مراکز شبه خانواده، نهادی اقامتی، زیستی و اجتماعی است که تحت سرپرستی و مراقبت اشخاصی مانند یک زن و شوهر یا مربیان زن و مرد که به صورت یک خانواده زندگی می‌کنند و امکان زندگی و پرورش و آموزش تعدادی کودک و نوجوان بی‌سرپرست را در یک محیط به نسبت طبیعی خانوادگی و برقرار کردن ارتباط‌های صمیمانه و عاطفی بین کودکان و سرپرستان (شبه پدر و مادر) فراهم می‌کند.

مجتبی ناجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مشکل به آن بر می‌گردد که قدری خانواده‌ها در مسوولیت‌های اجتماعی خود عدول و کوتاهی می‌کنند به طوری که در موارد بسیاری برخی مادران مطلقه برای ازدواج مجدد از قاضی می‌خواهند که فرزندشان را تحویل بهزیستی بدهد.

وی اظهارداشت: این در حالی است که رویکرد بهزیستی بر مبنای خانواده محور بودن و پیوند کودک با خانواده زیستی (واقعی) خود است.

این مسوول بهزیستی اصفهان با بیان این که در تعامل با دستگاه قضایی این موضوع عنوان شد ولی متاسفانه در برخی موارد اصرار برخی مادران موجب پذیرش خواسته آنها از سوی دستگاه قضا برای واگذاری فرزندشان به بهزیستی مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش تقاضا برای پذیرش کودکان در این خانه‌ها به‌ویژه در سن نوجوانی که توجیه تربیتی و روانشناختی ندارد بیشتر است.

ناجی با اشاره به وجود ۳۸ مرکز شبه خانواده در استان و نگهداری ۴۸۵ کودک و نوجوان دختر و پسر در آن گفت: باید به سمتی پیش برویم که این مراکز برچیده شود و جای خود را به کانون خانواده زیستی (واقعی) و یا خانواده جایگزین (بستگان و یا متقاضیان پذیرش) بدهند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر تعداد کودکان و نوجوانان قابل واگذاری دایمی به شکل فرزند خواندگی به متقاضیان در استان کم است و در ۶ ماهه امسال فقط سه مورد واگذاری دایمی صورت گرفت و ۶۵ مورد به صورت موقت و کوتاه مدت بوده است.

وی به شیوه پذیرش کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال در این مراکز اشاره و اضافه کرد و گفت: کودکان بی‌سرپرست و یا مجهول‌الهویه و همچنین کودکان بدسرپرست و یا دارای والدین بی‌کفایت با دستور قضایی به این مراکز واگذار می‌شوند.

ناجی تصریح کرد: عمده کودکان در این مراکز، سرپرست موثر ندارند و یا به دستور قضایی سلب حضانت شده‌اند.

وی با اشاره به شرایط پذیرش کودکان بدسرپرست در این مراکز گفت: برخی کودکان به لحاظ شرایط و وضعیت والدین مانند حبس ابد، بیماری صعب‌العلاج و اعتیادی که منجر به کودک ‌آزاری و یا سوءاستفاده از کودک شود نیز بادستور قضایی به این مراکز واگذار می‌شوند.

معاون اموراجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان افزود: سیاست و رویکرد بهزیستی بر این مبناست که تا حدممکن کودکانی که صرف مشکلات روانی و شخصیتی خانواده‌ها با مشکل مواجه هستند با تقویت خانواده زیستی خود در کنار آنها زندگی کنند.

وی، جداسازی طفل از سرپرست واقعی خود را آخرین گزینه مددکاری و حمایتی دانست و در مجموع سعی بر آن است که کودکان با واگذاری موقت در کوتاه‌مدت به خانواده زیستی خود برگردند.

ناجی با اشاره به زمان ترخیص این افراد گفت: پسران در ۱۸ سالگی با توجه به زمان انجام خدمت و سربازی و یا قبولی در دانشگاه از این مرکز جدا می‌شوند و تا زمان استقلال شغلی، مسکن و ازدواج همچنان زیرپوشش و حمایت بهزیستی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.