مهرداد مرادمند روز چهارشنبه در جشنواره بز مهابادی اردستان تصریح کرد: اگر چه از تولید خوراک دام گرفته تا شیر خشک در استان اصفهان وجود دارد اما هنوز در تولید گوشت قرمز مشکل داریم.

وی بیان کرد: می‌توانیم در چنین شرایطی روی گزینه‌هایی مانند بز مهابادی بیشتر کار کنیم که در این راستا زمینی برای ساخت مجتمع دام‌پروری واگذار شده و در مرحله فراهم کردن زیر ساخت‌های آن هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ و حراست از نژاد اصیل بز مهاباد، شناساندن توانمندی دام‌پروری و سایر ظرفیت‌های مهم و اقتصادی شهرستان اردستان عنوان کرد و افزود: منطقه مهاباد از نظر حفظ ذخایر ژنتیکی ارزشمند و مستعد پرورش دام سبک است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی یادآور شد: اصفهان که به عنوان یک استان صنعتی شناخته می‌شود، در بخش کشاورزی نیز جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و توانسته در پرورش دام هم گام‌های خوبی بردارد.

مرادمند تشریح کرد: کارهای بسیاری در صنعت گاو شیری، تولید اسپرم، مواد ژنتیکی و طیور صورت گرفت چنان که شهرستان اردستان رتبه نخست تولید گوشت مرغ در استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر خام رتبه نخست، ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ رتبه دوم، ۷۰ میلیون تن گوشت قرمز رتبه پنجم، ۱۰۴ هزار تن تخم‌مرغ رتبه دوم، ۱۰ هزار تن گوشت بوقلمون رتبه نخست کشور را دارد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، این استان در مجموع با ۴۷۰ هزار راس دام سنگین، ۲ میلیون و  ۷۰۰ هزار راس گوسفند، ۷۰۰ هزار راس بز، یک هزار و ۸۵۰ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۷ میلیون جوجه‌ریزی در هر دوره، ۲۰۷ واحد مرغ تخم‌گذار با ۱۲ میلیون قطعه و ۱۱۰ واحد پرورش بوقلمون که رتبه نخست کشور را دارد.

لزوم توجه به اردستان و مساله کاهش جمعیت

فرماندار اردستان نیز در ادامه اظهار کرد: کاهش جمعیت موجب کاهش تولید و درآمد اقتصادی منطقه شده و از آن جایی که همیشه نرخ جمعیت در بحث تخصیص اعتبار مد نظر بوده، دست‌اندرکاران بدانند که اینجا شهرستانی محروم است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

حمیدرضا تاملی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های کلان پنج برنامه توسعه کشور به جای پیشرفت، عاملی برای توزیع پول در شهرها شده و با تاسف به یک برنامه توزیع پول و اعتبار بسنده شده است.

وی بیان کرد: دولت تنها دهستان گرمسیر را از میان هفت دهستان شهرستان به عنوان برخوردار شناخته که با توجه به کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و پایین آمدن درآمد مردم منطقه، انتظار می‌رود با تغییر نگرش موضوع از سوی استانداری پیگیری و اصلاح شود.

فرماندار اردستان افزود: لازم است یک نگاه ملی به این مناطق شود و مسوولان بدانند این شهرستان‌های جانبی هستند که در زمان نیاز به کمک مرکز استان می‌آیند.

وی با اشاره به جشنواره بز مهابادی نیز گفت: یک کانون با نشاط، پر امید و توجه ویژه به سرمایه اجتماعی و تولید داریم که ظرفیت‌های موجود را مورد توجه قرار داده و باید از این فرصت جهت شناساندن ظرفیت دام‌پروری و کشاورزی شهرستان استفاده کرد.

جشنواره بز مهابادی از ششم تا هشتم آذرماه ادامه دارد.

هفته فرهنگی اردستان با برنامه‌های گوناگونی مانند همایش بزرگ‌داشت شهید مدرس، نمایشگاه تولیدهای دامی و محصول‌های خانگی، رونمایی از لوح یادبود ثبت ملی یخچال و فرش دستی مهاباد، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، همایش گویش اردستانی و جشنواره صد دانه یاقوت تا دوازدهم آذرماه در نقاط مختلف این شهرستان برگزار می‌شود.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.