محمدباقر رضایی روز چهارشنبه در کنفرانس بین‌المللی گل‌محمدی در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان در قمصر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در تولید و پرورش گیاهان دارویی یکی از کشورهای پیشرفته جهان به شمار می‌رود اما باید تلاش کرد تا مواد اولیه و خام به صورت فرآورده تولید شود و مورد مصرف جهانیان قرار گیرد.

وی برگزاری کنفرانس بین‌المللی گل محمدی را فرصت بسیار مناسبی برای نزدیکی بخش صنعت با پژوهش دانست و بیان کرد: ۱۲ پژوهشگر از کشورهایی مانند آمریکا، پاکستان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و نروژ در این کنفرانس حضور دارند.

رییس هیات مدیره انجمن گیاهان دارویی از رونمایی نخستین مجله علمی ترویجی گل محمدی، زراعت و فناوری خبر داد و تشریح کرد: در این کنفرانس کتاب ۲۰۱۹ Rosa damascene به زبان انگلیسی و کتاب تاریخچه گل محمدی و رویش آن و مقاله‌های علمی پژوهشگران منتشر می‌شود.

وی به دریافت ۱۰۰ مقاله علمی از سوی دبیرخانه این کنفرانس اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۶۰ مقاله در نهایت پذیرفته شد که به مدت سه روز در قالب سخنرانی و پوستر ارایه خواهد شد.

رییس دانشگاه کاشان نیز با قدردانی از برگزارکنندگان این کنفرانس گفت: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در توسعه علم و ارتباط هر چه بیشتر با صنایع نقش بسزایی دارد.

عباس زراعت با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از پول مردم ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها مدیون مردم هستند و باید برای مطالبه‌ها مبنی بر اقدام‌های صورت گرفته در زمینه رفاه آنها، پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: خام‌فروشی جزو بزرگترین مشکلات کشور است و باید دانایی و علم تبدیل به دارایی، محصول و تجاری‌سازی شود.

رییس دانشگاه کاشان اضافه کرد: یکی از هدف‌های ترویج علم، عمومی کردن آن است و انتظار می‌رود این کنفرانس با ارایه کارگاه‌های علمی، تخصصی و کاربردی در توسعه صنایع به ویژه صنعت گلاب و اسانس تاثیرگذار باشد.

کنفرانس بین‌المللی گل محمدی با حضور جمعی از پژوهشگران داخلی و خارجی به مدت سه روز در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان واقع در قمصر برگزار می‌شود.

گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز بومی ایران است که مقاومت بالایی در برابر کم‌آبی داشته و پیشینه پرورش آن به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد.

مزارع گل محمدی به صورت عمده از جمله در استان‌های اصفهان، فارس، مرکزی، سمنان، کرمان و آذربایجان شرقی است؛ میمند و داراب از جمله شهرستان های دارای بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور هستند و بهترین و با کیفیت‌ترین گل محمدی مزارع گل سرخ کاشان را در بخش‌های برزک، جوشقان‌قالی، نیاسر و قمصر برداشت می‌کنند.

کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، با ۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت، بیشترین میانگین تولید گل محمدی در کشور را دارد و سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن گلاب مرغوب و ۲.۲ تن اسانس طبیعی در ۲۸ کارخانه صنعتی، یک‌هزار و ۶۰۰ کارگاه سنتی و ۱۲ واحد نیمه صنعتی این شهرستان تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.