کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی اصفهان، با اشاره به اهمیت تنبلی چشم به عنوان یکی از علت های شایع کم ‌بینایی، نابینایی و یک ‌چشمی یا گاهی دو چشمی در کودکان گفت: به این منظور علاوه بر طرح غربالری ۲ ماهه، پایگاه های دایمی در طول سال برای تشخیص این بیماری دایر شده است.

مینا صولتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه درمان قطعی تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ سال امکان پذیر است افزود: در صورت تشخیص ندادن به موقع کودکان مبتلا به «آمبلیوپی» در سنین بالاتر بدون شک دچار معلولیت بینایی (کم بینایی یا نابینایی مطلق) خواهند شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس ۱۲۱ پایگاه دایمی غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین ۱۳ پایگاه سیار در سطح شهرستان های اصفهان دایر شده است.

 این کارشناس با تاکید بر اینکه طرح بینایی سنجی در ۲ مرحله اجرا می شود گفت: در مرحله نخست توسط مربیان مهدهای کودک اجرا و اگر کودک مشکوک بود به اپتومتریست‌ها ارجاع می‌شود در مرحله دوم اگر باز هم کودک مشکوک به مشکلات بینایی بود به پزشک ارجاع داده می‌شود و در ادامه  اگر کودک نیاز به عمل جراحی یا عینک داشته باشد به صورت رایگان از سوی بهزیستی درمان می‌شود. 

صولتی با تاکید بر اینکه غربالگری زیر سن ۶ سال موجب جلوگیری از بروز نابینایی و کم بینایی در کودکان و کاهش معلولیت در جامعه می شود گفت: با اجرای این طرح هزینه‌های ناشی از بروز معلولیت نابینایی و هزینه های درمان با توجه به تشخیص به موقع کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: پارسال  از ۱۸۰ هزار کودک شرکت کننده  در این طرح غربالگری، حدود ۱۱ هزار کودک  مبتلا به تنبلی چشم شناسایی که پس از پیگیری  پنج هزار  نفر درمان شدند.

 استان اصفهان دارای هفت هزار و ۵۰۰ فرد نابینا و کم بیناست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.