سید آرش امامی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مد مفهومی (conceptual fashion) شامل طراحی مد و لباس الهام گرفته از یک مفهوم است که می‌تواند ریشه در سنت و فرهنگ جوامع داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشورمان دارای ذخائر غنی دینی، فرهنگی، فلسفه، معماری، مکاتب شعری و هنر است،  تصریح کرد: همه این موارد می تواند الهام بخش طراحی مد باشد اما فعالان این صنعت آنطور که باید در سال های گذشته به این بخش توجه نکردند و مغفول مانده است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهارداشت: در این بیانیه، به تمدن سازی و تولید محتوا نیز تاکید شد که باید این اولویت را در طراحی مد و لباس با الهام گرفتن از نمادهای فرهنگی و تمدنی کشورمان در نظر گرفت.

امامی با تاکید بر اینکه لازم است طراحان مد و لباس با بخش‌های مختلف جامعه از جمله اندیشمندان و فرهیختگان فرهنگی و هنری ارتباط داشته باشند، اضافه کرد: یک طراح مد موفق باید در کار خود سه ضلع جامعه شناسی، فلسفه و تاریخ را در کنار هم در نظر بگیرد و ایده‌پردازی کند تا آثار او در جامعه مقبولیت داشته باشد.

به گفت وی، اگر طراح مد فقط به تاریخ و فلسفه توجه کند اما بخش جامعه شناسی یعنی مخاطبان خود را در نظر نگیرد، ایده های وی مورد پسند جامعه نخواهد بود.

سرپرست مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر، ارتباط با جامعه دانشگاهی را نیز برای رشد مد مفهومی ضروری خواند و اضافه کرد: این کار به تولید محتوا و خلق ایده های جدید با هم اندیشی با جامعه نخبگان کمک بسیاری می‌کند.

امامی با اشاره به برخی از برنامه های مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر برای گسترش مد مفهومی خاطرنشان کرد: در این جهت، مسابقه زنده طراحی و دوخت لباس پاییز امسال برای نخستین بار در کشور در این مرکز برگزار می‌شود.

مرکز آموزشی علمی کاربردی فرش ایران سپهر در اصفهان دارای رشته‌هایی مانند طراحی لباس، دوخت سنتی و طراحی فرش می باشد و تا کنون با برخی از مراکز مد جهان همکاری علمی و آموزشی داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.