بررسی ها نشان می دهد در برنامه های توسعه پنج ساله کشور، مناطق محروم و کمتر برخوردار بر اساس شاخص های تعریف شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و براساس اطلاعاتی که از طریق دستگاه های اجرائی اخذ می شود مشخص و مصوب می شوند.

به گفته مسئولان، فریدن سابق که متشکل از بخش مرکزی و بوئین میاندشت بود در برنامه سوم توسعه به عنوان منطقه محروم شناخته شده بود اما  به دلایلی در برنامه چهارم توسعه، وضعیت شهرستان بر اساس شاخص های مربوطه بهتر از متوسط کشوری تعریف  می شود بخش مرکزی آن(فریدن) از فهرست مناطق کمتر برخوردار حذف شد و فقط بخش بوئین میاندشت باقی ماند.

بر این اساس، فریدن که بنا به اظهار کارشناسان،  همواره به عنوان منطقه محروم استان و کشور شناخته می شد در سال ۱۳۹۲ به دلیل ارائه آمار و شاخص های غیر کارشناسی مسوولان وقت، همزمان با تدوین برنامه چهارم توسعه، بطور کلی از فهرست مناطق محروم خارج و همین روند در برنامه پنجم توسعه و همچنین در برنامه ششم توسعه تکرار شد.

حذف شهرستان فریدن از فهرست مناطق محروم در حالی صورت گرفت  که این  منطقه حتی با گذشت سال های متمادی همچنان در بخش های مختلف با محرومیت و کمبود محسوس امکانات و ضعف زیر ساخت ها مواجه است.

این مساله موجب شد که فرمانداران و مسئولان مختلف  در سال های پس از اعلام فریدن به عنوان منطقه برخوردار،  بارها این رنج عظیم را به مدیران استانی و کشوری گوشزد کنند.

اسفندیار تاجمیری فرماندار اسبق فریدن در این خصوص با بیان اینکه برخورداری مجدد از امتیاز محرومیت یک ابزار است نه افتخار، اظهارداشت: اعتقاد دارم پس از این همه فراز و فرود نباید دوباره محروم باشیم ولی در شرایط کنونی پیگیری اختصاص این امتیاز با هدف برگرداندن مشوق هاست که مهم ترین آن معافیت مالیاتی برای جذب سرمایه گذار است.
وی در گفت و گو با ایرنا افزود:  کمک به اعتبارات عمرانی شهرستان، افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت ،جذب کار شناسان و متخصصین ،سهمیه کنکور و موارد مختلف دیگر از پیامدهای بازگردانی این امتیاز است.
تاجمیری در آن زمان گفته بود که  بازگشت امتیاز مناطق محروم به فریدن  نیازمند تصویب هیات دولت  است.
به گفته وی عقب ماندگی و فاصله گرفتن این منطقه از میانگین پیشرفت سایر شهرستان ها دلایل مختلفی داشته و ریشه های تاریخی و فرهنگی ، شرایط جفرافیایی و اقلیمی در این محرومیت تاثیر گذاشته است.
کمال رضایت فرماندار سابق فریدن سال ۱۳۹۶ در جلسه بررسی مشکلات و وضعیت اعتباری شهرستان فریدن خواستار کمک و همیاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به مسئولان شهرستان برای بازگرداندن امتیاز مناطق محروم و نظر ویژه به فریدن در تخصیص اعتبارات شد.
فرماندار سابق فریدن در آن زمان افزود: با وجود تمام کمبودها و مشکلات موجود در بخش های مختلف؛ شهرستان فریدن جزو مناطق برخوردار استان به حساب می آید و این عادلانه نیست.
وی اجرای سیاست توازن منطقه ای را برای رشد و توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار بسیار مهم تلقی کرد و اظهارداشت: مدیران استانی باید نگاهی خاص و ویژه به شهرستان های کمتر برخوردار داشته باشند.
فرماندار فریدن با اشاره به قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی این شهرستان گفت : فریدن با وجود داشتن سابقه اداری ۷۰ ساله در تاسیس فرمانداری و برخورداری از ظرفیت های بالا در زمینه های مختلف، از جمله شهرستان های محروم و کمتر توسعه یافته استان محسوب می شود که در تمامی زمینه ها از مسیر توسعه جا مانده است.

