مهران سرمدیان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این اقدام با هدف حفظ و حراست از حریم این اثر تاریخی تاریخی با حمایت‌های شهرداری کاشان انجام شد.

وی بیان کرد: پرونده این ملک از ابتدای سال گذشته در مراجع قضایی در دست بررسی بود که پس از تشریفات قضایی و گرفتن حکم قطعی با همکاری مدیریت اجرای احکام شهرداری، سازمان خدمات موتوری، شهرداری منطقه چهار و ستاد انضباط شهرداری و همچنین پشتیبانی نیروی انتظامی، تخریب شد.

وی تصریح کرد: تپه سیلک نام نخستین تمدن ایران مرکزی با بیش از  هفت هزار و ۵۰۰  سال قدمت و یکی از محوطه‌های مهم فلات کشور و قدیمی‌ترین سکونت‌گاه فلات مرکزی ایران است که در جنوب غربی کاشان قرار دارد.

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی عرصه و حریم محوطه باستانی سیلک از محدوده خدماتی شهری کاشان خارج شده و هرگونه ساخت و ساز و ارائه خدمات زیرساختی به این محدوده ممنوع است.

محوطه باستانی سیلک شامل ۲ تپه شمالی و جنوبی و ۲ گورستان به فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر است که یکی از گورستان‌ها با قدمت  سه هزار و ۵۰۰ سال در ۲۰۰ متری تپه جنوبی و گورستان دیگر سه هزار سال قدمت دارد.

نخستین بار یک هیات فرانسوی به سرپرستی «رومن گریشمن» در  سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در تپه‌های سیلک به کاوش و حفاری پرداخت و پژوهش‌ها و کاوش‌های سال ۱۳۸۸ در بخش شمالی این محوطه، قدمت لایه‌های نخستین تمدن سیلک را به بیش از ۸ هزار سال مرتبط کرده است.

محوطه باستانی سیلک که در نزدیکی فین کاشان واقع شده در  سال ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران و در سال ۱۹۹۷ میلادی در فهرست ثبت آثار موقت جهانی قرار گرفته است.

شهرستان کاشان با بهره‌مندی از یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵  اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.