محمدرضا عسگریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جلسه امروز معاون اقتصادی استاندار اصفهان با صادرکنندگان و بازرگانان استان در استانداری اظهار داشت: مسائل و مصوبات خوبی در این نشست مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته، معاون اقتصادی استاندار به همراه مدیران و معاونان ادارات کل جهاد کشاوری، تعاون روستایی، صمت و شرکت شهرک‌ها به سمیرم سفر  و از باغ‌ها و مراحل برداشت و سورتینگ سیب این شهرستان دیدن کردند.

به گفته وی، همان زمان معاون استاندار مقرر کرد که جلسه‌ای فوری در استانداری تشکیل شود تا بسرعت پیگیر مسائل سیب بویژه صادرات و بسته‌بندی آنها شود.

فرماندار سمیرم افزود: یکی از موارد مطرح شده در این نشست مشترک با توجه به محدودیت زمان و فرارسیدن سرما، گفت و گو با برادران ارجمندی و جانثاری بعنوان خریداران عمده سیب‌های سمیرم بود.

عسگریان با بیان اینکه از آنها خواسته شد تا میزان خرید سیب از باغداران سمیرم را بیشتر کنند، ادامه داد: در این زمینه مقرر شد که صادرکنندگان با طرف‌های عراقی، روسی، اندونزیایی و چند کشور دیگر برای صادرات این محصول رایزنی کنند.

مسوول ارشد دولت در سمیرم تاکید کرد: صادرکنندگان استان اصفهان معتقدند در آینده نزدیک شاهد گشایش‌های خوبی در مسیر صادرات و خرید میوه خواهیم بود.

فرماندار سمیرم، راهکار بنیادین حل مشکلاتی همچون تعیین نرخ، نگهداری، فروش و بازاریابی سیب را تشکیل شرکت تعاونی بزرگ باغداران و سهامداران این محصول عنوان کرد.

وی گفت: اگر خودِ مردم محلی و کشاورزان اقدام به تشکیل شرکت تعاونی کشاورزی منطقه‌ای کنند، مسائلی مانند دلالی‌ها، تعیین نرخ‌های پایین، دیر شدن زمان برداشت و حتی

راه‌اندازی صنایع وابسته و تبدیلی نیز به مرور حل و فصل خواهد شد.

به گفته عسگریان، این تنها راهکار حل اساسی مشکلات موجود در سمیرمی است که 90 تا 95 درصد از مردمانش به کشاورزی و باغداری اشتغال دارند و از این راه معیشت خود را تامین می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت مدیران در کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال و همکاری مردم و کشاورزان، شرکت یا تعاونی توسعه شهرستان شکل بگیرد و سود آن بدون واسطه به مردم منطقه برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، روز چهارشنبه هفته گذشته در سفر به سمیرم گفته بود: حجم عمده‌ای از سیب‌های درختی سمیرم، صادراتی است و باید صادر شود.

سیدحسن قاضی عسگر در بازدید از باغ‌های روستاهای بخش پادنای بزرگ از توابع سمیرم اظهار داشت: ارقام تولیدی سیب سمیرم، کم‌نظیر است و کیفیت بالایی دارد.

به گفته وی، بهترین سیب‌های همین منطقه و 3 بخش دیگر سمیرم باید جداسازی و در بسته‌بندی‌های خوب و شکیل صادر شود تا علاوه بر رونق بازار، به معیشت باغداران نیز کمک کند.

وی همان زمان در تماس با مدیرعامل بانک ملی اصفهان و 2 نفر از فعالان بزرگ اقتصادی استان تصریح کرده بود: مقرر شد 50 هزار از 220 هزار تُن سیب درختی سمیرم بسرعت آماده صادرات شود که بخشی از کار از مسیر پروتکل حفظ نباتان اوراسیا محقق خواهد شد.

هیبت‌الله عزیزی، رییس شورای اسلامی روستای شهید بخش پادنا در جنوب سمیرم نیز از نوسان مداوم قیمت‌ها و نرخ پایین مشخص شده برای خرید سیب درختی انتقاد کرده و گفته بود: این در حالی است که دخل و خرج کشاورز برای هر کیلوگرم سیب بیش از 2 هزار تومان درمی‌آید اما امسال برای سیب درجه یک، 2 هزار تومان نرخ تعیین شده است.

پیش از خشکسالی اخیر، در مجموع هر سال 250 تا 300 هزار تُن انواع سیب درختی مرغوب از نوع گلدن، رد و گلاب در شهرستان سمیرم تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌شد اما در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حدود 230 هزار تُن سیب برداشت شود.

سمیرم با پنج هزار و 200 کیلومتر مربع وسعت، دارای یکصد هزار نفر جمعیت ثابت و عشایری است و 95 درصد ساکنان این شهرستان در بخش کشاورزی شاغل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.