در این میان ائمه جمعه فریدن و نماینده های مجلس هر یک در گفت و گوها و مصاحبه های بیشمار این نکته را بارها بیان کردند.

محمد علی اسفنانی، نماینده وقت مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۴ در مصاحبه با رسانه ها به این مساله اشاره کرده و در آن زمان گفته بود: ما در استانی قرار داریم که از دیدگاه دولتی برخوردار محسوب می شود و این در حالی است که چهار شهرستان حوزه انتخابی من شامل فریدن، فریدو نشهر، بویین میاندشت و چادگان جزو مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته است.

وی افزود: همین امر موجب شده تا امکاناتی که به شهرستان های محروم استان با برچسب برخوردار تعلق پیدا می کند هفت تا هشت برابر کمتر از استان های محروم در جوار  این ۴ شهرستان باشد  که این موضوع مشکلات متعددی در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی این منطقه ایجاد کرده است.

اسفنانی با اشاره به فاصله ۲۰۰ کیلومتری این مناطق تا مرکز استان بیان داشت: به همان میزان که فاصله محل انتخابی من با مرکز استان زیاد است به همان اندازه نیز فاصله اعتبارات این شهرستان ها با مرکز استان و محرومیت اضافه شده است .

اکبر ترکی، نماینده فعلی مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت نیز بارها در مصاحبه ها و دیدارهای های مختلف رنج تحمیل شده بر مردم فریدن و شهرستان های همجوار را به مدیران بالادستی متذکر شد.

صدای انتقاد مردم و  مسوولان فریدن که همه بر ضرورت بازگرداندن امتیاز منطقه محروم به این دیار اتفاق نظر داشتند سرانجام به گوش مسئولان استانی رسید تا آنجا که محسن مهرعلیزاده استاندار وقت اصفهان  خرداد ۱۳۹۷، در آیین تودیع و معارفه فرماندار فعلی این منطقه، در این خصوص اظهارداشت: یکی از مشکلات فریدن این است که با وجود محروم بودن، این شهرستان یک منطقه 'برخوردار' اعلام شد که ما این مساله را دنبال و پیگیری های قبلی را برای بازگشت امتیاز مناطق محروم به فریدن ادامه می دهیم.
وی با تاکید بر این که این اقدام به معنی القای محرومیت به مردم منطقه نیست، افزود: مهاجرت اهالی این منطقه به مرکز استان از روحیه تلاش و کار بیشتر ریشه می گیرد و این بدان معناست که اگر وضعیت اشتغال و امکانات بهتر شود چه بسا با مهاجرت معکوس مواجه شویم.

مهرعلیزاده در آن زمان گفته بود: قصه پرغصه محرومیت شهرستان باید پایان خوشی داشته باشد چرا که از این لحاظ شاهد اعمال تبعیض در حق فریدن هستیم.

چندی پیش عباس رضایی استاندار فعلی اصفهان در سفر به شهرستان فریدن با بیان اینکه این منطقه به واقع محروم است، در این خصوص اظهار داشت: در شورای سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان،  بازنگری در خصوص ۲۱ شاخص استانی که بر اساس آن اعتبارات بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود تصویب شده است که این امر بازگرداندن امتیاز منطقه کم برخوردار به فریدن را تسهیل خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، عباس رضایی در جلسه شورای اداری افزود: متولیان و مدیران نهادهای اجرایی در استان باید در چارچوب اختیاراتی که دارند، بهترین و سریع‌ترین راه حل مسائل را بیایند و حتی در مواردی که دست آنها بسته است با رایزنی اختیارات خود را گسترده‌تر کنند چرا که حق گرفتنی است.

اگر چه مسئولان و چهره های مختلف  هر یک به طریقی ابعاد این مساله را بازگو کردند اما سایه این محرومیت  برگذران زندگی اهالی فریدن در نبود اقدام موثر و ملموس هر روز سنگین و سنگین تر شد تا اینکه اکنون ناهمواری این تضاد آزار دهنده که فریدن محروم و رنجور را " برخوردار"می داند،  بر رخسار زجر کشیده مردمان این دیار چنگ  اندازی می کند.

