محمد سلجوقیان روز یکشنبه در جلسه شورای معادن استان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری افزود: یکی از واحدهای معدنی سنگ گچ تا سال ۱۴۰۰ مجوز کار داشت اما به دلیل تاکید مدیریت استان بر مقابله با عوامل آلایندگی هوا، این واحد نیز با توافق صورت گرفته تعطیل شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر در شرق اصفهان هیچ معدن گچ خاکی فعال نداریم، اظهار داشت: یک واحد معدنی گچ خاکی در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالیت می کند.

سلجوقیان با اشاره به اینکه با وجود تعطیلی معادن گچ، کوره های گچ پزی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان فعالند، تصریح کرد: این واحدها با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و دست به برداشت های غیر مجاز شبانه می زنند که به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی در ارگان های مربوطه این موضوع، قابل کنترل و نظارت نیست.

وی با بیان اینکه تعدادی از آنها پلمب های انجام شده توسط دادستانی و نیروی انتظامی را شکستند، تاکید کرد: اگر اجماع نظر کلی درباره آلایندگی کوره ها وجود دارد لازم است نظارت مستمر و جدی بر فعالیت آنها انجام شود.

رقیه پور حسینی رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این زمینه گفت: در جلسه ای که درباره پدیده گرد و غبار در فرمانداری اصفهان برگزار شد، تعدادی از اعضای انجمن معادن گچ حضور یافتند و درباره تغییر کاربری این واحدها موافقت شد اما دیگر مراجعه ای در این زمینه صورت نگرفت و برخی شواهد حاکی است که شبانه و با شکستن پلمب از این معادن، گچ برداشت می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این جلسه گفت: نظارت کافی و پیوسته بر کوره های گچ پزی در اطراف اصفهان وجود ندارد و هرگاه خودروهای ارگان های نظارتی و پلیس به آنها نزدیک می شوند، اقدام به جمع آوری گچ ها می کنند.

ایرج حشمتی با تاکید بر اینکه لازم است مراقبت شبانه روزی در مکان استقرار این کوره ها صورت گیرد، افزود: در زمان حاضر بسیاری فشار می آورند که اجازه ادامه کار به این واحدها داده شود.

وی با بیان اینکه ما با واحدهای مجوز دار مشکلی نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما با واحدهای آلاینده بدون مجوز است که از سال ۸۸ تا کنون نتوانستیم مصوبه ها و احکام صادر شده درباره آنها را به طور کامل اجرا کنیم.

حشمتی با اشاره به اینکه از یک ماه آینده با پدیده اینورژن و بحث افزایش آلایندگی هوای اصفهان مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: آیا همه معادن گچ در دنیا مانند کشور ما و بدون استفاده از فیلتر کار می کنند.

به گفته وی، مردم شهرهایی در استان اصفهان مانند سین ( از توابع شهرستان برخوار) از افزایش ریزگردها و آلودگی هوا به ستوه آمده اند.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در این شورا گفت : هر کوره گچ پزی حدود یک تُن گرد و غبار وارد هوا می کند و لازم است به آنها اجازه تغییر کاربری داده شود تا برداشت های شبانه آنها تعطیل شود.

محمد حسین شاملی افزود: در زمان حاضر بسیاری از این کوره ها در روز فعالیت می کنند و در مناطقی مانند سگزی از معادن گچ بهره برداری می شود و اگر تعطیل شدن همه معادن گچ خاکی به ما ابلاغ شود، نیروهای گشت منابع طبیعی مراقبت های لازم را انجام می دهند.

کلانشهر اصفهان، یکی از شهرهای آلوده کشور است بطوریکه از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

برخی از کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده از سیستم های گرمایشی گاز سوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل افزایش آلایندگی هوا ذکر کردند. 

تعدادی از شهرهای بزرگ استان اصفهان نیز با چالش آلودگی هوا مواجه هستند.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.