حسنعلی رحیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : مبارزه و کنترل این آفت با نصب تله‌های جلب‌کننده تغذیه‌ای سراتراپ، طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات و کارت زرد در سطح ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های این استان انجام شد.

وی افزود: مگس مدیترانه‌ای آفت بسیار پلی فاژی است و بیش از ۳۰۰ گونه میزبان دارد و بیشتر محصولات باغی این استان از جمله هلو، زردآلو، انار، سیب، به، خرمالو و انواع مرکبات میزبان‌های این آفت هستند.

مدیر حفظ نباتات  سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه، این آفت سال جاری در شهرستانهای کاشان، نطنز، شاهین شهر، نجف آباد، خمینی شهر، اصفهان و شهرضا رویت شده است گفت: ردیابی این آفت از طریق ایجاد ۷۵۰ ایستگاه پیش آگاهی و نصب تله های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه ای (سراتراپ)،  پروتئین هیدرولیزات و تله های زرد چسبنده انجام شد.

وی بیان کرد: شهرستانهای کاشان با ۹ هزار هکتار، اصفهان پنج هزار هکتار و خمینی شهر با یکهزار هکتار بیشترین سطح آلوده به این آفت را به خود اختصاص داده‌اند.

رحیمی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای زیان اقتصادی برای کشاورزی استان بدنبال نداشت ادامه داد: با همکاری باغداران و برخی اقدامات بیولوژیک، هزینه‌های مبارزه با این آفت در باغ‌های استان کاهش یافته و خطر شیوع آن کنترل شد.

به گفته وی جمع‌آوری میوه های آلوده، شخم و پاکنی باغ‌ها و یخ آب زمستانه از دیگر راه‌های مبارزه با این آفت محسوب می‌شود.  

مدیر حفظ نباتات  سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به پایان فصل برداشت میوه‌ها در این استان امکان بروز خسارت و شیوع این آفت در سالجاری وجود ندارد.  

مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفات مخرب دنیا است. این آفت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط جهان گسترش پیدا کرده نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.
مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه‌ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج به سایر کشورها انتشار یافته است.

مگس میوه مدیترانه ای یکی از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا می باشد که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه می‌شود و می تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را بین ببرد. انتقال آفت از طریق میوه، خاک و جابجایی حشره کامل امکان‌پذیر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.