شاخص هایی که با واقعیت همخوانی ندارد

به گفته فرماندار فعلی  فریدن، این شهرستان بدون در نظر گرفتن شاخص های واقعی، منطقه برخوردار اعلام شد  از این رو به دلیل نبود امکانات و زیرساخت های مهم، اختصاص مجدد امتیاز مناطق محروم به آن ضروری است.

سید تقی معین الدینی در گفت و گو با ایرنا، افزود: به دنبال منفک شدن بخش بوئین میاندشت از فریدن و حذف اعتبارات سه درصد نفت و گاز ویژه مناطق محروم از اعتبارات شهرستان، پیگیری جدی برای قرار گیری مجدد شهرستان در فهرست مذکور آغاز شد.
وی به تهیه گزارش های مستند و تفصیلی در خصوص وضعیت واقعی شهرستان و شاخص ها از طریق سازمان برنامه و بودجه و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری اشاره و اضافه کرد: با این پیگیری ها، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در منطقه حضور یافتند و مقدمات اولیه فراهم شد اما به دلیل همزمانی این موضوع با سال پایانی برنامه پنجم توسعه مقرر شد این مساله در برنامه ششم توسعه اصلاح شود.
معین الدینی تصریح کرد: در آن زمان به دلیل بروز وقفه در روند پیگیری ها( جابجائی نماینده و معرفی فرماندار جدید) نتیجه ای حاصل نشد اما پس از مدتی از طریق فرماندار سابق و نماینده فعلی موضوع پیگیری و مقدمات کار تکمیل شد.
به گفته وی این موضوع برای اجرا نیاز به طرح و تصویب در هیات دولت دارد و در زمان حاضر در نوبت قرار گیری در دستور کار هیات دولت است.
فرماندار فریدن با بیان اینکه محرومیت فریدن در استان موضوعی شناخته شده و مورد تائید همه نهادهای اداری و اجرائی مرتبط است، افزود: صحت این موضوع از سوی معاون اول رئیس جمهوری بررسی و جزییات آن برای اقدام به سازمان برنامه و بودجه منعکس شد.
وی در فریدن به انجام مقدمات کار شامل بررسی های کارشناسی در سطوح مختلف دستگاههای مربوط اشاره کرد و افزود: این مساله در دبیرخانه هیات دولت منتظر قرارگیری در دستور کار جهت تصویب و ابلاغ برای اجراست.
معین الدینی خاطرنشان کرد: بازگشت امتیاز محرومیت به فریدن در صورتی که محدود به مصوبه نباشد و اجرا شود به طور یقین از نظر امتیازات ویژه و اعتبارات سه درصد نفت و گاز که برای این مناطق در نظر گرفته شده است اثرات مثبتی بر توسعه شهرستان به دنبال و برون رفت از وضعیت موجود خواهد داشت.
فرماندار فریدن اضافه کرد: معافیت های مالیاتی ۱۰ ساله برای سرمایه گذاری در مناطق محروم، تعیین سود چهار درصد تسهیلات اشتغال روستائی، قیمت مناسب زمین در شهرک صنعتی و سهولت در نحوه پرداخت آن، امتیازهای اختصاصی ویژه برای کارکنان دولت در مناطق محروم از نظر حقوق و مزایا، طول دوران خدمت و میزان مرخصی استحقاقی از امتیاز های دیگر مناطق محروم است.
