بابک ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تمامی اقشار جامعه باید مشکلات فعلی منابع مالی را بدانند تا بتوانند در مسیر حل این موضوع با سایر افراد جامعه همگام و همراه باشند.

وی ادامه داد: استفاده از تجارب و پیشنهادات کشاورزان و مشارکت و همکاری بیشتر سیاستمداران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در استان اصفهان که بطور جدی با موضوع خشکسالی روبه روست، باید جدی‌تر دنبال شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: یونسکو برای حل معضل خشکسالی در نقاط مختلف جهان راهکارهای کلی و اساسی ارایه کرده است که به غیر از جلب مشارکت عمومی، شفاف‌سازی و مساوات در استفاده از منابع آبی کشورها مد نظر این نهاد بین‌المللی قرار دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قانون باید در منابع آبی و استفاده صحیح از آن بدرستی رعایت شود، اضافه کرد: حاکمیت قانون که اگرچه عموم افراد به آن تاکید می‌کنند اما در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود که نتایج نامطلوب آن وضعیتی است که در برخی از نقاط کشور از جمله اصفهان مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی در رابطه با تصمیمات شاخصی مهم است که بویژه در طرح‌های مرتبط با آب باید بیش از گذشته به آن اهمیت داد.

وی با اشاره به پیامدهای کاهش منابع آبی تصریح کرد:  به غیر از تهدیدات زیست محیطی، افول کشاورزی و کاهش شدید ذخایر آب آشامیدنی، فرونشست زمین تهدیدی به شمار می‌رود که به دلیل عدم حکمرانی نادرست آب و افت سفره‌های زیرزمینی رخ می‌دهد و متاسفانه اصفهان با این پدیده  مخرب دست و پنجه نرم می‌کند.

ابراهیمی تاکید کرد: توازن و تعادل بین منابع و مصارف تنها با برنامه‌ریزی، حکمرانی صحیح و حاکمیت قانون محقق می‌شود، در غیر این صورت وقوع شرایط وخیم دور از ذهن نخواهد بود.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد، این رودخانه در دهه‌های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

سالانه حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد آب حوزه زاینده‌رود تبخیر می‌شود و تنها ۱۵ درصد به عنوان منابع آب تجدیدپذیر در دسترس قرار می‌گیرد.

فرونشست زمین در بیشتر استان از جمله اصفهان، یزد، کرمان، سیستان، جنوب خراسان، سمنان، کرمان، مرکزی، قزوین قابل مشاهده و نگران کننده و حجم کسری آب‌های زیرزمینی کشور طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

۸۳ درصد از جمعیت استان اصفهان در حوضه آبریز زاینده رود ساکن هستند، در حوضه های منطبق بر هفت حوضه آبریز کشور تحت نظارت شرکت آب منطقه ای اصفهان، ۲۲ محدوده مممنوعه عادی و بحرانی ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.