مهدی جمالی‌نژاد روز پنج‌شنبه در نشستی با شهرداران‌، بخشداران و رییسان شوراهای اسلامی شهرهای اردستان، زواره و مهاباد گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با اجرای طرح‌های عمرانی و درآمدزا از فرصت موجود برای دریافت تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره استراحت مناسب بهره‌مند شوند.

وی افزود: هر یک از  شهرداران می‌توانند با معرفی یک طرح عمرانی درآمدزا و زودبازده قابل بهره‌برداری تا پایان این دوره از شوراها به وزارت کشور، از این تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیارد ریال استفاده کنند.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بیان کرد: لوایح خوبی که درآمد پایدار برای شهرداری‌ها داشته و آنها را پشتیبانی و هدایت کند، پس از ۳۷ سال در مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن و لایحه ارزش افزوده اصلاح شده است.

وی اضافه کرد: روی افرایش حقوق و دستمزد پرسنل شهرداری‌ها نیز کار شده تا امنیت شغلی و شادابی کارکنان هم فراهم باشد و خدمات‌رسانی بهتری صورت گیرد و برای دهیاری‌ها نیز به نحوی عمل شود که ارتقای خدمات و امکانات را به همراه داشته باشد.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: آیین‌نامه استخدامی شهرداری‌ها در مورد تبدیل وضعیت پرسنل غیر رسمی نیز در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال از نظر تنگناهای اقتصادی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده اما تا کنون ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل تبصره ۲ ماده ۳۹ به صورت ماهانه به شهرداری‌ها پرداخت شده که مشکلات زیادی را برطرف کرده و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ هم ادامه داشته باشد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه نیز گفت: شهرداران اردستان، زواره و مهاباد هم برای برخورداری از این تسهیلات هر کدام یک طرح عمرانی درآمدزا را معرفی و همچنین طرح‌های نیمه تمام عمرانی را اعلام کنند تا در چند مرحله به آنها کمک شود.

وی افزود: افزون بر ۱۳۸۰ شهرداری و بیش از ۲ هزار دهیاری در کشور داریم و نمی‌توانیم به همه ماشین‌آلات اختصاص دهیم اما می‌توان به تعدادی از آنها ماشین‌آلات سنگین و درآمدزا تحویل داد.

جمالی‌نژاد بیان کرد: به طرح بازآفرینی اردستان و زواره و همچنین در بحث بازیافت اگر سازمان تاسیس شود، کمک خواهد شد و برای آسفالت شهرها معادل قیر پول به شهرداری‌ها می‌دهیم.

وی اضافه کرد: ارتقای درجه شهرداری اردستان هم حمایت خواهد شد و اگر روستایی هم طرحی معرفی کند، در پرداخت تسهیلات مانند شهرداری‌ها عمل می‌شود.

فرماندار اردستان نیز در این نشست اظهار کرد: قانون شوراها نیاز به اصلاح دارد و برای مجریان و دولتمردان باید اختیارهای بیشتر و امکان مداخله و مدیریت وجود داشته باشد.

حمیدرضا تاملی افزود: لزوم تهیه طرح تفصیلی شهری و مدیریت آن و اعتبار برای پرداخت هزینه‌ها از دیگر نیازهای شهرداری‌ها است.

وی توجه به حوزه گردشگری و احیای بافت تاریخی بر مبنای علمی مدیریت شهری در اردستان و زواره را ضروری برشمرد و بیان کرد: باید یک شرکت عمران برای بحث بافت فرسوده تشکیل شود و  شهرداری‌ها متولی کارهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در شهرهای کوچک باشند.

فرماندار اردستان اضافه کرد: نیازمند هزینه کردن برای آموزش شهروندان هستیم و ماده ۹۹ و ۷۷ باید تعیین تکلیف شده و طرح هادی روستاها هم بازنگری شود.

وی همچنین به کاستی‌های کشتارگاه اردستان اشاره کرد و یادآور شد: کشتارگاه مشترک اردستان و زواره از نظر امکانات، بهسازی و اتاق پیش‌سرد نیاز به اعتبار دارد.

نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه تشریح کرد: وضعیت شهرهای اردستان مانند سایر شهرهای استان اصفهان نبوده و میزان کاستی‌ها قابل تصور نیست.

حجت الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد افزود: این نقاط آسفالت، ماشین‌آلات آتش‌نشانی و دیگر امکانات لازم را ندارند و از سویی الگو و برنامه‌ریزی وجود ندارد و شهرداری‌ها بیشتر کار اجرایی روزمره را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس مطرح است که در صورت تصویب نهایی، مشکل مالی شهرداری‌های کشور به ویژه در شهرهای کوچک برطرف خواهد شد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه سفر خود به شهرستان اردستان از آتش‌نشانی، پارک جنگلی و دریاچه مصنوعی شهر مهاباد، کمربندی در حال ساخت، آتش‌نشانی و میدان در حال بازسازی امام شهر زواره، محوطه پارک جنگلی در دست تکمیل، مجموعه گردشگری و تفریحی شمال اردستان، پارک در حال تکمیل  پردیسان، بازار روز و  ساختمان در حال ساخت سالمندان اردستان دیدن کرد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.