به گفته وی یکی از ایراداتی که به شاخص های تعریف شده برای تعیین مناطق محروم و کمتر برخوردار وارد است به روز نبودن و عدم تطابق این شاخص ها با وضعیت فعلی و نیازهای واقعی مناطق و کمی بودن شاخص ها بدون در نظر گرفتن کیفیت است.
فرماندار فریدن اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن است شهرستان فریدن در بخش شهری از لحاظ وضعیت سالن های ورزشی و اماکن ورزشی سرپوشیده در حد مطلوبی باشد اما بسیاری از فضاهای ورزشی این منطقه عمر بیش از ۴۰ سال دارند قدیمی و فرسودند و در بسیاری موارد هیچ فضای استاندارد ورزشی در شهرستان و به ویژه روستاها موجود نیست.
به گفته وی سند توسعه شهرستان از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و توسط دانشگاه صنعتی اصفهان با استناد به اطلاعات دریافت شده از دستگاههای اجرایی استانی تدوین و برای بررسی و اصلاح به فرمانداری ارجاع شد که این نهاد ضمن ابلاغ به نهادهای مرتبط و تشکیل جلسات کاری متعدد، نظرات کارشناسی و اصلاحی را اعلام نموده تا پس از بررسی، نهایی شود.
وی ادامه داد: در تدوین اسناد توسعه شهرستان فریدن به تمام حوزه ها شامل وضعیت جغرافیایی- اقلیمی و منابع آب، تحولات جمعیتی، آموزش عمومی ، آموزش عالی، بهداشت و درمان ، تربیت بدنی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد کلان، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، حمل و نقل، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی توجه شده است.
فرماندار فریدن با اشاره به برگزاری جلسات متعدد پیرامون ضرورت اصلاح شاخص های شهرستان، افزود: در این طرح؛ جداول شاخصهای شهرستان یک به یک با توجه به امکانات موجود مورد بررسی قرار گرفته است.
معین الدینی خاطرنشان کرد: بسیاری از ارقام ذکر شده برای این شاخصها دقیق نبود و حتی در بسیاری موارد با وجود جدا شدن شهرستان های همجوار از فریدن، شاهد عدم اصلاح آمار مربوطه بودیم به طوری که امکانات و ظرفیت های جدا شده از شهرستان در بخش های مختلف در فهرست امکانات و ظرفیت های فریدن منظور شده بود.
نماینده عالی دولت در فریدن افزود: به همین دلیل در بررسی و تدوین این اسناد بر این نکته تاکید شد که مدیران با توجه به طرح تهیه شده و موارد ذکر شده، امکانات و ظرفیت های موجود را یک به یک شناسایی نموده و سپس وضعیت موجود را اعلام کنند.
معین الدینی با تاکید بر ضرورت اصلاح شاخص ها بر اساس واقعیت ها گفت: در روند استخراج و تعین شاخص ها مدیران ملزم شدند سرانه های ورزشی، خدماتی، بهداشتی ، آموزشی و غیره شهرستان را مطابق با جمعیت، جمع بندی و سپس شاخص ها و سرانه های صحیح و واقعی را اعلام کنند تا شاخص های جدید بر اساس آخرین تحولات جمعیتی شهرستان به روز شود.

