عباس رضایی در حاشیه دیدار با دکتر سیدضیا هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا افزود: چند موضوع برای توسعه گردشگری در دستور کار مسوولان استان اصفهان قرار دارد که نخستین آن، هتل‌سازی است و در زمان حاضر چند هتل در این خطه در دست احداث می‌باشد.

وی تامین امنیت گردشگران را دومین موضوع اساسی در این زمینه خواند و تاکید کرد که امنیت گردشگران به‌طور ۱۰۰ درصد تامین است.

استاندار اصفهان، راه اندازی خطوط پروازی مختلف و جدید را نیز از دیگر اولویت‌های مدیریت استان برای توسعه گردشگری عنوان و اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده به‌ویژه در ۲ ماه اخیر این موضوع توسعه یافت و خیلی از مسایل رفت و آمد، حل و فصل شد.

رضایی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ هزار نفر در ۱۹۹ رشته صنایع دستی در استان اصفهان، گفت: تعداد آثار تاریخی ثبت شده در استان ۲۲ هزار اثر و این خطه خاستگاه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه از فروردین تا مهر امسال حدود ۳۳۰ هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر کردند، اضافه کرد : این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد.

استاندار اصفهان به طرح قطار پُر سرعت اصفهان - تهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این یک طرح ملی است که جنبه حیثیتی برای نظام و انقلاب اسلامی دارد.

رضایی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر مسئله تحریم‌ها حل و فصل و طرح قطار پر سرعت اصفهان - تهران بهره‌برداری شود، تصریح کرد: در شرایط تحریم توانستیم این طرح را دایر کنیم و ایجاد زیر ساخت های آن در حال اجراست و با چند شرکت از جمله چینی‌ها قرارداد منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بانک‌های چینی اقدام‌هایی در این زمینه انجام و ۴.۶ میلیارد یوآن داد، خاطرنشان کرد: با این حال دچار مشکلاتی در این طرح به‌دلیل تحریم‌ها و در بخش اعتبارات اسنادی ( ال سی ) هستیم.

قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران یکی از طرح‌های مهم ملی است که ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی دارد و دست‌کم ۳۰۰ کیلومتر آن در محدوده استان اصفهان است. این طرح با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد یوآن (واحد پول چین) فاینانس شده است.

استاندار همچنین به منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع از سال‌های گذشته و برای نخستین بار در این استان مطرح شد اما پس از مدتی مغفول ماند.

وی ادامه داد: پس از قبول کردن مسوولیت استانداری اصفهان، این طرح را فعال کردم.

منطقه ویژه علم و فناوری مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌هاست که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می‌شود.  ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان از سال ۸۲ مطرح و مصوبه آن سال ۹۳ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) صادر شد.

رضایی با بیان اینکه یکی از برکت‌های موضوع منطقه ویژه علم و فناوری در این استان، تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری بود، افزود: اصفهان، نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را دارد.

وی با اشاره به حدود چهار هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، خاطرنشان کرد: اصفهان با ۵۲۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان، رتبه دوم کشوری را در این زمینه دارد.

استاندار اصفهان گفت: تا کنون یکهزار و ۲۰۰ فناوری و محصول توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تجاری سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ( شرکت‌های نوپا) در دستور کار مدیریت این استان قرار دارد، اظهار داشت: اصفهان با ۲۶۰ هزار دانشجو و ۶ هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی در ۲۳۱ مرکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی، استانی دانشگاهی است.

رضایی با بیان اینکه آثار این ظرفیت‌های بزرگ می‌تواند خود را در صنایع کوچک و بزرگ استان نشان دهد، اضافه کرد: اکنون بیشترین قطعه‌سازان کشور در استان اصفهان فعالند و نقش اساسی در چرخه صنعت و تولید دارند.

وی با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند منکر جایگاه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان شود، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فولاد کشور توسط فولاد اصفهان ساخته می‌شود و هر روز طرح‌های جدید دارند.

استاندار اصفهان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صنایع استان با وجود کمبود منابع آبی، تصریح کرد: صنایع اصفهان در جهت مصرف بهینه و برآورده کردن نیاز کشور، تبدیل به احسنت شدند.

وی به برخی دیگر از توانایی‌های صنایع اصفهان از جمله نساجی و همچنین بالا بودن میزان صادرات اشاره و تاکید کرد: در یک کارخانه در این استان تا چهار هزار و ۸۰۰ کارگر کار می‌کنند بدون اینکه یک روز تولید آنها عقب بیفتد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.