ذبیح الله خداییان عصر چهارشنبه در جمع کارکنان دادگستری شهرستان آران‌وبیدگل بیان کرد: همه دستگاه‌های دولتی با الزامی شدن اجرای طرح کاداستر (قانون جامع حدنگاری) از سال ۹۴ موظف شدند تا در ۲ سال نقشه املاک و اراضی خود را ارایه کنند اما برخی دستگاه‌ها کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه در دوره جدید ریاست قوه قضاییه دستگاه‌ها مکلف به اقدام دوباره شدند، افزود: کاداستر یک طرح ملی است که اگر اجرایی شود، مسوولان کشور می‌توانند زمین را بهتر مدیریت کنند و در سایه آن بسیاری از تجاوزها به زمین‌های ملی، منابع طبیعی و اختلاف‌های ملکی پایان می‌یابد.

وی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی نیز مشکلی ندارد و بیشتر مشکلات از جایی آغاز می‌شود که مالکان، زمین‌های خود را قطعه قطعه و سپس واگذار می‌کنند اما قانون این کار را ممنوع کرده است.

خداییان در ادامه اجرای طرح تحول قضایی را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: در این زمینه طرحی جامع با هدف‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارایه شده است که نیاز به همکاری همه مجموعه‌ها دارد و به افزایش کیفیت و سرعت رسیدگی به پرونده ها، قضازدایی، پیشگیری از وقوع جرم، آموزش و افزایش جذب قضات و کاهش میدانی جمعیت زندان‌ها منجر می‌شود.

بیش از ۵۷ میلیون هکتار از اراضی کشور تا کنون کاداستر و در سامانه ثبت شده است.

بر اساس آمارها بیش از ۱۶۲ میلیون هکتار عرصه خاکی در کشور داریم که از این میان نزدیک به ۱۳۱ میلیون و ۷۱۰ هزار هکتار اراضی ملی، ۱۶ میلیون و ۴۷۶ هزار اراضی مزروعی، یک میلیون و ۳۵۰ هزار اراضی شهری، ۴۵۰ هزار هکتار اراضی روستایی و بیش از ۱۲ میلیون هکتار نیز مربوط به سایر عرصه‌هاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.