فریدن؛  رنج عظیم محرومیت را بدوش می کشد

فرماندار فریدن ادامه داد:  این منطقه در زمان حاضر رنج عظیم محرومیت را در بخش های مختلف به دوش می کشد و این در حالی است که تنها بر روی کاغذ ' منطقه برخوردار ' محسوب می شود.

معین الدینی اضافه کرد: محرومیت در بخش های مختلف مانند آموزش و پرورش، وضعیت تامین آب شرب از لحاظ کمی و کیفی و شبکه های توزیع قدیمی و فرسوده، زیر ساخت های ارتباطی، کمبود امکانات بهداشتی درمانی، نبود مراکز رفاهی تفریحی و غیره پیامدهای منفی بیشماری برای شهرستان در پی خواهد داشت.
فرماندار فریدن با بیان اینکه جمعیت، شاخص اصلی توزیع اعتبارات استانی است، افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته و شاخص های تعریف شده از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان میزان اعتبارات تخصیصی به شهرستان نسبت به شهرستان های همطراز خوب بوده ولی آنچه مهم است محرومیت شهرستان از اعتبارات سه درصد درآمد حاصل از نفت و گاز است که با توجه به تخصیص صد درصدی آن نقش بسزائی در پیشرفت و توسعه شهرستان خواهد داشت.
به گفته وی اعتبارات استانی اختصاصی به شهرستان بر اساس میزان اعتبارات عمرانی مصوب در بودجه سالیانه کشور متغییر است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از این اعتبارات تخصیصی تحت عنوان اعتبارات توازن منطقه ای است، باید بر اساس شاخص هایی که از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه و در مواردی که وضعیت شهرستان در مقایسه با متوسط کشوری پایین تر است توزیع شود، بنابراین این فرایند به دلیل نبود امکان اختصاص اعتبار به برخی بخش ها مانند ورزش و کشاورزی مشکلات عدیده ای را برای منطقه به دنبال دارد.
معین الدینی اضافه کرد: مسئولان استانی باید متناسب با وضعیت شهرستان و در جهت توسعه متوازن مناطق، سیاستگذاری و برنامه ریزی اصولی انجام دهند تا زمینه سوق سرمایه گذاران بخش خصوصی با اختصاص امتیازات ویژه فراهم شود.
وی تصریح کرد: اولویت فرمانداری برای برون رفت از وضعیت موجود زمانی محقق خواهد شد که زمینه رشد و توسعه شهرستان فراهم شود و با توجه به نقش امتیازات و اعتبارات مناطق محروم، پیگیری قرار گیری شهرستان در لیست مناطق محروم کشور از مهم ترین اولویت های فرمانداری است.

معین الدینی با بیان اینکه تخصیص اعتبار به شهرستان ها عادلانه نیست، افزود:  فریدن محروم است، این مساله  بارها از سوی مقامات عنوان شد و به صراحت می گویم که  برخی مسوولان در این خصوص ظلم بزرگی به مردم این منطقه روا داشته اند.

فرماندار فریدن اظهار داشت: بازگشت امتیاز منطقه محروم به فریدن اگر چه افتخار نیست اما می‌تواند عقب ماندگی این شهرستان در بسیاری از بخش‌ها را جبران کند.

معین الدینی اضافه کرد: محرومیت در بخش‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، وضعیت تأمین آب شرب از لحاظ کمی و کیفی و شبکه‌های توزیع قدیمی و فرسوده، زیر ساخت‌های ارتباطی، کمبود امکانات بهداشتی درمانی، نبود مراکز رفاهی تفریحی و غیره پیامدهای منفی بیشماری برای شهرستان در پی خواهد داشت.

کلید بازگشت به محرومیت در دستان دولت!

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر،چادگان و بویین میاندشت در مجلس در این خصوص به ایرنا گفت:  بسیاری از شاخص های توسعه یافتگی که در زمان حاضر برای تشخیص منطقه برخوردار و یا منطقم کم برخوردار به آن استناد می شود اشتباه است به طوری که در عمل می بینیم در برخی موارد تهران محروم تلقی شده و فریدن برخوردار و این تبعیض بزرگی است.

اکبر ترکی به برخی حواشی در این خصوص اشاره و تصریح کرد:  اینکه در یک مقطع خاص  برخی مسوولان به هر دلیلی با اعلام شاخص های اشتباه  فریدن را از امتیاز منطقه کم برخوردار محروم کردند یک مساله است و این که در زمان حاضر پیگیری و رفع این ظلم بزرگ بر عهده چه کسانی است موضوعی دیگر،  کلید رفع این مساله در دستان دولت است و بازگشت این امتیاز به فریدن به طور یقین راهگشا و سودمند خواهد بود.

وی افزود: با توجه به وضعیت شهرستان فریدن، دست کم  باید در بودجه سال ۱۳۹۸ به اندازه شهرستان‌های اطراف مانند فریدونشهر  اعتبار به آن تعلق می گرفت، اینکه بخواهیم مردم فریدن را با وعده‌ها مشغول کنیم منطقی نیست و باید اقدامات عملی داشت.

ترکی با اشاره به پیگیری اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی در غرب استان، افزود:  تصویب منطقه ویژه اقتصادی منافاتی با پیگیری امتیاز منطقه کم برخوردار ندارد.

