محمد آسایی روز سه‌شنبه در حاشیه آغاز طرح آزمایشی هر خانه یک پایگاه سلامت به خبرنگاران بیان کرد: ۱۰ هزار و  ۹۰۰ سفیر سلامت در مرحله نخست اجرای طرح آزمایشی هر خانه یک پایگاه سلامت، در مرکزهای جامع خدمات سلامت مهرپرور و شهید ساکنی کاشان آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت.

وی افزود: این ۲ مرکز خدمات جامع سلامت ۳۴ هزار نفر را زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی خود قرار دادند.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی ایمنی و امنیت را از جمله علت‌های انتخاب سمنان، قزوین و اصفهان برای اجرای مرحله آزمایشی این طرح برشمرد و تشریح کرد: نزدیکی این استان‌ها به تهران، کار نظارت و پایش طرح برای بررسی نقاط قوت و ضعف را آسان‌تر می‌کند.

وی اضافه کرد: این طرح منجر به افزایش و آگاهی مردم در زمینه‌های مرتبط با سلامت، کاهش بار بیماری‌ها و مراجعه به هنگام مردم در صورت نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی خواهد شد.

آسایی گفت: با اجرای کامل این طرح از سال آینده، در هر خانه یک نفر وجود خواهد داشت که اطلاعاتی درباره بیماری‌ها و الفبای سلامت دارد و انتظار می‌رود با این روش هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد.

وی ادامه داد: ترک سیگار، داشتن تحرک، کاهش مصرف نمک، شیرینی و چربی مسایل ابتدایی است که مردم ساده می‌گیرند اما در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی بسیار تاثیرگذار است و انتظار می‌رود با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی تاکید کرد: این طرح به همه مسائل بهداشتی و درمانی جامعه می‌پردازد و معاونت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید دانشجویان پزشکی، مامایی، پرستاری و توان‌بخشی را در راستای اجرای این طرح به کار گیرند.

وی تصریح کرد: دانشجو نباید در دانشگاه تنها بیماری را تشخیص دهد و نسخه بنویسد، بلکه باید جامع‌نگر باشد، به رفتارهای انسان‌ها توجه کند و بر این اساس آموزش پزشکی کشور باید جامع‌نگر شود.

اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت صبح امروز در ۲ مرکز خدمات جامع سلامت مهرپرور و شهید ساکنی کاشان به صورت ویدئو کنفرانس از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با استان‌های سمنان و قزوین آغاز شد.

بر اساس برآوردها این طرح آزمایشی تا اسفند سال‌جاری در زیرمجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان، سمنان و قزوین ادامه می‌یابد و از سال آینده به تدریج در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

جمعیت افزون بر ۴۶۵ هزار نفری شهرستان‌های کاشان‌ و آران‌وبیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.