آنان می‌گویند، سینمای مستند و غیر داستانی از ظرفیت بالایی در معرفی فعالیت‌های تجاری و  تبلیغاتی برخوردار است، توجه به برگزاری جشنواره‌ها فیلم مستند در سطح استانی و ملی می‌تواند به گسترش این ین سبک فیلمسازی بین مردم و علاقمندان به صنعت سینما منجر شود.

با توجه به تاثیر تبلیغاتی بیشتر فیلم‌های مستند نسبت به فیلم‌های داستانی، می‌توان سینمای مستند را دروازه‌ای برای ورود سرمایه به بخش فیلمسازی دانست و این امر منوط به همگرایی بیشتر خانه مستند، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش خصوصی و تــهــیه‌کنندگان ســینــمــای مــستــنــد استان است.

اصفهان در سال جاری برای نخستین بار از ۲۴ تا  ۲۹ آذر ماه میزبان جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با اکران ۳۵ اثر برگزیده (شامل ۲۶ فیلم بلند و ۹ فیلم کوتاه) است، این فیلم‌ها در ۱۲ سانس در "پردیس سینمایی اصفهان" و ۶ سانس "سوره حوزه هنری" روی پرده می‌رود.

از میان این آثار پنج اثر "سینما چهارباغ"،"زیر گنبد مینا"، " تا ۶ مدت دیگر"، "خانه روشنان"  و "یک کاج صد گنجشک" مربوط به مستندسازان اصفهانی است. هر چند فیلم "یک کاج صد گنجشک" در اصفهان اکران نمی‌شود ولی فیلم‌های  "تا ۶ مدت دیگر"  و  "خانه روشنان"  در سالن نمایش سوره حوزه هنری و  "زیر گنبد مینا" و "سینما چهارباغ" در پردیس سینمایی اصفهان اکران می‌شود.

محمد پناهی نژاد مدیر پردیس سینمایی اصفهان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های مستند "سینما حقیقت" در اصفهان، می‌تواند  به معرفی و گسترش هرچه بیشتر این سبک فیلمسازی در استان منجر شود.

وی با تاکید بر جایگاه بالای مستندسازان اصفهانی در کشور گفت: تلاش ما بر این است که در جشنواره سینما حقیقت ، فیلم‌های مستند اصفهانی تداخل اکران نداشته  باشند، ضمن آنکه بیشتر فیلم‌های جشنواره که از شانس بیشتری برخوردارند در فهرست اکران پردیس سینمایی اصفهان قرار گرفته اند و بهترین فیلم در بخش ملی و شهید آوینی و برگزیدگان بخش هیات داوران پس از اختتامیه تهران روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان اکران خواهد شد.

وی افزود: عمده مخاطبان این جشنواره بیشتر سینماگران، منتقدان، مستندسازان و علاقمندان به هنر هفتم هستند، ولی پردیس سینمایی اصفهان از عموم مردم برای مشاهده این فیلم‌ها دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: هر چند قیمت بلیت جشواره حقیقت در اصفهان هشت‌ هزار تومان است  ولی برای دانشجویان رشته سینما و رشته‌های مرتبط، اصحاب رسانه و خبرنگاران، اعضای خانه مستند و اعضای خانه سینماگران کارت‌هایی در نظر گرفته شد تا بتوانند به شکل رایگان از جشنواره بهره‌مند شوند، البته دانشجویان سایر رشته ها، و اعضای وابسته به مراکز  فرهنگی و هنری می‌توانند از تخفیف ۵۰ درصدی این جشنواه بهره ببرند.

پناهی نژاد تصریح کرد: هرچند هزینه‌های جشنواره به مراتب از میزان بلیط فروشی بالاتر است ولی برای نخستین‌ مرتبه بخشی از منافع حاصل از فروش  به سازندگان فیلم‌ها تخصیص می‌یابد و پردیس سینمایی اصفهان بدون نگاه اقتصادی، تبلیغات و اکران فیلم‌ها را برعهده گرفته‌ است.

مدیر پردیس سینمایی اصفهان با تاکید بر این نکته که در ۵۰ سال گذشته در اصفهان، سینمای جدیدی ساخته نشده و تنها با تغییرات شکلی سینما ها تعداد سالن‌ها افزایش یافته است گفت: با این شرایط تنها مجموعه قلب شهر اقدام به ساخت سینما کرده و این پردیس سینمایی فارغ از نگاه اقتصادی، به سینمای هنری و تجربی  هم توجه داشته دارد.

وی تاکید کرد: سینمای مستند و غیر داستانی از پتانسیل بالایی در فعالیت‌های تجاری و  تبلیغاتی برخوردار است که می بایست مورد توجه متولیان فرهنگی استان قرار گیرد و  می‌تواند در رونق تولیدات سینمایی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

وی اظهارداشت در صورت تامین تجهیزات برای سالن شماره هفت پردیس سینمایی اصفهان، این سالن با نگاهی هنری و غــیــر اقــتصادی بــه‌زودی و بــه‌شــکل دائمی ‌به اکران تخصصی فیلم‌های هنری و تجربی می‌پردازد و می‌تواند در تعمیق نگاه مخاطب خاص به سینمای هنری ، مستند و تجربی موثر واقع شود.

آیین پایانی سیزدهمین جشنواره مستند ایران (سینما حقیقت) شامگاه دوشنبه ۲۵ آذرماه در تهران برگزار شد و اکران فیلم‌ها در اصفهان تا ۲۹ آذر ماه ادامه دارد، این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم بود. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص داشت.

در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده‌اند، ۵۴ فیلم در هفت بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شدند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش بودند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک هشت مستند کوتاه، هشت مستند نیمه‌بلند و هشت مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. 

همچنین نمایش‌های ویژه هشت فیلم و پرتره شامل هشت فیلم می‌شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت داشتند.

بهترین فیلم در بخش ملی و شهید آوینی و برگزیدگان بخش هیئت داوران روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان اکران خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.