وی با بیان اینکه تمرکز تنها بر روی بازگرداندن امتیاز منطقه کم برخوردار به فریدن  صحیح نیست، افزود: تصویب منطقه ویژه اقتصادی با توجه به مزیت های آن می تواند به توسعه منطقه کمک شایانی کند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی به پیگیری‌های خود در خصوص بازگشت امتیاز منطقه کم برخوردار به فریدن اشاره کرد و گفت: اصلاح شاخص‌های مرتبط با منطقه برخوردار در فریدن ضروری است.

به گفته وی تخصیص بودجه به فریدن با وسعت محرومیت و کمبودهای آن تناسب ندارد.

ترکی افزود: اعتقاد داریم تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدن گام بلندی برای رونق است و انتظار داریم مسؤولان بومی برای جانمایی مناسب آن با توجه به وسعت منطقه تلاش کنند.

بی سامانی فریدن، مهم ترین دلیل بازگشت امتیاز محرومیت

امام جمعه داران( بخش مرکزی فریدن) با بیان اینکه وضعیت فعلی فریدن با مدیریت صحیح و عادلانه استانی قابل حل است، به ایرنا گفت:  این ظلم اجرایی که در حق فریدن روا داشته شده است باید جبران شود تا به وضع مطلوب نزدیک شویم.

حجت الاسلام  اسماعیل سیاوشی تصریح کرد: محرومیت فریدن  تنها از روی کاغذ برداشته شده  و در حقیقت برخوردار اعلام  شدن این منطقه  در هیچ یک از  بخش ها نمود پیدا نکرده است.

وی با  انتقاد از برخی سیاست های تبعیض آمیز افزود:  در حالی که اطراف استان کارخانجات بسیاری وجود دارد فریدن حتی از یک کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی محروم است و بسیاری از محصولات تولیدی در این بخش به طور خام از این شهرستان به سایر مناطق منتقل می شود

سیاوشی حذف فریدن از فهرست مناطق محروم را مایه ضرر این شهرستان دانست و افزود:  تا زمانی که بخش صنعت، اشتغال و زیرساخت های این منطقه سامان پیدا نکند معتقدیم این امتیاز باید به فریدن برگردد.

امام جمعه دامنه  در این خصوص معتقد است در همه دوره‌های سیاسی به چهار شهرستان غرب استان نگاه تبعیض‌آمیز روا داشته شده است و مادامی که این نگرش تغییر نکند هیچ پیشرفتی در این مناطق حاصل نخواهد شد.

حجت الاسلام ناصر صابری افزود: سال‌ها  اوضاع بودجه‌ و اعتبار فقط برای فریدن بد است،  چرا نباید اگر مبنا عدالت است یک‌بار هم اوضاع اقتصادی برای اصفهان یا برای شهرستان‌های دیگر بد باشد، سوال اینجاست چرا فقط فریدن و شهرستان های همجوار همیشه باید طعم بی‌پولی و محرومیت از اعتبارات کلان را بچشند؟

به گزارش ایرنا، فریدن برغم پیشینه پربار تاریخی و اداری و با برخورداری  از ظرفیت های ارزشمند جغرافیایی، اقتصادی و گردشگری سال های مدیدی است که رنج محرومیت را برغم اینکه منطقه برخودار اعلام شده است بر دوش می کشد.

به اذعان صاحبنظران و کارشناسان حذف فریدن از فهرست مناطق محروم و به ویژه نبود تحول چشمگیر در سال های پس از این رخداد، پیامدهای ناگواری مانند کمبود  امکانات، کاهش شدید اعتبارات، فقر صنعتی، مهاجرت، بیکاری، ناامیدی و رکود، بروز آسیب های اجتماعی و سطح پایین معیشت  را برای  این منطقه به دنبال داشته است. این در حالی است که فریدن همواره  به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری کشور و استان همچنین سرچشمه نعمت زاینده رود شناخته شده است!

این شهرستان با وسعتی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است که از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان چادگان و فریدونشهر، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت محدود می شود. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و زنده رود و دو شهر به نام های داران و دامنه، ۵ دهستان و ۲۸ روستا می باشد.
فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

/۶۰۲۶/۹۸۶۱/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.