عباس شیردلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدکنندگان همچنان در حال تولید صنایع دستی خود هستند و برای کنترل قیمت صنایع دستی از اجرت خود می‌کاهند تا قیمت صنایع دستی تصاعدی بالا نرود.

وی با اشاره به اینکه قیمت مس پیش از گرانی‌های اخیر در کشور بین ۸ تا ۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم بود که اکنون به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است اضافه کرد: هزینه‌های رنگ و پارچه‌های مخصوص قلمکاری نیز گران شده است.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: اگر از طریق مالیات و بیمه و در زمینه حامل‌های انرژی مانند برق و گاز و فرآورده‌های نفتی حمایت نشوند نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی نفت سفید را یکی از مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی دانست و خاطرنشان کرد: نفت سفید برای نظافت مورد استفاده تولیدکنندگان کالاهای قلمزنی و میناکاری و فیروزه‌کوبی قرار می‌گیرد که متاسفانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با ما همکاری نمی‌کند و نفتی که سال گذشته لیتری ۱۵۰ تومان بود اکنون لیتری سه هزار تومان عرضه می‌شود.

شیردلی بیان کرد: به هرحال به دلیل کالای اساسی نبودن صنایع دستی، این قبیل اجناس در سبد خانوارها وجود ندارد و مردم بابت این کالا هزینه نمی‌کنند حال اگر قیمت آن‌ها هر روزه افزایش یابد دیگر کسی به سراغ خرید صنایع دستی نخواهد رفت.

وی اظهارداشت: صادرات هم  به دلیل یک سری مسائل و تحریم‌ها کم شده و با کاهش فروش داخلی و خارجی صنایع دستی مواجه شده‌ایم.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان تعداد فروشگاه‌های صنایع دستی شهر اصفهان را بین ۸۰۰ تا هزار واحد برشمرد و گفت: این واحدها دارای جواز کسب از اتحادیه صنایع دستی هستند.

وی عنوان کرد: تمرکز اصلی این فروشگاه‌ها در میدان نقش‌جهان و بازارهای اطراف میدان و قیصریه است و حدود ۷۵۰  فروشگاه صنایع دستی در این نواحی قرار دارد که نسبت به فروش اجناس و صنایع دستی ایرانی اقدام می‌کنند.

شیردلی با بیان اینکه صنایع دستی خارجی دیگر در بازار وجود ندارد و توسط یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمع‌آوری شده‌اند افزود: جمع‌آوری کالاهای خارجی این حوزه از سال گذشته برعهده این یگان و با همکاری بازرسان اتحادیه صنایع دستی قرار دارد.

وی درباره آموزش صنایع دستی نیز یادآورشد: اصفهان به دلیل داشتن عنوان شهرجهانی صنایع دستی؛ آموزش افراد مبتدی و علاقه‌مند به یادگیری هنرهای دستی و به‌آموزی هنرمندانی که مشغول به فعالیت هستند را در دستور کار خود دارد و به بهترین شکل با موافقت و همکاری فنی وحرفه‌ای درحال انجام است و هنرجویان زیادی آموزش دیده‌اند.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان بیان داشت: در زمینه‌های قلمزنی، نگارگری، طراحی سنتی، خاتم‌کاری، گل‌بندی خاتم و چرم آموزش‌های خیلی خوبی داریم ولی باز هم جای کار دارد.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌های ۶ ماهه  مربوط به آموزش و به‌آموزی‌های انجام شده باید به سازمان صنایع دستی ارائه شود گفت: این آمارها برای حفظ عنوان شهر جهانی خلاق صنایع دستی کمک‌کننده است.

شیردلی اظهارداشت: گردشگران خارجی، به دلیل راحتی حمل بیشتر به دنبال صنایع دستی کوچک هستند و گردشگران از شهرهای مختلف ایران نیز سلایق و پسندهای متنوعی در زمینه صنایع دستی دارند.

وی افزود: پارچه‌های قلمکار، نقاشی روی فلز و استخوان، میناکاری و فیروزه‌کوبی بیشتر استقبال شده و رشته‌های فعال‌تری هستند.

بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

امروز از ۱۹۶ هنر صنایع دستی ایران حدود ۳۵ هنر بیشتر نمانده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.