موش‌ها ناقل بیماری سالک به انسان هستند.

بخش بن‌رود استان اصفهان بیش از 3 هزار نفر طی یک سال اخیر سالک گرفته‌اند که نسبت به جمعیت این بخش آمار بسیار بالایی است

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها در ادامه افزود: از سوی دیگر در مناطق شرقی استان تعداد سگ‌های ولگرد رو به افزایش گذاشته است به طوری که این موضوع تبدیل به یک معضل جدی شده و مشکلات امنیتی را به وجود آورده و این نیز یکی از عوامل گسترش بیماری سالک است.

سالک

مبینی نژاد ادامه داد: مرکز بهداشت و درمان شهرستان‌های شرق استان تلاش‌های زیادی کردند و اقدامات خوبی را انجام دادند اما برای کنترل و پیشگیری این بیماری نیاز به یک بودجه ملی است و دولت باید اعتبارات لازم را در بودجه کشور بگنجاند تا مرکز بهداشت و درمان اصفهان بتواند با این بیماری مقابله کند.

کک باعث انتقال بیماری ناعلاج

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با این طاق‌زارها باید تصمیم قاطع بگیرند و آنها را از بین ببرند. از سوی دیگر در یکی از روستاها بحران سالک به خاطر وجود حشره‌ای به نام کک شایع شده است. این حشره باعث آزار و اذیت مردم شده و حدود 3 سال است در یکی از این روستاها این حشره به راحتی وارد خانه‌های مردم شده و حتی به لباس کودکان چسبیده و ایجاد خارش می کند.

وی با بیان اینکه این حشره با چشم دیده نمی‌شود ادامه داد: مرکز شماره 2 بهداشت اصفهان این حشره را شناسایی و به دامپزشکی اعلام کرد ولی مدیرکل دامپزشکی استان می‌گوید ما موظف نیستیم وارد عمل شویم و تاکنون در این زمینه پاسخگو نبوده اند.

مبینی نژاد عنوان کرد: برای مقابله با این حشره ظاهراً باید منازل این مردم را سمپاشی کنند و سمی که باید استفاده شود قیمت اش بالاست و برای خود مردم منطقه هم انجام این کار هزینه سنگینی دارد و از توان خانواده ها خارج است. متاسفانه با شروع فصل گرما این مشکل تشدید می‌شود و اگر این حشره از بین نرود باعث بیماری های ناعلاج می شود.

طاق زار

وی گفت: خشکسالی در اصفهان بزرگترین مشکلی است که در سال های اخیر به وجود آمده و می رود به بحرانی جدی تبدیل شود. مردم در گذشته از طریق آبی که در  زاینده رود وجود داشت کشاورزی می‌کردند و چرخ زندگی‌شان می‌چرخید اما امروز مردم و بویژه کشاورزان منطقه مستاصل شده‌اند؛ چرا که شغلی برای ادامه زندگی و تامین معیشت خود ندارند.

وی افزود: متاسفانه این روزها آب که حق این کشاورزان است به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و این مسئله کشاورزان منطقه را با مشکل بزرگی روبرو کرده است. آنها می‌گویند ما از گذشته حق آبه داشته‌ایم و این آب حق ما بوده است. کشاورزان می‌گویند  قبول داریم که کمبود آب وجود دارد ولی اگر کمبودی هست باید برای همه باشد. این عادلانه نیست که ما از حق آبه محروم شویم ولی استان های بالادست اصفهان از این آب بهره‌ ببرند.

برای مقابله با این حشره ظاهراً باید منازل مردم را سم‌پاشی کنند و سمی که باید استفاده شود قیمتش بالا بوده و برای خود این مردم انجام این کار از لحاظ هزینه سخت است. با شروع فصل گرما این مشکل نیز بیشتر و بدتر می‌شود.  این حشره اگر از بین نرود باعث بیماری خواهد شد که قابل علاج نیست

مبینی نژاد ادامه داد: برداشت‌های غیر قانونی آب در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود و آبی هم که به استان یزد منتقل می‌شود قرار بود از تونل سوم تامین شود اما آب از تونل اول دارد تامین می‌شود. این تونل هم همان تونلی است که پولش را کشاورزان اصفهانی داده‌اند. حالا کشاورزان می‌گویند همه اینها درست اما توزیع آب در شرایط فعلی باید به گونه ای تنظیم شود که کشاورزان هم بتوانند از آن استفاده کنند. خشکسالی و نبود شغل، تامین مخارج زندگی آن قدر به این کشاورزان فشار آورده که اخیراً در پل خواجو دست به تجمع اعتراض‌آمیز زدند.

وی اضافه کرد:حتی یک بار کشاورزان مقابل سازمان جهاد کشاورزی تجمع کردند و مسئولان استانداری قول دادند که به خواسته‌شان رسیدگی کنند. 15 آذرماه گذشته هم قرار بود مشکل آب کشاورزان مرتفع شود ولی چون مسئولان به قول‌شان عمل نکردند باز هم اعتراضات تکرار شد. امروز آب و حق آبه خواست تمام کشاورزان اصفهانی است و به طور جدی پیگیر این خواسته به حق شان هستند .

زاینده رود

نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: نمایندگان مردم اصفهان چندی پیش در اعتراض به وضعیت آب منطقه استعفا دادند و اهمیت این موضوع نشان می‌دهد دولت باید به طور جدی این معضل را پیگیری کند چرا که کشاورزان منطقه جمعیت بزرگی هستند و مخارج زندگی‌شان باید از همین راه تامین شود. وضعیت اشتغال این مناطق به هیچ وجه مناسب نیست و آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه برای احقاق حقشان، اعتراض کنند.

گفت‌و‌گو: مریم بازوند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.